Jaga percakapan & jaga perbuatan depan kanak-kanak

Bab ni semua orang tahu kan, saya tak nak tulis banyak2, just nak tulis satu tentang percakapan & satu tentang perbuatan... Iaitu berkaitan word2 mencarut dengan perbuatan menghisap rokok... Dua benda ni saya sangatttttt tak gemar... berkaitan rokok tu, Alhamdulillah saya dikurniakan suami & abah yang tak merokok.. mak saya pun tak suka orang hisap rokok, dalam rumah kami memang TEMPAT LARANGAN MEROKOK.. dari kecik lagi saya ingat mak saya memang tak suka orang hisap rokok dalam rumah dia.. Mahunya tak, asap rokok tu, walaupun perokok tu dah lama keluar dari rumah tapi asap rokok tu punya lambat nak hilang...

Saya kan, berharap sesangat moga2 orang yang menghisap rokok ni, tolonglah jangan hisap rokok depan kanak2... kesan dia, bukan perokok tu je yang dapat.. tapi yang terhidu ni pun sama jugak dapat kesannya... Nasib tak baik, yang tukang hidu ni lagi teruk... Saya dah biasa sangat nampak atok dukung cucu sambil hisap rokok, abah dukung anak sambil hisap rokok.... Alahaiiiii si anak si cucu tu hidu je lah asap rokok tu haaa.... Saya tak suka betoi bau asap rokok ni.. busuk..!! Eh, sekarang dah ada vape yang wangi tu kan, itu kata orang, saya tak pernah lagi bau... Kalau bab2 menghisap ni, tak kiralah u all hisap rokok ke hisap vape ke, jangan hisap depan kanak2... 

Yang duk hisap ni pun, kadang bukan orang lain pun u all... Kaum kerabat sendiri je pun... Saya ingat lagi, satu hari tu kami tengah berkumpul ramai2lah... My dear duduk sebelah hamba Allah ni, boleh pulak dalam duk sembang tu keluarkan rokok... Saya yang terpandang ni, terus bagi hint guna isyarat mata dekat my dear.. My dear yang terpandang, terus bangun dari situ yang kebetulan masa tu tengah pegang anak solehah Afrina... Bila melibat sedara mara ni, cakap salah, tak cakap pun salah.... kita jugaklah yang pendam dalam hati... Bagi saya, kalau nak hisap rokok ke nak hisap vape ke, hisap je lah.. janji hisap sorang2 jauh dari mereka yang tak hisap rokok ni haaaa.... dengan kata lain, kalau sakit pun, sakit sorang2... itu kalau rasa nak hisaplah... Nak lagi bagus tak payah hisap... kang kalau kata tak payah hisap, banyak pulak hujahnya... maka solusinya, jangan hisap depan mereka yang tak hisap rokok ni... depan kanak2, depan ibu mengandung, depan warga emas, eh, depan mereka yang tak mengandung macam saya ni pun jangan hisap... Lemas tau duk tahan nafas.. kalau ada tempat boleh "lari" tu ok lagi... tapi kalau hisap dalam kereta, kot celah mana kami ni nak "lari"?


Lagi satu bab mencarut... mencarut ni saya maksudkan macam2 yer... tak fokus pada apa yang wanita ada apa yang lelaki ada je, tapi termasuk bod*h, bab*, gil*... pendek kata, word2 yang keluar ketika orang sedang marah2 @ orang nak maki seseoarang... Bukan saya nak cakap saya ni bagus sangat... tapi ntah, saya memangggggggggg sangat2 tak suka bila dengar orang sebut word2 macam tuh!!... Saya sendiri tak sebut word2 macam tu, kalau u all tanya my dear, pernah tak saya cakap bod*h, pasti my dear akan terdiam lama untuk pikir... sebab saya memang tak suka cakap... kalau saya marah pun, saya akan guna word cerdik... zaman saya sekolah dulu, yap, saya mengaku pernah guna word2 macam tu... tapi saya ingat satu perkara ketika bergaduh tu, kami2 ada cakap "tak baik cakap orang bod*h, nanti diri sendiri jadi bod*h".... disebabkan kata2 tu la, sejak dari tu saya memang tak sebut word2 negatif... tak kiralah bod*h ke gil* ke bab* ke... atau apa je... Alhamdulillah sampai sekarang ianya masih kekal macam tu... Saya percaya, jika kita tak jadikannya amalan, pasti mulut kita pun susah untuk keluarkan word2 macam tu....

Ada je kaum kerabat sebut word2 macam tu depan anak2 saya... biasanya kalau yang berkata tu kaum kerabat dekat yang boleh bergurau senda, pasti saya akan tegur terus time tu jugak... Saya kadang2 heran, macamana ada hamba2 Allah yang tengah2 tengok TV, tiba2 ternampak muka mereka yang tak suka dekat TV tu, dan2 cakap dia bod*h la, bab* la... heran sungguh saya... baik hati betoi hamba Allah tu bagi pahala dekat orang tersebut & rela hati pulak hamba Allah yang berkata macam tu untuk "kutip" dosa... eh, betoi kan, kalau kita mengata orang, orang tu dapat pahala, kita dapat dosa kan?? Lagi satu kalau tengah2 drive, tiba2 nak maki orang kanan kiri depan belakang, mulalah keluar word2 macam ni... Kalau marah pun, janganlah cakap sebagai contoh "Bod*hla orang ni bawak kereta"... gunalah ayat "cerdiklah orang ni bawak kereta"... Haaa kan seronok sikit telinga anak kita dengar... 

Please la... word2 macam ni jangan cakap depan anak2 saya... Saya sebagai ibu mereka ni pun tak sebut... harap orang lain pun janganlah sebut.. Eh, bukan depan anak2 saya je, depan kanak2 lain pun sama.. depan anak2 sendiri pun sama... nak lagi bagus, tak payah cakap langsung... Ubah diri kita tu dari sebut word2 macam tu... Diri kita je yang mampu ubah diri kita... Orang lain sekadar memandang, sekadar bagi pendapat or sekadar nasihat je... Saya tahu saya bukan ibu yang terbaik tapi saya sedang berusaha untuk jadi ibu yang terbaik untuk anak2 saya... 

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Tuhanku, Aku tak layak ke syurgaMU namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU"

{ 7 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons December 14, 2015
betoi...perbuatan kiter melambangkan siapa kiter dalam mendidik anak2...
Rizziela Rizziela December 14, 2015
betul2.. budak2 mudah terikut orang lain bercakap..tp sebagai parents.. kita boleh menasihati or memarahi anak2 jika dioarang berbahasa kasar...
eita eita December 14, 2015
budak2 memng cepat ikut apa yang orang dewasa buat...kat kampung hubby pun rata2 memang mulut budak2 sedikit kurang ajar...saya memang tak suke dengar..berdoa harap satu hari nanti anak2 saya tak bermulut kurang ajar gitu...naik pening kepala tengok bile ada je bnda yang tak puas hati mencarut yang dalam kain luar kaen seme keluar..aduhhh...bile di marah,..kita plok yang kena..
Unknown Unknown December 15, 2015
Bwrkenaan merokok, geram je bila ade makhluk yg x paham bahasa sngaja merokok sebelah sign 'dilarNg merokok'.
Puan Kutu Puan Kutu December 16, 2015
betul..perbuatan dan sebutan kita jadi ikutan anak2..so berkata2lah yg baik2 utk melahirkan anak2 yg baik2
nini nini December 23, 2015
Alhamdulillah...saya dah lama tak reti sebut benda2 mcm tu....lama2 okey......budak2 sgttttlah mudah terikut....bahaya
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 02, 2016
Salam kak. Entry kak yg ni mmg kna betoi dgn sy. Mcm nk copy paste ja ayt2 kak. Sy pun sama, 1st x suka org merokok. Walaupunhubby merokok. Dgn tegas sy gtau jgn isap don ank2. Klu dia isap rokok, mmg sy ckp kuat2 BUSUKKK. ank2 mng sy bawa lari jejauh!

Yg ke2, blik kg berpntang baru2 ni. Ank jiran usia dlm linkungan 3,4,5 tahun. Bab* bod** n sgl jnis mncarut mmg dh jd pelengkp hidup. MasyaAllah. Mak ayh x tegur langsung, sedih. Org lalu depan umh ckp org gi** ba**. Sabaq ja. Dgn adik2 sy. Dgn sy diorg x berani sbb sy tegas. Mmg klu dgr sound direct ja. Sy fikir diorg xtau pa2 mak ayh tu patut tegas n explain ajar ank2 tu. Adik2 sy mmg kna cili la klu sebut dpn sy.

Terpnjang pulak. Hihi