Kenapa saya tidak benarkan anak saya masuk rumah jiran

Setiap orang ada cara tersendiri dalam mendidik anak2.. Walau macamana pun cara kita tapi tujuan utama kita semua, tetap sama... Saya pernah coretkan di blog yang saya tak kisah & suka bila anak2 jiran datang bermain di rumah kami kan... Ye betul, memang saya suka dengan situasi tu sebab dengan cara tu, sekurang2nya anak saya sentiasa ada depan mata saya.. Cuma satu je perangai saya, SAYA TAK SUKA ANAK2 SAYA MASUK KE RUMAH JIRAN TANPA SAYA... Masuk dalam pagar pun saya dah keloi nama budak2 ni... Main barang mainan anak2 jiran pun saya kurang gemar sebenarnya.. Sebab tu kadang anak saya tanya dulu saya samada boleh ke main mainan kawan dia.. biasanya saya tak bagi la.. eh tapi ada je yang saya bagi tau.. yang saya tak bagi tu, bersebab sebenarnya.. tapi tak perlulah dinyatakan di sini.. 

Bila anak2 keluar bermain, saya mesti akan pesan, jangan masuk rumah orang.. maksud saya masuk rumah orang tu, termasuk dalam pagar la tau... Ketika saya kecil pun, mak saya didik saya macam ni tau, so, ia terbawa2 sampai sekarang.. PUNCA SAYA TAK BENARKAN ANAK SAYA MASUK RUMAH JIRAN??... Sebab saya takut u all.. serius saya takut... saya ada satu perangai yang ada ketikanya terlajak berhati2... saya sangatttttt takut jika anak saya masuk rumah orang pastu buat rosak barang orang walaupun tanpa sengaja... Sebagai contohla, anak main dalam rumah orang, lepas tu terpecahkan pasu bunga rumah orang tu... Macamana??... Apa reaksi tuan rumah? Adakah tuan rumah tu akan suka?.. Adakah tuan rumah tu akan marah anak kita?... Adakah tuan rumah tu tak kisah?... AllahuAkbar... saya pernah terbaca satu status di Fb saya, ada hamba Allah ni bercerita, ada orang datang rumah dia, lepas tu anak orang tu rosakkan barang di rumah dia, dia cakap, si ibu tu, bukan nak marah anak pun buat rosakkan barang dia tapi cakap biasa je dengan anak dia... Allah... tersentap saya baca status tu..!! nampak tak?? Depan orang tu, dia baik.. tapi belakang siap up status di Fb... AllahuAkbar... sedihnya saya dengan situasi tu... sebab tu saya cukup berjaga bab2 ni...

Saya tak kisah orang nak cakap saya "kurung" anak ke.. skima ke.. apa ke... tapi lebih baik saya berjaga2... Tau tak, kadang hanya kerana anak2 pun, orang2 tua boleh bergaduh... ya rabbi... mintak selisih sifat2 macam tu dalam diri saya.. Saya kalau pergi ke rumah sedara mara pun u all, maksud saya sedara mara yang jarang2 pergi ke rumah mereka la.. contohnya macam raya atau kenduri, baru nak pegi, anak2 saya diajar dari kecil, duduk berhampiran saya je... Kalau nampak budak2 lain pergi sentuh barang tu sentuh barang ni, mereka tak boleh follow.. kalau anak saya nak bergerak ke luar rumah tu, takpa la.. janji jangan main barang dalam rumah orang... Ohya, pernah berlaku satu situasi, ada seorang anak solehah ni main barang dalam rumah sorang hamba Allah ni tau... Mak dia tak tegur pun.. tapi tiba2 ada sorang kaum kerabat anak solehah ni menegur, bila dah ditegur macam tu, terus tuan rumah tu pun sambung cakap "Haa elok lagi tu, **** punya, nanti rosak".. (ayat betul saya lupa, tapi lebih kurang la maksud dia)... Allah.. nampak tak?? nampak tak yang sebenarnya tuan rumah tu dia nak menegur anak solehah tersebut tapi tak berani.. bila kaum kerabat menegur, barulah ada "kekuatan" untuk dia bersuara...

Bila kita baik dengan orang belum tentu orang baik dengan kita seperti mana kita baik dengan mereka... Sebab tu sekarang saya lebih suka "diam2"... bila bercerita pun, saya lebih banyak berwaspada... zaman sekarang ni, zaman yang "menakutkan" untuk saya... Kadang bila kita cerita kegembiraan dekat orang, depan kita macam mereka gembira juga tapi belakang lain pulak ceritanya... Allah... Eh, satu hari tu kan, saya terdengar hamba Allah ni cakap "Main dalam rumah pulak dah"... sekadar cakap je la tapinya, bukanlah dia halau budak2 tu pun... Sekalipun yang ditegur tu bukan anak2 saya pun, tapi saya sebagai seorang yang bergelar ibu, pasti tersentap walaupun secoet kan... Sebab tu saya tak suka anak2 saya pergi rumah orang... Nak main, main luar rumah... ajak kawan2 datang main di rumah kami pun takpa, janji anak saya tak ke rumah mereka..

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Kenapa saya tidak benarkan anak saya masuk rumah jiran

{ 11 comments.. read them below or add one }

Lizzie Yasmin Lizzie Yasmin August 25, 2016
Betullar tue, biar rumah kita sepah anak - anak dan dan kawan2 di main dalam tue, jangan anak kita sepahkan rumah orang. Tak boleh terima, takut mulut tuan rumah macam puaka. Hati orang lain2.
Mila Hilas Mila Hilas August 25, 2016
eh sm lah kak..sy pon x suka kalo bg anak pegi umah org kalo sy xde...takut mcm yg contoh akk bg tulah....sy pon xkisah kalo org kata sy kurung anak, xbg anak bgaul..drp nt dtgkan mslh buat ape kn..hehe
Nurfaezah Abdullah Nurfaezah Abdullah August 25, 2016
betul tu. kdg orang akan kata kita cerewet tak benarkan anak do this and that. tapi kita as ibubapa know our kids better kan ^^

(elahh fae ne cakap serupa mak budak dah haha padahal belum kahwin)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 25, 2016
yg psti akk buat ukt kebaikan.xslh amik lgkh berjaga-jaga.
Lynda Che Lah Lynda Che Lah August 25, 2016
betul kak..
sy cukup pantang kalau anak main masuk rumah jiran.
sy mmg tak bagi wlupun tuan rumah dok panggil..
tak memasal kita masam muka kalau jadi apa-apa..
yang penting anak ikut ckp kita..
Lady Tash Roy Lady Tash Roy September 01, 2016
Yang nie tul.jika anak - anak di didik sejak dari kecil dan di ajar tidak memasuki rumah orang lain sesuka hati atau tdk pun menyentuh barang orang maka anak2 akn terbiasa dimana mereka tau yang mana patut buat dan mana yang tidak patut baut
CkYnHaShiM CkYnHaShiM September 02, 2016
same lah dgn saya..pantang toi la..takut benda2 x diingini jadi..nak main blh..tp jangan sampai masuk dlm mah org..x gemor..
UniMeOw UniMeOw September 05, 2016
kalo uni, ada budak2 datang umah & buat benda yang x sepatutnya, uni cakap direct je.. mintak mahap la kalo parents dia terasa..sebab bg uni..kalo parent sendiri xleh tegur anak dia, meh uni yang tolong tegur..hehe

pas tegur tu, uni akan ajak bebudak tu main dgn uni..penah sekali tu masa raya..kerana budak tu "baik" sgt lari sana sini, uni ajak budak tu duduk dgn uni n uni suap dia..haaa reti pun duduk diam dgr cakap org..hoho

betul la tindakan akak tu..dari awal larang anak2 masuk rumah org tanpa akak..mencegah tu lebih baik..nt uni pun nak contohi akak..yeah!
Fiza Rahman Fiza Rahman September 07, 2016
Samalah kita ina. Tak suka anak main kat rumah orang. Takut terosakkan barang tuan rumah tu. Hati orang kita tak tau. Nak main ... mainlah kat umah sendiri.
matdin matdin September 16, 2016
buanglah sampah ditempat yang sepatutnya.. hehehe...


jom jenguk sini ya.. hehe
nini nini October 29, 2016
Betulbetul....kita sebelum pape jadi baik elak...hati ibu no sensetip...kalo bole x mo org lain marah anak...hihi