Cakoi bulat yang sangat lembut & sangat sedap..!!

Saya ni kan, kalau perut lapar otak mesti akan ligat berpikir nak masak apa.. Nampak tak kerajinan saya.. berpikir nak MASAK bukan berpikir nak BELI.. hahha.. Orang tak keluar rumah macam saya ni u all, nak beli apa nyeee.. dunia luar pun tak berapa nak kenal.. Yela, tanpa keizinan suami, mana saya boleh keluarkan.. (^_^) Lagipun malas la keluar sendiri, susah dengan anak2.. nak keluar mesti dengan my dear (",)

Itu mukadimah, sekarang baru masuk entry... petang semalam saya lapar.. terpikir nak buat cakoi.. So, dengan penuh semangat terus la buat.. 


Ni lah cakoi saya.. CAKOI BENTUK BULAT BUKAN PANJANG.. Motif buat bentuk bulat2?? Sebab senang nak makan sekali ngap je..! Sila jangan percaya sebab hakikatnya SAYA MEMANG TAK RETI NAK BENTUKKAN CAKOI JADI PANJANG2... SO SAYA MEMANG DAH NIAT AWAL2 NAK BUAT CAKOI BENTUK BULAT.. hahhah

Apa ada hal..?? Kita yang buat dia.. kita sendiri makan, bukan jual.. so, takda masalah la walau bentuk bulat kan.. hihii.. WALAUPUN BENTUK BULAT JANJI RASA TETAP JUGAK RASA CAKOI. (^_^) Cakoi ni bagi saya SANGAT2 SEDAP.. SANGAT2 LEMBUT...!! WALAUPUN SEJUK TAPI MASIH LEMBUT.. Alahaiiii memang sangat lembut la u all.. lembut macam cakoi yang bentuk panjang2 tu la.. dekat dalam dia ada rongga2 @ lubang2... Sebijik macam cakoi cuma bentuk je la lain.. Memang sedap,.... Adehhh.. nak buat lagilah jap g.. (^_^)


Saya bagi resepi anggaran je ni tau sukatan bahan dia.. pandai2 la u all adjust.. CARA BUAT : SETENGAH CAWAN AIR + SETENGAH SUDU BESAR MARJERIN (cairkan) + SETENGAH SUDU KECIL GARAM + SATU SETENGAH SUDU BESAR GULA + SETENGAH SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS + SATU SUDU KECIL YIS MAURIPAN + SUKU SUDU KECIL SERBUK BIKARBONAT = KACAU SEBATI PASTU MASUKKAN TEPUNG SIKIT2.. LEBIH KURANG 200 GRAM OR SEHINGGA JADI MACAM GAMBAR ATAS TU.. BIARKAN DIA MENGEMBANG.. SEJAM LA LEBIH KURANG.. PASTU ULI LAGI SEKALI & BOLEHLA GORENG BULAT2... (",)

Ohya, kalau ikutkan yang betoi, kena uli lagi sekali lepas tu baru canai panjang2.. contohnya, time canai tu, kita buat saiz 4 cm, tapi bila nak goreng, tariklah hasil canai kita tu bagi lagi panjang & terus goreng. (",)

P/s : Sukatan yang saya bagi ni untuk sekali makan je tau.. cukup2 untuk keluarga kecik saya ni.. Jika u all nak buat banyak, pandai2 la u all buat kira2 yer.. (",)

P/s : Tips tak nak bagi adunan melekat kat tangan, basahkan tangan kita time nak pegang adunan untuk digoreng tu..
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.


{ 22 comments.. read them below or add one }

Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin October 28, 2013
Sedapnya, asalkan jadi cakaoi dah ok kak.hehe Yis mauripan tu ssuai dijadikan masker muka tau, akak. ia boleh mengecilkan liang roma dan menghilangkan blackhead.
Mimie Mimie October 28, 2013
thanks kak ina..share resipi leh cube nti..hehehe

p/s kak ina sy pgil pipi kak ina pipi epal sbb pipi kak ina tuh bentuk cantik aje bile senyum mcm buah epal..sbb tuh sy pgil pipi epal..
QasehnyaRania QasehnyaRania October 28, 2013

su selalu tgk cara org sambung cakoi kt pasar tani kuale..hihi
maszull maszull October 28, 2013
assalamualaikum intan...sedapnya kalau makan panas2 petang2 mcm ni...;)
ida =) ida =) October 28, 2013
Rajin sangat! Nampak sedap. Dah la sini hujan....

Saya pun, kadang buat donut bulat. Konon2 ubah style. Tapi, hubby x suka. Dia nak juga bentuk gelang. Jadi, utk saya dan adam bentuk bulat kecik2 - sekali ngap je. Utk dia, bentuk gelang =)
Unknown Unknown October 28, 2013
senang rupanya nk buat yer..ingat susah..hee
Miss N™ Miss N™ October 28, 2013
Nur pun teringin nak buat cakoi..tapi tak buat2..nanti bolehlah cuba resepi akak ni. :)
jaakechik jaakechik October 29, 2013
rajin sungguh kak ina ni, suka mencuba buat sesuatu yg baru... mmg serba boleh. request jer nk masak apa kan, tak tahu resepi boleh google, yg penting rajin!
Maria Firdz Maria Firdz October 29, 2013
bulat2 aje.. tapi nmpk menyelerakan..
Unknown Unknown October 29, 2013
nampak sedap ni.. nak try resepi ye akk :)
haryati haryati October 29, 2013
senang tu bley try buat gak...
caliph shuriken caliph shuriken October 30, 2013
nenek sy expert laa wt kuih cmni.. tapi x pnah plak panggil kuih ni cakoi, hukk...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI October 30, 2013
alahai..sedapnya..yg penting lmbuttt aje..hihi
lizz lizz October 30, 2013
sedapni... nak try buat gak la...
Puan Kutu Puan Kutu October 31, 2013
ini dh rupa cucrkembung tau ina.hehe..yg penting rasa cakoi tu sama..mana kuah cakoi?takmo tayang sini ke?