Antara kesakitan yang ditanggung ketika mengandung

Setiap kali mengandung, saya mesti akan rasa sakit PEHA.. Eh, ke apa nak cakap ek... Ianya bermula dari pangkal peha yang berhampiran vontot kita tu hingga ke bawah.... saya tak reti nak explain dekat u all camne rasa sakit tu... Tapikan, kalau saya baring atas lantai tengok TV, bila nak bangun tu, confirm tak boleh bangun laju2 macam biasa... Nak kene bangun slow2 & duduk sekejap lepas tu baru boleh bangun berdiri & berjalan.. tu pun berjalan slow tau... Lepas dah berjalan 4 5 langkah, baru ok...

U all yang mengandung pernah tak rasa sakit camni ek?... Apa yang u all buat untuk atasinya? Ketika anak first saya rasa kesakitan ni lambat sikit... mengandung anak kedua, awal sikit rasa sakit ni, mengandung anak ketiga, awai2 mengandung tu dah rasa... Terasa macam saya ni kekurangan kalsium... Minum susu tak nak saya ni pastu duk mengadu sakit... habis tu camne my dear tak berleter... haihhh... Kesakitan ni hanya menyerang time jika kita baring & nak bangun tu je... Kalau time lain takda rasa pe2... Time shopping pun tak rasa... my dear dah lenguh kaki, saya masih gagah menapak dalam shopping complex... hahahha.... Nampak tak permainan dia...? (^_^)

Macamana saya nak anak ramai ni... baru 3 orang dah nampak perbezaan mengandung... Mengandung kali ketiga di usia 3 series ni jugak, ada sesuatu yang berlaku dekat saya tau.. Saya ada bleeding sedikit di awal kandungan... yang ni saya tak cerita dekat siapa2 pun melainkan my dear la kan.. Eh, termasuk mereka2 yang checkup saya... Nanti saya story pasal ni antara punca2 yang boleh sebabkan kita bleeding... Apa2 pun doakan saya moga selamat melahirkan baby "muhammad" yang sihat, cukup sifat & segalanyalah.... InsyaAllah


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Antara kesakitan yang ditanggung ketika mengandung

{ 17 comments.. read them below or add one }

mila mila May 20, 2014
yes!! sy thu sakit yg sis maksudkan sbb sy pon alami benda yg sm...sy masa ngandung awal2 dlu penah alami, xleh berdiri lelama, ala kalo berdiri dlm 5minit pon ble nak bergerak, memang rasa nak menjerit..terasa mcm tulang patah...akhirnya masa sy 2bulan pegnen, sy pegi berurut dgn makcik kat kg...mujur dia pandai..slps dri tu dh kurang sakit..lama2 dh ilang terus..dia kata urat terkepit ke ape nth..dh lupe..dan skrg ni kalo baring atas lantai, sy mmg xleh terus bangun, kne ngiring slow2, pastu baru bangun...kalo trs bangun mendapat la ko sakit...i think ape yg sy rsa ni yg sis alami jgk..sakit wooo
Mommy_ima Mommy_ima May 20, 2014
Hmm.. saya ada juga tp masa lately ni. Lagi2 time bangun pagi dari tidur..siap kena merangkak dulu..haha. Mayb sebab masa aneesa tak sihat minggu lepas kena HFMD, saya banyak angkat dia..and lately ni rasa mual sgt nak minum susu.sebelum ni ok je.ngada2 pulak dah hujung2 ni. sudahnya, saya 'up' kan dos ostematrix (kalsium) & esp. Baru rasa lega..alhamdulillah.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 20, 2014
@Mama Safiy Arfan

haaa betoi2... saya rasa pun camtu... apa yg saya rasa ni sama dgn yg awk rasa... mmg sakit kan
Unknown Unknown May 20, 2014
Kurang kalsium kot? Baby Muhammad dh amik dr ibu dia...hihi..
syawalsimpsons syawalsimpsons May 20, 2014
sue tak penah rasa lagi gitoo...entah,,...
Unknown Unknown May 20, 2014
dah masuk no3 mmg lain.. kalsium mungkin jugak kott yelah kita prgnt dr anak pertama, then menyusukan anak lagi kan.. tup2 dah masuk no3. Klu ina tak minum susu boleh minta kat KKIA pil kalsium. kata yg ina tak boleh minum susu, dan dia akan bagi pil kalsium sbb shima pun pernah mintak.
Sakit yg ina rasa tu shima biasanya rasa bila dah trimester ke3.. Awal2 ni biasanya bdn shima byk angin! kalau boleh hari2 nak berurut hehehehe.. Prgnt ke3 ni shima banyak kena kebas kaki.. duduk bersila kejap je dah kebas padahal perut pun tak nampak lagi tau.. 3bln pun belum lagi hehehehehehe...
Take care ina.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 20, 2014
@Shima Salleh

shimaaaaaaaaaa... dh prgnant ek??! Alhamdulillah... suka nya saya dengar... termakbul gak doa shima.. moga shima dapat baby girl pulak & saya dapat baby boy... InsyaAllah :)
ayuzan ayuzan May 20, 2014
kite xsbr nak baca akak share mengenai bleeding tu.
NoEn NoEn May 20, 2014
sy le tu yg dok sakit paha masa mengandung...sampai satu tahap x boleh berjalan langsung...
Unknown Unknown May 20, 2014
saya pun sama... tapi berdiri lama2 pun boleh jadi sakit jugak...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ May 20, 2014
salam k.ina..
huhu..pengalaman cma mengandung 2 kali ade juga rasa sakit kat bahagian peha tu.. tp minor la.. mungkin sbb tulang2 tu dah mula nk merenggang..

tp tak sama dgn sakit akak ni...
Masya Masya May 20, 2014
INA KENA SAKIT MACAM URAT TERSIMPUL TU KER, YG MCM TEGANG JER RASA .. SAY DULU KENA MASA BGN TDO PAGI JER.. SERIUS MCM NAK NANGIS.. MUNGKIN JGK INA KURANG KALSIUM .. KALAU X SUKA MINUM SUSU.. CUBA MAKAN YOURGUT MANA TAU MEMBANTU .. DAH BERUMUR NI KDG MMG RISIKO SIKIT MENGANDUNG....
Unknown Unknown May 21, 2014
kurang kalsium kot kak ni...
QasehnyaRania QasehnyaRania May 21, 2014
haaa, saya pernah jadik mcm ni.
pernah skali tu nk bgn skait ya amat.
alhamdulillah lps mengurut tahn lepas, (bidan kata urat saya kembang sbb dh masuk angin.saya kn pernah xcident tahn 2007)
itu yg kalau mkn bnda bernangin time period mcm nak demam je rasanya..

Maria Firdz Maria Firdz May 22, 2014
Normal sakit.. Sy skit pinggan je awal2 dh besar ok sikit...
Mimie Mimie May 27, 2014
Xpernah rasa la kak ina....sy nti mcm.mne la kan bile pregnant dlm.umur 3 series nih
Fiza Rahman Fiza Rahman June 04, 2014
Alaaa ina. So far tak pernah plak rasa sakit mcm tu. Alhamdulillah...saya jenis tak byk masalah masa mengandung.