Saya kurung anak??

Minggu lepas parent saya dan adik lelaki saya bersama isteri dia datang ke rumah kami di Sungai petani.. Bila waktu petang, adik saya ni nak keluar jalan2 dekat taman kami ni.. Adik ipar saya tolak la suami dia tu dengan kerusi roda, di hujung lorong ada pondok tau, adik saya dan isteri dia berhenti di situ & bersembang2 dengan mereka2 yang ada di pondok tersebut.. Alaa kiranya jiran2 saya jugakla kan dekat pondok tu... Bila adik dan isteri dia kembali ke rumah kami, adik saya cerita kata mereka (merujuk kepada jiran2 saya yang berada di pondok) cakap saya kurung anak... Eh, jangan salah faham, pada pendapat saya, maksud mereka saya kurung anak tu, bukanlah kurung yang dari sudut negatif tu, tapi dari sudut positif...

Macam anak2 di taman saya ni, malam pukul 8 malam je, mereka akan keluar bermain di lorong kami tu.. kiranya malam2 pun riuh rendahlah dekat hadapan rumah saya ni kan.. Tapi untuk anak2 saya, mereka memang TIDAK DIBENARKAN untuk bermain di malam hari...Alhamdulillah anak2 saya jenis mendengar kata, takdalah bila mereka dengar suara kawan2 riuh rendah bermain, mereka menangis2 ke mengamuk ke apa ke sebab nak keluar bermain jugak... saya bagi je anak saya main, bukanlah kurung sampai tak berkawan langsung... Tapi saya jenis manusia yang mendidik anak dengan disiplin, ada peraturan... Mereka hanya boleh bermain pukul 6 petang hingga pukul 7 atau 7 lebih secoet... kiranya selagi tak pukul 6 petang, anak saya akan duduk je dalam pagar rumah, bila kawan ajak main @ keluar, mereka akan cakap "Kami tak boleh keluar lagi, pukul 6 baru boleh keluar"... Ohya, u all tahu tak, ketika saya dengar perbualan anak2 saya dengan rakan2 mereka tu, rasa nak mengalir air mata... AllahuAkbar... syukur sangat2 saya dikurniakan anak2 yang mudah dibentuk.. yang mendengar arahan.. tak perlu terjerit2 nak marah anak sampai satu taman dengar suara kita... AllahuAkbar... Terima Kasih Ya Allah..!!

Haa baru ingat, minggu lepas kan, ada rakan baru tau yang mula bermain dengan anak2 saya... bila dah pukul 7 tu, saya bagitahulah anak2 saya suruh mereka masuk rumah.. Anak2 saya ni cakap la babai dengan kawan2 dia lepas tu cakap esok main lagi.. Tiba2 rakan baru tu cakap "Eh, kita main malam ni la".. Lepas tu Alisha jawab "Kami tak boleh main malam2".. Kawan dia balas balik tanya kenapa.. Alisha jawab "Malam sejuk".. Kawan Alisha jawab "Mana sejuk".. Lepas tu terus anak saya masuk rumah... Saya yang terdengar perbualan mereka tu sengih2 je.. hehhe... Itu jawapan Alisha tau, kalau Aqilah punya jawapan, lagi hebat... Aqilah biasa akan cakap "Malam2 tak boleh main, malam2 ada setan".. hahhaha.. tak tahulah mana Aqilah belajar bagi jawapan camgitu.. comel benor jawapan dia... hahha

Jiran saya jugak ada cerita yang saya ni kalau anak main jauh ke atau lari kejar basikal rakan2 ke, saya akan panggil mereka suruh pusing semula.. lepas tu katanya, saya ni, petang2 suap anak2 makan... Ermmm saya ni skima sangat kot jaga anak.. hahahh.. Tapi bagi saya, lebih baik saya lebih jaga anak dari kurang jaga anak... Yap, memang saya mengaku, anak2 saya keluar bermain mesti saya ada teman mereka... U all, di lorong rumah kami ni, banyak kereta, motor & basikal lalu lalang tau... Anak2 pulak, main mestilah area atas or tepi jalan tu jugak kan... Kiranya bila ada kereta motor lalu, mestilah saya akan bagitahu anak2 suruh ketepi kan... Bukan nak cakap la u all, tapi anak2 dekat lorong saya ni, bermain tanpa pengawasan orang tua.. kiranya mereka bermain sambil mak2 mereka dalam rumah.. agaknya dari situlah nampak saya ni skima ke, kurung anak ke or sewaktu dengannya... saya pun tak tahu kenapa situasi tu berlaku, sedangkan rakan2 anak2 saya tu, seusia anak2 saya je pun, malah Alisha yang paling tua @ 6 tahun, yang lain tu samada sebaya Alisha atau muda dari Alisha... Saya yang duk jaga anak saya ni, kiranya bila mereka bermain tu, bukan sekadar jerit nama anak sendirila, sekali dengan nama anak orang pun saya jerit.. bukan apa u all, risau, kadang2 tu, kereta dah dekat, alih2 budak2 melintas.. Allah...

Yang bab suap anak2 makan nasi petang2 ketika mereka bermain tu pun memang betul jugak... Ntah, sejak saya duduk di sini, saya selesa dengan keadaan petang2 suap anak makan.. sebab anak2 saya biasanya pukul 8 lebih malam dah tidur.. so, petang2 tu, saya suap la mereka nasi siap2... Ada ketikanya, bukan saya suap anak2 saya je tau u all, tapi jugak dengan anak2 jiran.. biasanya 2 orang je anak jiran yang join makan sekali... kiranya 5 orang la berkongsi satu bekas & satu tangan.. tangan itu tangan saya.. hahha.. Saya tak kisah pun u all, kalau anak2 jiran nak makan jugak, saya suap je la... Itulah kehidupan saya di rumah baru kami ni u all... maybe jiran2 saya yang berada di pondok tersebut, jarang or tak pernah tengok situasi tu sebelum kehadiran saya agaknya, sebab tu udah macam gaya saya kurung anak.. hahha.. 

Bagi saya, bila berkaitan dengan anak, setiap orang ada cara didikan mereka tersendiri, saya ni, maybe tergolong dalam golongan mak2 yang skima la kot... eh, yang part suap anak petang2 tu kan u all, sebenarnya saya sendiri ketika masih budak2 dulu, saya seronok sangat tengok mak kawan saya @ jiran saya, dia suap anak2 dia makan... Teruja tau u all, saya masa budak2 waktu tu terpikir macam alahaiiii mak2nya mak dia ni.. mesti mak dia ni jenis lemah lembut dengan anak2 & sewaktu dengannya la... Walau macamana pun cara didikan atau cara kita menjaga anak2 kita, samada dengan cara lembut ke, kasar ke, garang ke atau apa2 je, tapi motif kita tetap jugak sama.. Moga anak2 kita semua membesar sebagai anak yang berjaya di dunia dan jugak di akhirat, insyaAllah...


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Saya kurung anak??

{ 11 comments.. read them below or add one }

Nieyl Nieyl August 22, 2016
Alhamdulillah...
bagus la tu...
kalau nieyl pun akan buat cmtu juga..
zaman skrg nie bukan mcm zaman dedulu kita...
bahaya main² dimalam hari...
Nour Adieb Nour Adieb August 22, 2016
sy setuju dgn cara 'kurung' akak tu. 'kurung' u x bmaksud kongkong. kalau kongkong, anak2 esti melawan. nauzubillahminzalik. skrg ni bahaya, anak2 senang dculik. tu yg kena awasi dorg. hee, pdpt sy biar lom kawen g
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha August 22, 2016
mestibest rasa kena suap oleh mak kan?..kita mana lah pena merasa mak-mak kan keja...kdg2 balik skolah, kita pulak yg masak. Kan kak?..

nak dgr jwpn Aqilah tu sendiri..hahahaha~
malam ada setannnnnn.HAKHAKHAK
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 22, 2016
@Eca Dwinky Asha

betul2, akak xrasa macam tu pun dulu.. sbb tu akak rs seronok tgk kawan akak dulu2 tu, ptg2 mak dia suap makan.. sbb tu skrg ni, akak lakukan dekat anak2... :)
Mrs Velentine Mrs Velentine August 22, 2016
alhamdulillah kak.. pasal suap tue memang seronok..bahagia sangat kan..
sumysya sumysya August 22, 2016
sya setuju cara Intan jaga anak...zaman skang x cam dulu,,, x brape leh percaya orang takut wat ape² kat anak kite... sya pun kurung gak anak sbb risau w/pun rumah jalan mati,,,kereta kluar masuk smua laju²,,,mmg x leh biar diaorang main sndiri,,kena tgok... klu anak² nak main sya mesti kena tgok...
nana liena nana liena August 22, 2016
salam kak,
kenapa entah saya rasa terharu pula baca entri ini,huhu... saya rsakan yg akak ni memang jenis yang penyayang dan sekian2 lah....betul2 ibu mithali,insyaaAllah

cara didikan ibu bapa kan mainkan peranan penting masa anak kecil lagi,dalam soal berdisiplin kena mulakan daripada diaorang kecil lagi,jangan dah besar,nanti susah nak dibentuk. Bila dah dibiasakan dari kecil,insyaaAllah bila besar tak susah mana nak dengar kata mak ayah.

lain orang lain caranya,tapi nak tak nak ,dgn anak sendiri kena la berjaga-jaga/bertegas,sebab itu anak kita,tanggungjawab kita sendiri.
Tapi saya tak ada masalah pun dgn cara didikan akak,sebab saya rasa itu dah memang sifat seorang ibu dgn bapa,pelindung anak2 bukan lepas tangan.

lagipun zaman sekarang,macam-macam kes terjadikan,kita pun tak nak semua tu terjadi pada kita atau orang sekitar,nauzubillahminzalik,tapi sekurang-kurangnya kita kena berjaga-jaga.

bila akak kongsi suap makan dgn anak jiran tu kan,itu salah satu cara nak kongsi rezeki juga... haaaa...itu dah tunjukkan satu teladan baik utk anak2 akak,sambil suap2 tu akak bagi la tazkirah sikit. hehehe.. seronok sebenarnya bila kita berkongsi sesuatu,moga2 amalan kebaikan itu diterima Allah,insyaaAllah.

terbahak2 saya ketawa dgr jawapan aqilah bila tak boleh keluar main malam. hahaha
Mimi Azirah Mimi Azirah August 22, 2016
Kurung tuh bkn bermaksud kita mengongkong kan kak ina tp lebih pd mendidik.mcm sy pun memg sy xbg ank2 main kt luar lgsung..yela dorg balik skola sampai rumah pun dah pukul 5.30 petang.balik rumah terus suh diorang mandi dan siapkan kerja sekolah kalau ada. Pastu siap kerja sekolah tgk tv sejam pastu suh mkn...kul 9mlm sy dh suh masuk tidur...memang kalau dtg area rumah sy jaranglah nampak aina auni main kat luar....sy lg kejam kot kurung drp kak ina...hahaha
Fiza Rahman Fiza Rahman September 07, 2016
Alhamdulillah... Dapat anak2 yang mendengar arahan. Saya pon kurung anak gak ina. Dok apartment kan. Memang saya jarang bagi dorang turun bawah melainkan dengan saya skali. Cuma sekali sekala bagi jugaklah. Tapi dengan bermacam2 pesanan penaja ☺☺
Nor Marshaliza Shaidan Nor Marshaliza Shaidan September 19, 2016
Kak ina...1st time sampai blog akak ni.
Kak marsha pun buat mcm tu. Syg anak kan kak. Fuh kalau apa apa kita jugak yg susah hati. Baik diorg dengan kita je.
nini nini October 29, 2016
I like ur style sis.....hihi...tak pa anak kita kita ada cara mcm mana nak ajaw depa