Tips nak dapat anak rajin


Alahaiiii malu plak saya bila jijah mintak tips nak dapat anak rajin macam alisha... Actually Alisha takdalah rajin sangat pun.. tapi Alhamdulillah jugak.. untuk budak yang seusia dia, dia boleh dikategorikan rajin la jugak.. kalau main, dia pandai kemas balik apa yang dia main tu.. suka menolong saya di dapur & suka jugak tolong simpan baju yang dah lipat.. Kalau time nak basuh baju pun, dia duk kalut jugak nak ambik baju letak dalam mesin basuh... bekas kalau dia dah guna.. dia akan basuh... guna sabun beria bagai... hehhe... TAPI kalau datang angin malas dia, air pun nak suruh kita suap kat mulut dia.. (^_^)

Emmmm nak tips anak rajin yer.. emmmm rasanya takda apa2 tips la jijah... tapi maybe melalui cara akak didik anak kot... Kalau u all adalah pembaca blog saya dari zaman tok kaduk, pasti u all akan tahu camna cara saya mendidik alisha.. (",) Saya bukan jenis ibu yang SUKA MELARANG JIKA ANAK NAK XPLORE SESUATU... TAPI SAYA PULAK YANG MENGAJAK ANAK, XPLORE KE DUNIA SAYA.. @ DUNIA SEORANG IBU & ISTERI... maksud saya camni....

Jika saya nak memasak dekat dapur, saya bukan jenis "halau" anak saya pergi main kat depan TV.. tapi saya jenis ajak anak melakukan aktiviti bersama saya.. saya bagilah alisha potong sayur ke.. kupas kulit bawang ke.. bila kita buat camni, otak anak makin berkembang tau... KLIK SINI jika nak baca kisah Alisha dulu..

Ohya, sebelum2 ni, ada je yang komen.. macam kurang sesuai mendidik anak benda2 macam tu awai2.. merbahaya... tapi saya sebagai ibu, saya tahu tahap perkembangan otak anak saya sampai tahap mana.. saya ada cara saya sendiri... Alhamdulillah... sedikit sebanyak, Alisha dah buktikan yang cara saya didik dia tu berhasil.. (",).. SEKALI LAGI SAYA NAK INGATKAN, WALAU APA PUN YANG KITA NAK AJAR ANAK KITA, PASTIKAN KITA MENJADI PEMERHATI... bukan pe u all, macam saya sendiri, saya suka ajar anak yang kadang2 orang2 tua tak bagi dengan alasan "RISAU @ TAKUT".. sebagai contoh, di usia Alisha Setahun 5 bulan, dia dah makan rambutan tanpa buang biji.. dengan kata lain.. dia makan rambutan sebijik, habis isi.. bijik dia buang la.. (",) Lenkali saya cite pasal "risau @ takut" ni plak.. (",)

{ 26 comments.. read them below or add one }

Dylla Abas Dylla Abas May 27, 2013
melentur buluh biar la dari rebungnya..haa,camtu la umpamanya kalau nak mendidik anak2 kan kak :)
Masya Masya May 27, 2013
setuju dgn kaedah ina ni.. sebab amir lelaki pun saya ajar masuk dapur hihihi.. sekarang pandai .. mandi .. siap berus lantai bilik air sekali kikiki .. ringan tulang ibu ni kan.. tak payah nak berus lantai .. sebulan sekali..
Mimie Mimie May 27, 2013
Cara didikan tuh yang akan melahirkan anak mcm alisha.sme mcm aina la kak ina suke tlg sy wat keje tp dth angin kus kus die jgn arap la die nak wat.
Teena Tna Teena Tna May 27, 2013
Bagusnya Alisya, kecik2 dah rajin..
Maria Firdz Maria Firdz May 27, 2013
Tips yg bgus..dn teknik tu dh mmg sy malkn sejak faiqah pandqi menjulur ke dpn., sy biarkn je... bila sy msuk dpur dia tlg kmaskn.. ok lah tu kn...
jaakechik jaakechik May 27, 2013
tengkiu share pengalaman kak ina!
ayut ayut May 27, 2013
bila ada ibu yg sentiasa memberi ransangan mesti anak akan lebih sukautk explore.. :) yg tu ayut akui :)
maszull maszull May 27, 2013
assalamualaikum intan...bagusnya kecik2 dah rajin membantu...;)
Unknown Unknown May 27, 2013
setuju,..mmg kena ajar anak dr kecik..kalau dah besar br nak ajar... ssh ler..ehe.. masa tgh mengandung pun...kita kena rajin.... kan... kalau asyik baring saja... ssh ler..ehe..
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra May 27, 2013
nnt nak amalkan tips akak untuk anak saya, bila tu hanya Allah ja yg tau..;-)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ May 27, 2013
salam K.Ina..
cara bwk anak kedunia kita tu cma dh try..dan hasilnya mmg seri rajin menolong kat dapur..lipat kain lagi dia suka walaupun lepastu kita kena betulkan ckit2.. :)
Qashmere Qashmere May 27, 2013
Salam Sis,

Thanks dengan cadangan dan idea ni. Moga di manfaatkan
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com May 27, 2013
lebih kurang kak ita juga..jarang larang..biasa dia akan ikut ...dan nak buat....walapun siang lauk pun...sibuk juga..kekadang bila berbau dia tak mahu...
Unknown Unknown May 27, 2013
ooo tu kalau anak pompuan leh la masuk dapur sesama..kalau anak lelaki camner pulak..hee
Unknown Unknown May 27, 2013
alisha mmg budak yg rajin berkat didikan yg baik dari ina..
emarieys emarieys May 27, 2013
suka baca tips dari ina
ida =) ida =) May 27, 2013
Hihihi... saya pun mcm tu juga. Kasi anak explore. Tp, x kasi lah makan rambutan dgn biji. Part2 mcm tu, saya over protective. Tp setakat ni, anak bujang saya rajin menolong. Seronok bila diberi tangungjawab. Konon2, dh jadi org dewasa la tu =)
ajumohit ajumohit May 27, 2013
betul kan ina, jgn dilarang klu anak nk buat aktiviti tu, kdg2 diorg tolong kejap je pastu dh surrender hiji
Unknown Unknown May 28, 2013
wah memang betul betul petua yang berkesan lah nih, patut lah alisha tu anak yg rajin, hihi
sal ya sal ya May 28, 2013
memang pembelajaran dan pengajaran tu bagus kalau anak tu sorg je. hahaha... kalau ada 3 org yang semuanya berebut nak belajar. pening kejap mak.
Cik Rose Cik Rose May 28, 2013
Salam kak Ina.. lama Ros tak singgah sini.. memang best dapat anak yang saling membantu :)
intanfirdaus247 intanfirdaus247 May 28, 2013
bagus dan unik juga cara ina didik anak2..Alamdulillah mereka mmbesar jadi anak yang baik.
Miss N™ Miss N™ May 29, 2013
sokong cara akak...dgn cara mcm ni anak2 cepat belajar... :)