Perkembangan Alisha yang terkini

Alisha sekarang dah berusia 5 tahun sebulan setengah.. Sekejap je anak solehah Alisha ni membesar... Semakin lama semakin pandai, semakin lama semakin bijak.... Kalau bab berkata2, jangan cerita, petah macam orang besar bila bercakap... tapi takdalah bercakap word2 yang tak senonoh tu... ayat2 Alisha, biasalah, ayat2 budak yang masih "suci"... bercakap kadang2 buat si ibu ni pulak tersentap... Mahunya tak, Alisha suka tegur seperti contoh, "Ibu, makan kena duduk, tak boleh baring"... "Ibu, ibu tak baca doa makan pun".. Banyak lagilah... bukan saya je Alisha tegur tapi abah dia pun sama... Ibaratnya macam Tuhan "menghantar" Alisha untuk memberi teguran kepada kami.. Yela, kadang2 kita ajar anak yang tu tak boleh buat, yang ni tak boleh buat, tapi kita boleh pulak terbabas buat... adehhh... Bila Alisha dah tegur, cepat2 saya mintak maaf & cakap saya tersilap...

Dari segi pembelajaran, nampaklah dah banyak kemajuan... cuma saya kena kuatkan semangat lawan "setan2" yang duk berbisik di telinga ni haa... Suka menghasut saya jadi pemalas tau... Saya kene lebih bersemangat & lebih gigih mengajar Alisha... Alisha sekarang dah boleh membaca tapi masih belum lancar... Target saya, sebelum Alisha sekolah darjah 1 tahun 2017, Alisha kena lancar membaca, dah pandai baca jawi, dah pandai baca BI & dah pandai mengaji... Sekalipun Alisha tak lancar dalam baca jawi, Bi or mengaji tapi dah pandai baca tu pun kira okla... sekali pun dia mengeja.. Itu paling kurang laa... tapi InsyaAllah saya akan usahakan bagi lancar semuanya... Go Ina go... go Alisha go..!! Harap2 dikuatkan semangat saya... Alisha takda masalah sebab dia memang jenis ulat buku... sekarang ni, saya yang kena "lawan" diri sendiri untuk menjadi ibu yang semakin rajin... mungkin bukan ibu yang terbaik seperti yang lain2 tapi saya tetap akan berusaha untuk jadi ibu yang terbaik di mata anak2 saya... InsyaAllah...

Lagi satu, dulu saya ada share pasal Alisha dah start pakai tudung bila keluar jejalan kan... Sekarang ni, Alisha pakai tudung bukan setakat keluar jejalan sahaja, tapi keluar depan rumah pun dia dah start pakai tudung... cuma bukanlah 100% pakai tudung... ada jugak ketikanya dia tak pakai... Dalam bab pemakaian tudung ni, saya tak pernah suruh tapi atas kehendak dia sendiri.. maybe sebab dia tengok saya pakai so dia pun nak pakai jugak...

Tahun lepas, saya ada share gambar lukisan pertama Alisha kan, hari ni saya nak berkongsi lagi cerita pasal perkembangan lukisan Alisha... Sekarang ni Alisha dah pandai melukis tau... Pandai melukis tahap dia la maksud saya tu... Bila tengok lukisan Alisha, nampaklah "berseni" berbanding dengan kalau si ibu dia ni yang lukis, gambar tu pasti akan nampak keras... Serius saya memang tak reti melukis..!! tak minat pun iya jugak... pendek kata, saya bukan berseni lah orangnya... walaupun parent saya pandai melukis tapi bakat tu tak menurun la plak dekat saya.. Jomlah layan 4 keping gambar lukisan Alisha yang terbaru...


Ini gambar orang stail Alisha la... Walaupun tangan & kaki tu sekadar orang lidi punya tangan & kaki, tapi bagi saya lukisan ni berharga sangat... Mana taknya, lukisan kami satu family... Siap Alisha tulis, ibu, abah, alisha, aqilah, afrina... alahaiii suwitnya kamu ni sayang.... Alisha ni penyayang orangnya... manja pun ye jugak... Tau tak, mandi pun nak suruh saya bagi mandi... time ok, dia mandi sendiri, time dia nak manja2, dia suruh saya bagi mandi... kalau saya kata taknak, Alisha akan cakap "Ibu bagi Aqilah mandi, Afrina mandi... tapi kakak ibu taknak pun bagi mandi"... Berhenti membaca seketika, cuba letakkan diri u all di tempat Alisha dalam situasi ni.... Alahaiiii


Gambar ni, pada mulanya saya tak dapat tangkap gambar apa... Saya tanya Alisha, Alisha cakap gambar nenek kebayan... Saya tanya pulak yang panjang di belakang tu apa, Alisha cakap tangan... Saya tanya yang panjang di depan pulak, Alisha cakap tangan pegang tongkat... Oooo baru saya tahu, kiranya gambar ni adalah nenek kebayan yang terbongkok berjalan pakai tongkat.... wah pandai pulak Alisha buat nenek kebayan ni bongkok yer... pandai pulak dia panjangkan sikit vontot kat belakang nenek tu haa.... Nenek kebayan ni macam pakai tudung kan... hehheh... 


Ini pulak gambar rumah... Hebat rumah imaginasi Alisha ni tau... sampai saya pun rasa nak pergi duduk rumah ni.. haha... Nak masuk sampai ke bumbung... Jangan main2, siap ada tingkap... ni mesti rumah orang putih... Eh jap, rasa macam cerita kartun Marsha & bear @ kartun korea tu rumahnya ada  tingkap kat bumbung... inspirasi dari cerita kartun kot ni...


Lukisan ni pulak, Alisha lukis malam tadi... Rumah tu Alisha cakap rumah sewa kami... tapi sebenarnya kami bukan duduk rumah sebijik, kami duduk rumah teres... tapi takpala, mana tahu kot one day kami dapat  duduk rumah banglo sebijik ke kan... tapi kene buat dekat tanah my dear di kampungla, sebab kami kan pencinta suasana kampung... hehhe... yang bawah sebelah kanan tu, semut... besau semut Alisha, comel je ghope semut tu..hihii... yang sebelah bawah kiri tu pulak, gambar kipas... atas pada kipas tu pulak, aiskrim... yang dekat bunbung tu pulak ada bunga dengan rama2.. sebelah rama2 tu, saya lupa Alisha cakap apa ntah semalam...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

6 comments.. read them below or add one

Puan Kutu Puan Kutu October 20, 2015
Seronok baca perkembangan alisha..lukisan dia pun cantik dan beroisah sekitar kehidupan..anak2 yg rajin ni melukis n kreatif dan bijak sebenarnya..semoga impian ina utk alisha sebelum masuk darjah satu tu tercapai hendaknya..chaiyok
Alin Marlini Alin Marlini October 20, 2015
hehehehe...kira oklah tu dah blh lukis...nnt lama2 pandai tu
KHALID KHALID October 20, 2015
Tinggi sebenarnye nilai artistik lukisan alisha tu XD

Jom Terjah : Fesyen Lelaki Popular yang.. Perlu ke?

lynndAmya lynndAmya October 21, 2015
Salam, hahaha alahai comelnya....suka tgk lukisan budak2..kena tanya dulu, then barulah owhh..hahaha dah besar dah dia.. :)
Unknown Unknown October 22, 2015
alisha makin bijak sejak sekolah ni dan ibu rajin buat homeschooling.. Alhamdulillah
nini nini October 29, 2015
Hehehe...comel lukisan alisha...seronok bila tahu apa yang dia lukis...kalau tak kite blur jer...hihi