Ayam golek masak lemak cili padi yang terangkat..!!


Hari2 masak memang buntu kepala mencari idea tau... Tadi saya sajalah google2 pasal resepi masak ayam... sekali terjumpa resepi AYAM GOLEK MASAK LEMAK CILI PADI dekat MyResepi... Dari komen2 orang dekat situ, pakat duk kata sedap... so, saya pun try la masak... Rupanya, memang sedap sungguh la u all oiiii... U all pun patut try..!! Nama resepi ayam golek... kalau ayam golek bukan sekor ke kene golek...? Tapi takpala.. ayam saya ni sekor tapi dipotong kepada 4 bahagian.. senang untuk di makan... (",)


CARA NAK MASAK : BAWANG MERAH + BAWANG BESAR + HALIA + CILI PADI = KISAR... DI DALAM KUALI  MASUKKAN AYAM + BAHAN KISAR + SEDIKIT KIUB PATI AYAM + ASAM KEPING + SANTAN + SERBUK KUNYIT +  GARAM + GULA + AIR = MASAK DENGAN API PERLAHAN HINGGA AYAM MASAK... API JANGAN KUAT TAU, NANTI SANTAN TU PECAH MINYAK PULAK... SAYA MASAK SAMPAI KUAH JADI PEKAT MACAM GAMBAR FIRST TU HAAA... DENGAN KATA LAIN, KUAH DIA TU MELEKAT2 DEKAT AYAM... GAYA MACAM AYAM GOLEK PENGANTIN TU LA, KUAH DIA KAN PEKAT.. OHYA, SAMBIL2 MASAK TU, U ALL GOLEK2 LA SIKIT AYAM DALAM KUALI TU TAU... DAH NAMA PUN AYAM GOLEK... (^_^)

Tak rugi u all try resepi AYAM GOLEK MASAK CILI PADI ni, sebabnya memang sedap..!! Anak saya & my dear siap meratah lagi tau.. Alamakkk lupa pulak nak cakap... kalau ikut resepi asal nak kene letak serai & daun kunyit tapi saya takda.. so, saya tak letak la... Lagi satu asam keping tu, resepi asal tak letak jugak, tapi saya saja letak.. (",)

UPDATE : LUPA NAK CAKAP.. SAYA GUNA SANTAN PEKAT TAU.. SANTAN DALAM KOTAK.. LEBIH KURANG HAMPIR 200ML...

P/s : Terpikir gak saya, kenapa empunya resepi bagi nama ayam golek dekat pangkal resepi ni yer... (^_^)


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 16 comments.. read them below or add one }

aziazib aziazib May 21, 2014
haahla ina nape nama ayam golek padahal ayam masak lemak cili api ni. tp yang lainnya bubuh kiub pati ayam tu. buh kiub tu yang buat lagi sedap kot ye... dah lama xmsk ayam masak lemak cili api hubby xmakan. anak2 pun xmakan pedas,,,,
mama lynn mama lynn May 21, 2014
sedapnya. respect la kat ina. macam2 menu ina masak
Mommy_ima Mommy_ima May 21, 2014
nama tu sbb golek2 dalam kuali je eh..ingat kena golek2 macam org jual ayam golek tu. ;p Bahan2 tu mcm masak lemak je ye? tapi jadikan pekat? ape2pun..gambar ayam ina tepek sini mmg nampak sgt sedap.
emarieys emarieys May 21, 2014
seekor sekali masak ke ina.... memang suka makan ayam.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ May 21, 2014
salam k.ina..
hihi..sedapnya... selalu bat yg guna cili percik biasa biasa tu jer.. dap2..
tenkiu share resepi..nnti bleh try..

hahaha.tak terpikir plak jawapan utk soklan kak ina tu.. :p
tifaanvar tifaanvar May 21, 2014
x payah tumis2lah. Ingtkan lps masak kat dapur tu kene bakar. Bestlah snang je resepi.
Unknown Unknown May 21, 2014
haah nape ayam golek eh.. ni ayam masak lomak cili api je..hehe
QasehnyaRania QasehnyaRania May 21, 2014
mm, myb ada sebab nya yg tersendiri kot..
skali tgk dh mcm aym percik pulak. hihi
thank ina berkongsi resepi :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 21, 2014
@Ema Johari


saya pun tak pasti, tp rasa mcm sekor ayam je kalau dr gaya empunya resepi asal tu… tp gambar dia tak clear samada sekor or dia potong2… akak blh tgk link ni http://www.myresipi.com/top/detail/2831
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 21, 2014
@Mummy GreenyHouse

dr resepi empunya asal... golek2 dalam kuali je... hihii.. saya pun xpasti kenapa ianya bg nama ayam golek masak lemak cili api... tp adakah sbb empunya resepi ltk ayam sekor tanpa potong ek... ntahla
Maria Firdz Maria Firdz May 22, 2014
Lapar plak tgk ayam golek ni.. Hehe
Mimie Mimie May 27, 2014
Uittt tgk pun dh terliur kak ina...harus cuba nih...
Mimie Mimie May 27, 2014
Uittt....tgk pun dh terliur...wajib try resipi nih
Mimie Mimie May 27, 2014
Uittt....tgk pun dh terliur...wajib try resipi nih
Fiza Rahman Fiza Rahman June 04, 2014
Sedapnya. Dah lama tak buat ayam masak lemak ni.