Cara Aqilah berkenalan dengan buku

Kalau tadi si kakak yang berumur 3 tahun tu menulis dengan penuh bergaya manakala si adik ni pulak, duk sepah2kan buku.... Si kakak kalau ke rak buku, dia akan ambik buku untuk study tapi kalau si adik ke rak buku, dia akan sepah2kan buku tu..

Tapi takpalah... bagi saya ini antara proses untuk Aqilah membesar sebagai orang yang minat buku...  Time umur2 camni, anak2 kita ni, macam2 benda dorang nak explore... saya tak kisah walau rumah bersepah sebab di explore oleh anak2... Lagipun tu semua nanti boleh kemas.. Tak nak nanti kalau dihalang, perkembangan dorang terbantut pulak...


Walaupun nampak anak2 kita just belek2 buku or sepah2kan umah, sebenarnya secara tak langsung.. dorang dah belajar sesuatu... Memang dari Alisha kecik lagi saya biarkan Alisha sepah2kan buku.. Lagipun time ni dorang dah tak koyakkan buku... Macam alisha umur 8-10 bulan & Aqilah 7 bulan, dah pandai hargai buku...

Alhamdulillah... sedikit sebanyak saya nampak usaha or cara saya ni berhasil.. Nampaklah si Alisha tu dah sukakan buku.. & dah pandai menulis *walaupun hanya sekadar pandai menulis ikut garisan... tapi saya tak kisah.. okla dengan umur Alisha 3 tahun.. Nak hantar dorang g school, bagi teacher ajar, rasanya tak berapa nak mampu... Lagipun saya duk umah, apa guna kan jika tak ajar anak... Takpa, pelan2 kayuh... janji target saya nak bagi Alisha dah pandai menulis & membaca sebelum masuk tadika tercapai... InsyaAllah.. Aamiin...

CARA SAYA PUPUK ANAK MINAT BUKU
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 17 comments.. read them below or add one }

Ena's Stories Ena's Stories October 02, 2013
ni mesti kes mencari tajuk buku tak jumpa²...hehehehe
puas la nak mengemas semula ye intan..
Unknown Unknown October 02, 2013
hihih..bersepahnya..tp xpe.. dia tgh nak mengenal buku.. comei aqilah..
Masya Masya October 02, 2013
alhamdulillah.. seronok tgk anak² dah mula minat buku dr kecik...
Mrs Velentine Mrs Velentine October 02, 2013
alhamdulillah...budak2 ni mmg suka buku kan
Unknown Unknown October 02, 2013
nanti jijah nk baca buku depan hakimi ms usia 3bulan nnti..mcm akak bacakan alisha buku...
Ann Ishak Ann Ishak October 02, 2013
kagum betul dengan ibu ni, sentiasa mengkaji cara pembelajaran anak2 yang baik :)
Miss N™ Miss N™ October 02, 2013
mcm gaya mcm ni boleh buat budak2 minat pada bukukan...
Mimie Mimie October 03, 2013
bagus aqilah..keep it up
Maria Firdz Maria Firdz October 03, 2013
saya bru dlm proses nk mmbeli buku2 utk Faiqah... msa kecik2 dulu dh de buku dah.. nk beli utk yg sesuai 2 3 tahun lak...
Puan Kutu Puan Kutu October 04, 2013
betul..nmpk sgt aqilah mnat buku,sepah2kan tu kenala dengan umur dia..

alisha dh boleh mula bacalah anakku,dh 3 taun kan..Insyaallah cpt dpt.dia budak bijak
Dayang Deno Dayang Deno October 04, 2013
bagus aqilah kecik2 dah minat buku^^