Resepi donut lembut gebu gebas sejam buat dah siap boleh makan

Saya dah banyak kali la jugak buat donat.. Macam2 resepi saya dah guna... tapi sejak saya jumpa resepi yang ni, yang TERLAJAK SENANG & TERLAJAK CEPAT BOLEH DI MAKAN, saya dah tak tukar resepi lain dah... Dalam tempoh sejam dari mula2 buat dah siap boleh makan, tak payah nak tunggu lama2... tak payah nak uli beria, tak payah nak tunggu dia mengembang lama2... dengan resepi ni jugaklah, saya pernah buat donat sekilo terus.. puas hati.. tapi tu pun untuk 2 hari je.. peminat donat ramai kat rumah ni...


Nak cerita dekat u all, tapi cerita yang perasan lah sikit yer (^_^)... Eh, bila hati happy, mulalah rasa nak heboh satu dunia... selama ni buat donat tak pernah pulak dia jadi terlajak gebu, alih2 semalam bukan main lagi gebunya.. itu yang perasan tak habis2 tu.. hahhahah... Semalam my dear balik kerja, masuk je rumah terus cakap "Abang baru terpikir nak makan donat, balik2 rumah dah ada donat"... time tu saya tengah goreng donat, bila dah masak, saya terus makan sebijik, serius terdiam sekejap sebab lembuutttttttttttttttttttttt yang amat sangat..!!! Saya pun apa lagi terus suruh my dear makan... my dear cakap "entah2 tak sedap"... tapi bila my dear makan, kalau saya tadi terdiam kan, my dear makan sambil tersenyum2..!! puji nak kata lembut tak jugak, nak kata sedap tak jugak.. tapi my dear cakap "Esok abang nak bawak pergi tempat kerja"... tu diaaa... saya tahu my dear pun nak cakap lembut tapi dia tak nak cakap... memang stail orang payah nak puji tapi kalau komplen laju ajer... tapi takpa, saya tak kisah.. dari segi reaksi dah tahu apa jawapannya... (",)


Saya tak pastilah pulak kenapa kali ni elok pulak kegebuannya... tapi yang saya tahu, dah lama saya berusaha untuk dapatkan donat yang gebu... Selagi tak jadi gebu, selagi tu saya usaha buat jugak... tapi harap2nya ianya berkekalanla.. jangan sekali ni je gebu lepas ni tak jadi gebu pulak.. muahhahah... kalau selama ni, donat saya tak pernah nak cantik.. sebab saya memang tak reti nak membentuk donat... sehinggalah baru2 ni saya terjumpa acuan donat ni dekat billion, apa lagi.. teruslah saya beli... itu yang donat saya ni adalah jugak rupa donat walaupun tak perfect lagi.. 


Ohya, nak bagitahu gebu yang saya maksudkan tu kiranya donat ni jadi "gemuk" la tau... nampak tak dalam gambar atas ni, donat tu naik tinggi je rupanya kan... 


Donat ni tersangat mudah nak buat.. Saya tak uli lama pun u all.. setengah jam pun tak sampai.. rasanya dalam 15 ke 20 minit macam tu je kot... CARA : 210 ML AIR SUAM + 3 SUDU BESAR GULA + 3 SUDU BESAR SUSU TEPUNG + SEPEKET YIS MAURIPAN = KACAU RATA LEPAS TU BIARKAN SEHINGGA IANYA BERBUIH... Untuk pengetahuan u all, ianya akan cepatttttttt sangat berbuih tau.. tak sampai 10 minit pun buih tu dah penuh satu bekas...!! SETENGAH KILO TEPUNG GANDUM + 1 SUDU KECIL GARAM + 2 SUDU BESAR MARJERIN (marjerin yang dah lembut yang baru keluar dari peti ais) = ADUN BAGI SEKATA.. LEPAS TU MASUKKAN YIS YANG DAH BERBUIH TU TADI = ULI SEHINGGA MENJADI DOH YANG LEMBUT... KALAU TAK LEMBUT, MASUKKAN AIR SEJUK DALAM PETI AIS SIKIT2.. ULI LAH SEHINGGA DOH TAK MELEKAT DI TANGAN... LEPAS TU AMBIK PENGGELEK & TERAP DENGAN ACUAN... TUNGGU HINGGA KEMBANG... SIAP..!! Untuk pengetahuan u all, kalau ikutkan resepi asal, 5 minit lepas tu dah boleh goreng... tapi macam saya punya semalam ni, saya lambat sikit goreng sebab lepas saya siap terap, saya kemas rumah terlebih dahulu baru goreng... Haa lupa nak bagitahu, untuk acuan saya ni, dapat lebih kurang 25 or 26 ketoi je donat tu tau..

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Tuhanku, Aku tak layak ke syurgaMU namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU"

{ 16 comments.. read them below or add one }

Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin December 03, 2015
ya allah tertelan air liur awak kita tgk donut gebu awak nie! adehhh lapar!
Rizziela Rizziela December 03, 2015
wah..cantik naiknyer tu
Cik Ash Cik Ash December 03, 2015
Tq kak ina nanti nak cuba buat la hihihi
Azlina Azlina December 03, 2015
sedap makan amsa panas2...
Farrah MF Farrah MF December 03, 2015
Puas makan kalau buat sendiri begini kan,..
Unknown Unknown December 07, 2015
ada acuannya ye.. nak beli la nanti..hari tu main bulat2kan je
Unknown Unknown December 13, 2015
Dah save resepi ni.nnti nak cuba
Unknown Unknown December 16, 2015
Minta halalkan resepi..
nini nini December 23, 2015
Wowwwww gebunyaaaaa akakkkk......sedapppp
Kak zuKak zu February 21, 2016
Akak dah cuba resepi donut nie. Memang gebu dan lembut sampai malam. Tq tuan punya resepi.
Unknown Unknown August 03, 2016
Nak tanya.. susu tepung tu, susu apa ye.. tak pernah buat laa. Tu bertanya 😊
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 04, 2016
@Mama eeHadiff

apa2 susu tepung pun boleh.. susu yang anak minum tu, saya guna susu anmum
Aishah Aishah February 02, 2017
😍😍mohon share ye...tq..