Homeschoolig @ pembelajaran dari rumah...

 Selagi masalah pasal pembelajara Alisha ni tak settle.. selagi tu saya duk pening kepala... Pening kepala sebab saya yang mencipta alasan..!! Okay... geram dekat diri sendiri...


Tadi saya baca komen dari NUR... Komen NUR ni bagi suntikan semangat dekat saya.. Rasa tersuntik dengan ayat "Akak janganlah berhenti ajar awal... teruskan kak".. "teruskan ye kak.. jangan putus asa".. Kata2 NUR ni saya buat saya tersentuh.. seolah2 macam NUR merayu.. secara automatik terbayang wajah Alisha yang duk pujuk @ merayu saya ajar dia betul2... Alahaiiii


Lagi satu komen dari UmmiAbi... Komen ni tiba2 buat saya tersedar akan PUNCA SAYA JADI BOSAN @ MALAS... Saya kurang bagi pendedahan PEMBELAJARAN BERBENTUK "GAME".. Macam guna water colour ke.. doh ke.. Ini salah diri sendiri namanya!! Actually saya memang ada ajar alisha sebelum ni, tapi sekerat jalan.. mana tak nya, saya g cipta alasan..!! Ni lah padahnya... grrrrrrr...  Tak boleh jadi... Kene kuat semangat! Kene rajin... Please jangan tergoda dengan hasutan setan wahai zarina si ibu yang rajin lagi baik hati...!! Bangun2... Ini amanah Tuhan untuk kamu...!!

Selama ni, Alisha lebih banyak terdedah kepada pembelajaran berbentuk buku or video.. tak kiralah melayu ke, omputeh ke, jawi ke, mengaji ke.. tapi yang berbentuk "game" ni kurang sebab ibu dia ni ngelat....!! Iskkkk nak kene babap ibu Alisha ni... Ok, lepas ni saya akan HOMESCHOOLING @ PEMBELAJARAN DARI RUMAH untuk Alisha... Dah Alisha suka belajar, so, saya harus layan la kan.. kene pandai cari aktiviti best ni..

Saya nak tanya u all, u all tahu tak apa2 blog or website yang berkenaan or terselit pasal HOMESCHOOLING @ PEMBELAJARAN DARI RUMAH.. Selama ni saya duk jumpa yang omputeh punya.. Blog bahasa melayu yang saya perasan ada terselit pasal homeschooling ni,  BLOG MAMA ADAM & BLOG IBU ADAM @ AYUE.. Jika u all ada tahu mana2 link tentang homeschooling @ pembelajaran dari rumah ni, share dengan saya kat komen ek... Saya nak wujudkan HOMESCHOOLING jugak untuk Alisha.. Nanti boleh share dengan u all pasal HOMESCHOOLING ALISHA plak.. (^_^)  

{ 15 comments.. read them below or add one }

Mohamad Zamri Mohamad Zamri October 11, 2013
saya ade terbace pasal Montessori education...Aktvt yg boleh buat dengan anak2....

http://yatiechomeyl.blogspot.de/2012/02/montessori-activities-for-3-years-old.html

Unknown Unknown October 11, 2013
bagus!teruskan usaha yg baik..(saya pun nak babap diri sendiri hehehhe)
syawalsimpsons syawalsimpsons October 11, 2013
kalo ian buat homeschooling gini..sue pon boleh rujuk ngan ina
CtAyue CtAyue October 11, 2013
Ina.. kt sini.. byk link yg akak mahani share ttg homeschooling dan sy start minat homeschooling adam bila jumpe blog nih...mcm2 xtvt..
http://wwwmamahomeschool.blogspot.com/
Nor Azlina Teh Hassan Nor Azlina Teh Hassan October 11, 2013
http://www.excelqhalif.com/modul-alimkids/ Nani cuba tgk website ni..anak aku join kelas ni..bagus gak..playgroup class..
DYatie ABakar DYatie ABakar October 11, 2013
Cer try tgk fabulous mom ina. Mommy nadia. :)
Miss N™ Miss N™ October 11, 2013
ehh..segan pula bila tgk komen Nur yg byk Typo tu..hehehe

Nur cuma xnak akak putus asa je. sebab ada setengah ibu mmg amik mudah menda2 mcm ni. bila anak berminat, ibu lak buat tak tahu..lama2 ank pun buat tak tahu juga..pastu bila nak mula balik anak dah jadi malas...

sbb tu Nur nak akak teruskan. mcm nur cakap, bukan senang nak bagi budak2 sukakan buku apatah lagi belajar mcm alisha..

akak bertuah..!
Puan Kutu Puan Kutu October 12, 2013
mmg kena rajin sikit buat aktiviti n carik benda utk biat homeschooling..google je mmg byk,omputih pun boleh,tukar je ke bm.hehe..

sy n aiman pun dh lama tak buat game,nk kena jadik rajin gak ni.hehe
zety zety October 12, 2013
mmg byk Ina blogger2 mommy yg SAHM ni buat homeschooling..dan btol, sblm nk apply mane2 teknik tu blh refer kt website / blog tu..slmt berhomeschooling Ina! jgn cengelat ye ;)..klu blh disiplin diri buat schedule..variasikan ok :)
Masya Masya October 13, 2013
Itu lah sy ckp sesekali kene buat aktiviti kan ina dah bosa kikiki... Bukan alisha yg bosan ibu dia yg bosan... Hebat penangan bdk baru nak belajar ni tau mrk jenis mcm nak tahu.. Nak tahu lg.. Nak buat lg.. Sampai mereka puashati... Good luck ina.. Jgn mudah jemu...
haryati haryati October 14, 2013
samalah...yati pun kadang2 camtu gak hihihi....
Unknown Unknown October 14, 2013
nak tahu jugak homeschooling ni..
Mimie Mimie October 15, 2013
Saya nak terapkan pun time cuti jela kak..time keje memg xdpt
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah October 17, 2013
dekat FB ade kan homeschooling malaysia..
Unknown Unknown October 22, 2013
nur tu mmg x lari dgn typo dia.. hahahaa.. bagus ina.. cuba yg terbaik utk anak2.. ;)