Naluri keIBUan mampu mengubah tahap kesabaran saya (^_^)

Firstly, saya nak mengucapkan kesyukuran kepada Tuhan sebab selepas kahwin saya dikurniakan tahap kesabaran yang tinggi.. Kalau sebelum kahwin, saya adalah seorang yang sangat cepat marah... kalau dekat office tu, sangat tak boleh tahan bila mengajar orang yang sepuluh kali ajar tapi tetap tak paham2... *teruknya saya..*

Tapi selepas kahwin, seperti yang u all tahu, saya bunting pelamin.. so, secara automatik maybe perasaan saya tu sangat cepat bertukar kepada naluri seorang ibu... Saya dah jarang marah & rasanya my dear sendiri pun susah nak tengok saya marah sepanjang kami kahwin.. Saya rasa 90% adalah sabar & hanya 10% marah.. 

Kalau dulu, perkara yang remeh temeh contoh air tumpah, so meje kotorla kan pun saya nak marah tapi sekarang, alisha kencing atas karpet pun saya tak marah dia tapi saya ambik kain cuci tempat dia kencing tu...

Kalau dulu, barang bersepah2 saya bising2 berleter2 suruh siapa yang sepah kemaskan balik tapi sekarang, anak saya sepahkan rumah jangan cakaplah... biskut habis berterabur sana sini.. makan nasi tak pernah kemas... saya biarkan je.. lepas makan saya kutiplah nasi & biskut tu...

Dulu saya tak suka orang kacau saya ketika tengah buat kerja contohnya time gosok baju.. tapi sekarang, time saya gosok baju tu, alisha datang kacau saya.. nak main seterika lah, nak tarik2 baju yang saya dah gosoklah... saya tak marahkan alisha pun tapi sebaliknya saya berhenti gosok baju & bermain dengan dia sekejap, lepas tu sambung gosok baju balik..

Kalau dulu, barang kesayangan saya hilang or rosak mesti saya akan marah2 tapi sekarang saya menjadi seorang yang lebih redha walaupun anak saya pecahkan pinggan saya... saya hanya mampu fikir.. "takpala... pecah beli lain... pinggan lain banyak lagi.."

Kalau dulu, saya sangat tensen apabila saya keluar kemana2 & tetiba ada pulak orang yang mengikut saya tu bagitahu ada barang tertinggal so terpaksa patah balik.. tapi sekarang saya lebih kepada positif thinking & cuma cakap.. "takpala.. patah balik je.. nak buat macamana dah tertinggal"...

Kalau dulu saya seorang yang sangat suka berleter tapi sekarang saya tak suka berleter & tak suka dengar orang berleter.. tapi saya suka bercerita & suka dengar orang bercerita... sebab tu saya ni seorang yang suka pot pet pot pet.. hihii

Kalau dulu, orang marah2 saya, saya boleh pulak nak menjawab & marah2 jugak tapi sekarang kalau saya kena marah, saya boleh pulak buat2 macam takda apa2 & menjawab balik dalam keadaan senyum2 or gelak2.... tapi orang yang marah saya tu silap hari bulan rasa macam nak bagi "kiss" je kat pipi saya nih... hahahah

Pendek kata, dalam kehidupan saya sekarang ni lebih kepada ayat "PERKARA DAH BERLAKU TAK PERLU MARAH2 TAPI KITA PERLU SELESAIKAN MASALAH TERSEBUT"... Yap, secara peribadinya, apabila saya tak marah2.. kehidupan saya rasa sangat enjoy... walaupun melayan karenah anak yang macam2lah ragamnya.. (^_^)

P/s : Kehidupan saya selepas dapat title IBU or ISTERI adalah sangat seronok, dah takda stress maybe sebab saya suri rumah sepenuh masa tapi walaupun suri rumah or berkerjaya, YANG PENTING DALAM KEHIDUPAN ADALAH CARA KITA MENANGANI MASALAH TERSEBUT.. Kalau kita serabut2kan otak maka tensenlah jawabnya... (",)

{ 24 comments.. read them below or add one }

Puan Kutu Puan Kutu December 13, 2011
pengalaman hidup dan title ibu tu sendiri memang mengajar kita menjadi seorang yang lebih sabar dari dulu..:)
Cikrosecute Cikrosecute December 13, 2011
Cik rose pun cam tue jugak...waktu belum kawin hehehe
syawalsimpsons syawalsimpsons December 13, 2011
baguih la dari tak baik kepada baik...mmg jadi seorang ibu menjadikan tahap kesabaran yang tinggi/......tp tula nikmatnyer kan..

jom la preggy sesama2...
Fiza Rahman Fiza Rahman December 13, 2011
Betul sangat tu intan. Sifat keibuan mampu mengubah sikap seseorang.
indahhiasan indahhiasan December 13, 2011
wah ahkak..mcm ni org nak kawin cpt2 juga la..hahhahhha
zareliqa afiqa zareliqa afiqa December 13, 2011
Iqa belum kawin lagi.hihi,mmg asyik nak mrah jek.Tu tak kena..ni tak suka. :p
mybe dah kawin nanti sikap cepat marah iqa ni oke kot mcm akak.sape taw.hikhik :D
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty December 13, 2011
sama n banyak yang betulnya..tak sangka dr pemarah tukar jd penyabar=)semua demi anak2
Tie HT Tie HT December 13, 2011
kesian org kat opis yg tk paham2 tu..tp tu laa, mmg benda tu la jadi ujian buat kita..ada hikmahnya ya dpt bby cepat..hepi :)
aizamia3 aizamia3 December 13, 2011
perasan tak.. apa yang kita buat dulu sekarang kena balik pada kita.. tapi dari pengalaman mematangkan kita sebenarnya.. ;)
Unknown Unknown December 13, 2011
bagus ina!

dan semoga entry ni buat ramai buka hati utk kawin segera...hehehe

keadaan kite sama je lah...huhuuu
fieda fieda December 13, 2011
wow..ina mmg byk berubah kan..tp perubahan tu la yg mematangkan kita...chaiyokk...
fieda fieda December 13, 2011
kak fieda dah jelajah kelima lima ayat romantik tu..hehehe...wah strategi baru ni..blh tiru gak..hehehe
dalila dalila December 13, 2011
akak pun nk cepat2 dpt bby la.....
Unknown Unknown December 13, 2011
nak jd ibu juga blh x??? =)
msredcheesecake msredcheesecake December 13, 2011
Banyak yg dapat kita belajar dari anak2.... Yg penting buar kita jadi lebih baik, jgn jadi lebih buruk...
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda December 13, 2011
bgusnye Ina nie.. dh makin kurg marah eh.. good for u..^_^ moge2 sy pun dpt jd pnyabar cam Ina.. >_<
Nida Nida December 14, 2011
sangat-sangat setuju... perkara dah berlaku buat apa nak marah-marah, paling kuat pun kena bebel jer..hehe.

Tapi memang betul pun, bila dah ada anak ni, kita dari seorang yg panas baran boleh bertukar menjadi penyabar.
emarieys emarieys December 14, 2011
setuju..tapi perlu juga marahi anak jika buat kesalahan..
jamilahamzah jamilahamzah December 14, 2011
lain macam jer n3 nih...huhu...
suhaina laui. suhaina laui. December 14, 2011
same la ina....skrg ygh pregy lagi la penat...tapi bila gelak bersama anak hilang semua tu......dulu selalu maeah2 kat ank sedara yg aktif suka buat sepah...tapi bila dh ank sdri buat baru tau ;)
Saleha Saleha July 10, 2012
besnya dengar.. saya plak selalu lost temper.. sian anak2.. kadang2 saya penat dan tensen ngan orang sekeliling, anak jd mangsa