Mengajar anak tentang disiplin

Disiplin dalam kehidupan harian kita ni banyak benda tapi untuk entry ni, saya hanya nak fokus kepada beberapa perkara je.. Nak berkongsi apa yang saya ajar anak2 saya.. Errmmm saya ni bukanlah seorang ibu yang garang beria & baik beria.. just biasa2 je.. ada masa bertukar jugak jadi singa.. hahha... Dalam beberapa perkara saya memang tegas dengan anak2 saya.. Bila saya kata TAK, jawapannya TAK la, ia takkan bertukar jadi YA (UPDATE 04/08/2016, 11:18 AM... NAK TERANGKAN SEBELUM ORANG SALAH FAHAM... MAKSUD SAYA UNTUK KATA2 "Bila saya kata TAK, jawapannya TAK la, ia takkan bertukar jadi YA" ADALAH SEBAGAI CONTOH, ANAK SAYA NAK GULA2, IANYA KURANG MANFAAT KAN, SO, SAYA TAKKAN BELI KECUALILA TIME TU SAYA TENGAH BAIK HATI... LAGI SATU, CONTOH KALAU ANAK NAK MAINAN, KALAU MAINAN TU JENIS YANG TAK BERMANFAAT, BILA SAYA KATA TAK BOLEH BELI, MEMANG TAK BOLEHLA.. KECUALI IANYA BERMANFAAT... PENDEK CERITA, AYAT SAYA TU, BERGANTUNG PADA SITUASI...).. Saya juga bukan jenis ibu yang suka hinggap tangan ke badan anak2, pernah hinggap tapi boleh dikira dengan jari.. saya banyak guna kuasa mulut.. hahhah.. Nada yang keluar dari mulut saya tu ada banyak nada jugak, nada marah ada, nada tegas ada, nada lembut ada.. macam2 nada la, bergantung pada situasi.. TAPIIII, satu kepantangan saya adalah, mulut dilarang keluar word2 yang tak elok, tak kisahlah ketika marah atau tak, seperti contoh bod*h... Memang satu kepantangan saya...!! Sebab saya percaya, apa yang keluar dari mulut kita adalah satu doa, takkanla saya nak doakan anak saya jadi bod*h kan??... Bukan dengan anak2 je sebenarnya, memang dalam kehidupan harian saya, saya tak didik diri sebut word2 macam tu... Anak saya pun, sejak2 dah ramai kawan dekat rumah kami ni, kawan2 mereka sebut word seperti bod*h macam mainan je di mulut masing2.. Lepas tu mulalah anak2 saya ni berceramah dekat kawan2 mereka tu... Adehhhhh.. Tapi tu la kan orang kata, macamana kita didik anak, macam tu la jadinya... harap kekal sampai ke sudahla...

Berbalik pada tajuk disiplin tu, SAYA MEMANG MENDISIPLINKAN DIRI ANAK2 SAYA, SELEPAS MAIN MESTI KEMAS... Umur anak belum setahun or awal setahun saya dah ajar mengemas barang mainan mereka.. Pada sesetengah orang mungkin ianya terlalu awal, tapi bagi saya, nak melatih anak sesuatu harus bermula awal.. Alhamdulillah anak2 saya takda masalah untuk kemas barang mereka selepas main... Afrina yang bulan depan genap umur 2 tahun tu pun, kemas sendiri mainan lepas main... Saya memang seorang yang tegas, sebelum jadi seperti sekarang, di saat mereka kadang2 bagi banyak alasan dari mengemas kembali, saya tak layan pun alasan mereka tu... Alasan mereka selalunya berkaitan dengan penat... Bila mereka tak kemas, u all jangan pikir saya akan kemas, sebab saya tak akan kemas pun u all... mainan tu akan bersepah di situ selagi mereka tak kemas kembali... Keras kan hati saya??... Tapi ada jugak ketikanya saya tolong kemas sama2 dengan mereka... Itupun selepas saya guna kaedah psyco sebab nak bagi mereka kemas jugak barang yang mereka sepahkan... hahah.. Hasilnya??? Anak saya, sebagai contoh kalau balik kampung, mereka main ramai2, bila dah taknak main, sepatutnya haruslah kemas sama2 kan.. tapi, yang lain tak kemas.. maka anak saya kemas sendiri merekala.. sebab mereka dah terbiasa, selepas main, harus kemas kembali.. Ada ketikanya anak saya komplen jugak, katanya "main sama2 kenalah kemas sama2"... Bila anak cakap macam tu, nak sedapkan hati anak2, saya jawab "Takpala, kemas je, nanti kalau kemas dapat pahala, pahala banyak nanti boleh masuk syurga"... *cara saya ajar anak kemas barang*


Saya jugak LATIH ANAK2 SUSUN SELIPAR BILA NAK MASUK RUMAH.. yang ni saya baru lagi start ajar, lebih kurang sebulan dua ni la... Awal2 ajar tu, kadang2 mereka tak buat jugak, tapi saya duk ulang or ingatkan selalu supaya mereka susun selipar.. Lama2 bila mereka tengok selipar berselerak, mereka sendiri pulak yang pergi susun.. Masa kami menetap di rumah sewa, saya tak lakukannya pun u all.. Sedangkan saya sendiri dilatih susun selipar di rak tersedia dari zaman kanak2 lagi tau u all... Rumah parent saya memang tak pernah selipar berselerak.. Anak2 saya semua pun dah tahu pasal ni.. Tapi tu la, ketika kami di rumah sewa, saya tak lakukannya.. maklumla, rumah sewa, so, saya macam tak endah sangat pasal "keindahan" rumah ni haaa... tapi bila rumah sendiri, oh, semua tu saya titik beratkan yer.. hahha... Hasilnya???... Hari tu ketika kami balik rumah MIL, saya tengok selipar dekat rumah MIL saya tersusun elok je semuanya.. rupa2nya Aqilah yang susun.. hahaha.. Ohya, nampak tak digambar kat atas tu, selipar yang terbalik susunannya tu, itu selipar Aqilah, Aqilah ni duk pakai selipar terbalik lagi, bulan 10 ni umur 4 tahun..


Selain dari tu, anak2 saya jugak dididik, selepas mandi, tuala mesti sidai di ampaian... tak boleh letak merata selepas guna.. Alisha takda masalah la bab ni... Cuma Aqilah je kadang2 dia ngelat sikit.. tapi takpa, buat masa ni masih dimaafkan sebab Aqilah kadang pun jemur tuala tinggi sebelah, rendah sebelah... sekadar letak tuala di ampaian tu pun dah kira bagusla bagi saya...  

Ini antara perkara yang saya disiplinkan anak2 saya, lepas main mesti kemas, masuk rumah harus susun selipar di pintu & lepas mandi, tuala harus sidai di ampaian... Tak perlu disiplin yang over2 pun.. disiplin yang simple2 macam ni pun dah ok di usia anak sekarang.. ketika kecik mereka dah biasa dengan disiplin, nanti usia semakin meningkat, mereka takda masalah untuk kita bentuk dengan disiplin yang seiring dengan usia mereka pulak...

Macam sekarang, bila anak dah biasa dengan disiplin, Alhamdulillah nampak kesan2 lain yang datang seiring tau u all... Saya bagi contoh, anak2 saya dibenarkan bermain dari pukul 6 petang hingga pukul 7 malam atau 7 malam lebih secoet... Bila dah pukul 7, saya hanya perlu sebut "Alisha, Aqilah, dah pukul 7..".. terus anak2 saya bergerak masuk ke dalam rumah sambil cakap "Ok, esok kita main lagi".. Nampak tak?? Mudah kan??.. Mereka menjadi seorang yang dengar cakap.. tapi masa mula2 dulu, ketika mereka baru pandai nak berkawan @ kami baru pindah sini, mereka ada jugak cakap, "Alaa nak main lagi".. tapi sekadar cakap je la.. kaki tu tetap jugak bergerak masuk ke rumah... 

Lagi satu, di taman kami ni, malam2 anak2 jiran pun akan main jugak tau u all.. pukul 8 malam tu, anak2 jiran keluarla main.. masa awal2 kami pindah sini, anak2 saya pernah sekali keluar main cikgu2, itupun selepas anak2 jiran datang rumah saya mintak izin nak ajak anak saya main.. Itu je la sekali, lepas pada tu memang takda main2 dah untuk  anak2 saya di malam hari... Sebabnya rasa macam tak kene dengan jiwa saya pulak, bila anak main malam2 dekat luar rumah, kalau dalam rumah main adik beradik tu lain cerita la kan... Tapi lepas kejadian tu, anak saya ada jugak bagitahu nak pergi main lagi waktu malam & anak2 jiran pun datang mengajak tapi saya tak bagi... Lama2, anak saya dah tak heran dah orang main malam2... mereka duk main dalam rumah, kalau tak main, mereka tidur... Haaa tau apa Aqilah cakap dengan Alisha, saya dengar perbualan mereka "Mana boleh main malam2 kan, malam2 ada setan dekat luar"... Allah.. ayat anak saya.. hahhahah.. Itu ntah2 saja cakap sebab nak sedapkan hati sendiri, kalau saya bagi izin, mau mereka dulu sekali yang pergi main.. hahhaha


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 8 comments.. read them below or add one }

Diana Rashid Diana Rashid August 03, 2016
saya pun kalau malam2 rasa macam pelik anak main kat luar..kalau bulan puasa ye la..nak main bunga api ke, main mercun ke..ekekekek..tapi kalau hari biasa memang tak bagi la..tak nak biasakan malam2 keluar rumah..
Emarieys Emarieys August 03, 2016
lama-lama anak-anak akan terbiasa buat apa yang parent selalu ajarkan.
Jiwa tani Jiwa tani August 04, 2016
Salam...
Terbaek..
tetapi kepimpinan adalah melalui tauladan..contoh yang baik pastinya akan jadi baik usaha dan doa juga perlu...selain komunikasi dengan baik dan toleransi yang lembut juga perlu
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 04, 2016
@Jiwa tani

haa betoi, toleransi yg lembut itu juga perlu.. tapi kene tengok apa situasi jugak la kan.. :)

tapi biasala bila dah bergelar seorang ibu, segarang2 ibu, setegas2 ibu, ada ketika, mereka pasti akan "kalah" dengan anak kan.. hehe
husna zahidi husna zahidi August 10, 2016
bagus sgt kak ina.. kalau tak nanti dah besar pon towel lepas mandi letak merata, brg ambek tak reti simpan tempat dya balik.. inshaAllah ada anak sendiri nanti husna kena ajar camni jgk..
Fiza Rahman Fiza Rahman September 07, 2016
Dari kecik ni lah keita nak kena ajar dengan disiplin.
miazain miazain September 22, 2016
best baca cerita kak ina. banyak kasi pengajaran...