Ketegasan dengan anak-anak

Iye, saya memang tegas dengan anak2 saya.. tapi tak semua tegas, ada benda yang saya tegas & ada benda yang saya ok2 je.. Saya memang nak jadi kawan kepada anak2 saya, tapi itu taklah bermakna semua yang mereka nak saya ikut je kan... Saya nak jadi kawan mereka tu dari segi pergaulan mereka seperti contoh siapa kawan mereka nanti, saya nak kenal... Kalau mereka ada masalah, mereka akan berkongsi masalah tu dengan saya... Sekali pun nanti mereka nak belajar dengan kawan2, boleh je ajak kawan2 tu datang belajar dekat rumah kami... maksud saya ni bila dah remaja la kan...

Saya tegas dengan anak apabila kami di luar rumah.. Sebagai contoh, kalau kami keluar pergi beli barang dapur, anak saya nak beli barang B, jika rasa ianya tak perlu, saya memang takkan beli... Mereka ulang jugak ayat yang sama dengan bagitahu mereka nak, kami akan bagi pilihan, jika dia nak barang B, dia tak boleh beli barang A yang dah ada dalam troli.. Mereka hanya boleh pilih salah satu sahaja.. tapi kalau saya rasa ianya ok, saya beli jugak.. cuma kalau saya rasa tak, saya memang tak beli, itu yang akan keluar pilihan nak A or B... Alhamdulillah sangat2 sebab saya dikurniakan anak yang bukan jenis merengek, berguling2 atas lantai, menangis akibat tak dapat apa yang mereka nak... pada saya, untuk jadi macam ni, maybe dari anak kecik lagi kita dah kena ajar kan... contohnya ajar mereka bagi pilihan A atau B..

Itu kalau part pergi beli belah... Ni part pergi rumah orang pulak.. rumah orang tu maksud saya bukan rumah parent saya atau my dear yer... saya cukup pantang kalau anak2 saya pergi rumah orang buat macam rumah sendiri... bagi saya, pergi rumah orang, buat cara rumah orang, jangan duk pergi sentuh yang tu sentuh yang ni.. saya cukup risau kalau berlaku kerosakkan barang dekat rumah orang... Manusia ni, kadang depan kita duk cakap takpa.. takpa.. belakang kita tu lain cerita... Saya pernah je nampak status FB orang bercakap pasal ni.. komplen anak orang tu bla bla bla... sebab tu dari anak2 saya kecik, saya memang dah ajar, pergi rumah orang diam2.. Alhamdulillah la, setakat ni anak2 saya kalau kami keluar pergi rumah orang, mereka memang jenis yang duduk berkepit sebelah saya jer... 3 beradik sama je perangai dari kecik, sampai sekarang... 

Bukan saya nak cakap saya bagus.. setiap orang ada cara tersendiri dalam mendidik anak.. dalam didik anak ni, takda cara tu salah, cara ni betoi.. sama je.. walau macamana cara kita didik, tapi matlamat kita tetap sama.. Kalau orang kata saya ni ibu yang baik, nampak muka macam keibuan, tapi hakikatnya.. saya ni garang jugak tau u all... cuma garang saya, garang mulut je... pukul2 ni saya kurang... kalau pergi rumah orang, kalau saya tak suka anak saya buat sesuatu, saya cuma panggil nama anak saya dengan nada yang tegas, pastu bila anak dah tengok saya, saya akan keluarkan jelingan maut saya tu dekat mereka.. hahhahhaha... Serius, saya memang ada jelingan maut dengan anak2 yer... Anak2 kalau nampak saya jeling maut tu, mereka paham la tu saya tak bagi... So mereka takkan buat... kalau tak, mereka akan dengar saya berletiaq... Alaa kalau ikutkan boleh je anak2 saya taknak dengar cakap kan... paling hebat berleter je, bukan ibu pukul pun kan... tapi tu la, Alhamdulillah mereka tak macam tu... Harap2 kekal sampai bila2..

Saya bukan tak bagi anak saya nak main tu main ni... mereka boleh main tu main ni, tapi di rumah sendiri, bukan rumah orang.. rumah orang tetap rumah orang..!! mereka tahu di rumah sendiri mereka dapat kebebasan sepenuhnya... tunggang terbalik rumah ni dibuatnya.. pun saya buat tak nampak.. Dinding penuh dengan contengan, yang tak kena conteng, dalam bilik mandi je, itupun saya tak kisah... tilam, bantal kena conteng.. itupun ibu tak marah... baju, kain, selimut kena gunting... itupun ibu tak marah jugak... sebab anak tengah nak membesar.. mereka tengah explore.. so no hal bagi saya.. dalam rumah sendiri takda ke"pantang"an.. ke"pantangan"nya cuma satu, LEPAS MAIN, MESTI KEMAS, BUAT SALAH, MESTI MENGAKU..!! itu je.. kalau tak kemas or buat salah tak mengaku... mulalah ibu nak pakai "topeng" gorilla.. hahhaha

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Tuhanku, Aku tak layak ke syurgaMU namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU"
Ketegasan dengan anak-anak

{ 9 comments.. read them below or add one }

Yana Libra Yana Libra December 17, 2015
baguslah anak dgr kata...sy tak tahu lagi camne..huhu
idzwa kamaruddin idzwa kamaruddin December 17, 2015
cara kita sama! if ckp no means no! hehe..
AnonymousAnonymous December 17, 2015
biarkan anak2 conteng dinding rumah? sori la nak bagi chance kat anak2 saya.. saya bagi dorang kertas, conteng la banyak mana pun.. selain dari tu..NO !!
tifa anvar tifa anvar December 19, 2015
Saya lbh tegas dng ank2 Dr Hubby saya. To saya jgk tmpt ank2 brkongsi cerita
http://iamtifa.blogspot.my
nini nini December 23, 2015
Alhamdulillah baguslah kalau mcm tu....betul akak ckporg ni depan lain...belakang leh kata mcm2 kat anak kita,...sakit ati kita tau......kena ajar anak2 behave dari awal..inshAllah semoga anak2 saya pon mcm tu
azizah green line azizah green line December 23, 2015
bila tegas baru anak2 takut kan.. kalau x dia main2kan kita je
Akim Akim December 28, 2015
Walaupun anak saya msih 11 bulan, saya akan cuba jadi kawan terbaik baginya..
Puan Kutu Puan Kutu December 30, 2015
sy tegas pun anak2 macam kurang takut dengan sy..tu sy selalu sebut nama abah depa bila nak anak ikut cakap kita.haha..

sy tak macam ina..kt rumah pun klu anak conteng2 buat salah gunting2 lg la sy marah..kena terangkan yg main gunting tu bahaya..pastu klu nk conteng minta kt ibu kertas ok..no conteng2 kt dinding ibu tak suka.kt dinding rumah sy tu bukan hasil seni anak2 sy ye tu hasil seni anak2 org lama.hehe..
babYpose babYpose January 01, 2016
Assalamualaikum IB, kena tegas ksn dgn budak2 ni, baru teringat faiq masih kecik dulu ada saya marah dia conteng dinding. Nanti bole la blog ttg tu. Rasa mcm tak patut pula marah.mmm