Cara taknak bagi anak main gadget

Sebelum2 ni kan saya pernah bercerita yang akhir tahun lepas, saya dah tak bagi anak saya main gadget.. saya sorok gadget tersebut, sehinggalah awal bulan 8 hari tu, Alisha terjumpa gadget yang saya sorok tu... Saya ada bagi Alisha main gadget tu tetapi sejam sehari je kan... U all tahu tak, sejam sehari main gadget tu, hanya bertahan 2 3 kali je dalam tempoh seminggu... Lepas tu anak saya TAK LAYAN GADGET...!! Iye, u all tak salah baca... anak saya tak layan gadget.. bukan setakat Afrina tak layan gadget yer, tapi Alisha & Aqilah pun sama... Tak layan gadget tu maksud saya, mereka tengok je gadget yang ada tu, tapi tak guna pun u all... dah takda situasi berebut gadget macam tahun2 lepas... dah takda dah situasi menangis kerana gadget macam tahun2 lepas... dah takda dah situasi ralik bermain gadget macam tahun2 lepas. 

Cara yang saya lakukan, hanya satu, MENJADI IBU YANG MEMPUNYAI HATI KERING...!! Itu adalah permulaan untuk saya tak bagi mereka main gadget... mereka bergaduh kerana gadget, last2 saya ambik gadget tersebut & saya sorok... Menangis?? Sudah tentu... tapi lumrah seorang budak2, hanya waktu itu sahaja mereka menangis mengamuk sekalipun, riuh satu taman pun... lepas dari itu mereka dah ok... Time ni lah kita harus bertabah untuk menjadi IBU YANG MEMPUNYAI HATI KERING UNTUK SEKETIKA... Kalau kita kalah dengan amukan anak, kalau kita kalah dengan tangisan anak... sampai bila2 lah anak kita terus dengan gadget atau apa sahaja sekalipun... Bab hati kering ni, bukan setakat dalam kes taknak bagi anak main gadget je tau u all tapi kes lain jugak.. Antara hati kering yang menyakitkan adalah dalam kes cerai susu badan anak.. Arghhh sakit hokey... sangat sakit..!! 

Menjadi hati kering tu, sekadar permulaan je u all... Ketika itu & di saat itu sahaja... Lepas tu u all dah ok... Bila anak tanya mana gadget mereka... pandai2lah u all psyco anak u all tu... Tapi tu la, untuk pengetahuan u all, ketika saya sorok gadget anak tu, bila mereka mintak, saya cakap gadget mereka tu kucing dah ambik... Adoilaa.... Anak saya iyakan je... Tapi kalau diingat balik alasan saya tu, kalau masa boleh diputar, saya taknak cakap macam tu dah... Bagi saya, itu dah dikira "tipu" anak dah tu... saya tak boleh betoi "tipu2" macam tu... walaupun benda tu nampak remeh... tapi saya taknak satu hari anak saya pandai tipu saya pulak... saya tak nak anak saya belajar tipu walaupun seperti cakap2 orang, "tipu sunat"... adehhhhh.. TIADA ISTILAH TIPU SUNAT bagi saya.. Kalau masa boleh diputar, saya akan guna psyco... saya akan explain kenapa saya sorok gadget tersebut... seperti contoh, mereka bergaduh adik beradik, mereka lalai dan lain2... Dalam bab ni, u all kena main peranan la... belajar psyco, u all pasti tahu cara nak psyco anak, u all pasti tahu apa kelemahan anak u all... Macam Aqilah, cara dia, tak boleh marah nanti dia lagi parah tapi nak kena peluk la kiss la sayang la budak baik la, pendek kata yang baik2 je la... Dalam masa yang sama, kita pun kena pandai kawal marah kita jugakla... Tak boleh anak mengamuk, kita pun nak mengamuk... haru jadinya...

Main gadget ni tak salah tapi cuma pandai2lah ajar anak2 soleh & solehah kita tu bahagi masa... tapi kalau anak dah tak nak layan gadget, itu lagi bagus.. Anak2 saya memang dah lama tak main gadget ni.. Kalau balik kampung parent saya, lagilah... mereka saya akan dedahkan dengan aktiviti luar rumah seperti main pasir, main sorok2, main masak2... lagipun sedara mara seusia mereka di sebelah family saya, tak bergadget sangat.. memang dah lamaaaaaa la anak2 saya pandang sepi dekat gadget2 ni haaa... rumah saya setiap hari akan jadi tongkang pecah... memang bersepahhhhhhh sangat2.... TAPIIIII mereka akan kemas semula selepas main sebelum abah mereka balik kerja... YAP, mereka kemas sendiri...!! Dari kecik saya memang dah mengajar anak2 kemas barang sendiri selepas main... dari usia setahun lebih kot saya dah ajar... Cuma kadang2 anak solehah Aqilah la, ada masa dia tak kemas jugak tapi Alisha memang sentiasa kemas.. Aqilah ni dia lain sikit, nak suruh dia kemas mainan dia tu, kita kena cakap baik2 dengan dia... nak kena guna panggilan sayangla... budak pandaila, budak rajin la... macam2 la... pendek kata, jangan marah, kalau marah, sampai ke sudah dia tak kemas...

Dalam bab kemas barang selepas main atau pun simpan kembali barang selepas kita guna atau letak bekas yang kita dah guna di sinki, kita patut ajar anak2 kita lakukannya... bagi saya, di awal usia anak dah kena ajar... yang paling penting anak sulung, sebab anak2 yang nombor 2 nombor 3 dan seterusnya ni mengikut pengalaman saya, mereka mengikut anak yang sulung... Bila kakak yang sulung kemas selepas main, automatik, adik2 pun ikut walau kadang2 adik ada jugak ngelat tapi kakak baik hati akan tolong kemas... U all tahu tak, pernah sekali tu, ada anak syurga seusia anak2 saya lah @ kaum kerabat sendiri... makan sesuatu selepas itu, saya suruhlah dia ambik bekas tu letak kembali di sinki... u all tahu anak syurga tu buat derk je, dia boleh blah macam tu je.... saya pulak yang terkejut dengan respon dari anak syurga tu.. bukan apa, ambik contoh zaman saya kecik2 dulu la... asal orang tua suruh je, tak kiralah dia tu siapa, asal nama dia orang yang lebih tua dari saya lebih2 lagi usia mak2 saya, pasti saya akan menurut perintah... Zaman sekarang ni, anak semakin maju... kita suruh, kita tegur, kita pulak yang dapat jelingan manja dari mereka... kalau dulu, nak tengok muka orang2 tua yang suruh saya tu pun saya segan...

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Iman itu tidak diwarisi sekalipun ayah kita seorang yang bertakwa... maka, usahalah diri kita sendiri mencari ilmu untuk menjadi insan yang bertakwa"
Cara taknak bagi anak main gadget

{ 10 comments.. read them below or add one }

Cik Ila Menari Cik Ila Menari November 03, 2015
Sama lah. Kita buat hati kering, nak tak nak anak2 kena dengar juga. My son 4 yo, kalau tak bg hp dia punya tahap menangis macam kena pukul. Ibu buat pekak telinga..lama2 diorang sendiri mengalah.

Thanks for sharing ye.
Dkna Abza Dkna Abza November 03, 2015
samalah.. anak pun gitu, bagi tepon terus dia. tengok citer upin ipin dll. kalau tak bagi tepon, dia duk kacau kita nak masak kat dapur.. nak tak nak, bagi jer la asalkan anak tak berkeliaran kat dapur risau terkena minyak panas, air panas, pisau dll.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 03, 2015
@Dkna Abza


Saya pun dulu macam ni, nak bagi anak diam, saya hulur gadget... tp lps saya sorok gadget, saya cool kan diri dengan rela hati tengok rumah bersepah.. heheh...


Saya banyak dedahkan anak2 dengan aktiviti homeschool..

ohya, masa anak saya kecik2 dulu, time usia tengah pandai kacau kita di dapur, cara saya taknak bagi mereka kacau, saya libatkan sekali aktiviti saya di dapur tu dengan mereka... contohnya saya bagi mereka potong sayur tapi guna tangan la...

saya ada share cara ni di blog saya masa alisha kecik dulu.. :)
syawalsimpsons syawalsimpsons November 03, 2015
SO FAR SUE PON BUAT GITOO..MMG NEXT YEAR MMG SUE AKAN LEBEY KETATKAN PERATURAN..NO MORE hp...JUZ WEEKEND...ITU LEBEY PADA SYAWAL LA...SEBAB SYAWAL YG LEBEY ADDICT KAN...IZZ TU MENGIKUT JE..TP KALO ABG DIA TAK MAIN hp...DIA TAK IKUT PON..EBAB IZZ LEBEY SUKE EXPLORE KEADAAN SEKELILING....
Ciktie Ciktie November 03, 2015
Oo.. blh la buat hati kering klau ank buah minta hp nnt. Sebenarnya bukan sayang sangat hp ni tapi takut hangpa lalai naa
nini nini November 03, 2015
Bagi nanak busy book...so bila dka busy dia dah lupakan gadget..hihi
Ima Ima November 03, 2015
Wahh..bestnya bila anak2 free gadget kan. Saya belum berjaya.. :') saya mak yg hati kering jugak, tp anak2 ni kalau dah menangis mengamuk, mak hati yang dah kering kontang ni jd tak keruan. Last2..pasrahh..aduhai. Kena kuat lagi ni.
arzmoha arzmoha November 04, 2015
tips yang baik...macam cik puteri sendiri pun saya biar dia main permainan masak-masak atau layan main dengan bear baru dia lupa gadjet...paling mudah ajak bermain di taman
Unknown Unknown November 06, 2015
hakimi payah sgt nak kemas mainan dia.. geram je terpijak2
Siti Yang Menaip Siti Yang Menaip November 14, 2015
ehehe part hati kena kering tu sokong.. bagus kak bagus..
xpun main tab sminggu skali je during weekends.. tu pun kalo hwork siap n dah tolong kemas2 rumah.. hehehe.. kalo dapat kat Mekti diorang ni.. jgn harap dapat sentuh hp CT pun.. i is hati super kering hahah..