Ayat misi yang buat saya tersentuh @ terasa hati

Hari Isnin minggu lepas, saya bawak Afrina pergi checkup untuk setahun.. Time checkup tu, misi A cakap dekat saya "Sekejap je yer dah setahun... tahun depan mengandung sorang lagi".. Sambil2 misi A tu sengih2.. Saya pun apa lagi, laju je cakap "Haa memang pun, tahun depan nak mengandung lagi"... Saya cakap sambil gelak2 la.. Misi A terus cakap dekat misi B "Tengok ni, aku baru kata anak sekejap je dah umur setahun, terus dia kata tahun depan nak mengandung lagi"...Lepas tu kami gelak2 je la kan... Sambil2 misi A ni tulis di buku, dia cakap la "Ibu tak dan nak gemuk, dah nak mengandung lagi pulak"... Lepas tu saya jawab la "Saya ni kejar umur.. lagipun anak lelaki takda lagi".. Misi A ni balas kembali "Habis tu kalau tak dapat anak lelaki macamana? Mengandung lagi?"... saya jawab "Sekalipun lepas ni saya mengandung anak lelaki, saya tetap akan mengandung jugak lagi lepas tu"... Misi A gelak2 pastu cakap "Misi takdan nak berehat.. bagilah misi berehat dulu"... time ni saya dah takda nak gelak2 dah... saya sedikit tersentuh... Saya terpikir jugak nak tanya misi tu, kalau saya stop mengandung, adakah ibu2 lain pun akan stop mengandung jugak? Adakah jika saya stop mengandung, tugas misi akan berkurangan?.. Adakah jika saya stop mengandung, misi akan dapat berehat? tapi saya tahan je dalam hati... terus mood saya bertukar... Lepas tu misi C tanya misi A yang saya ni umur berapa... Misi A cakaplah umur saya ni sebaya dengan dia 32 tahun... Misi C (SN) terus cakap "Dik, sabar dulu ye dik... tunggu anak umur 2 tahun baru mengandung yer... sekarang ni sabar dulu..".. saya senyum kelat je la kan... Lepas tu dia sambung lagi "Nanti kalau ada masalah apa2, darah tinggi ke kencing manis ke, cakap misi tak bagitahu"... saya diam je u all... dah takda mood nak berbalas cakap ke apa ke... Yang Misi C tu pulak, serius je bercakap, takda pulak nak sengih2 ke gelak2 ke..

Walau dalam hati rasa macam nak jugak menjawab... Ia saya memang tahu pasal tu, tak pernah pulak terdetik nak salahkan misi ke apa ke... tak perlu tunggu misi bagitahu pun kita dah tahu pasal risiko2 tu semua kan... nanti kalau saya mengandung umur lebih 35 tahun, pun dia akan 'bising' jugak sebab dah berisiko... tahun depan umur saya 33 tahun pun dia suruh hold sebab katanya nanti sakit apa2 cakap misi tak bagitahu... iyer saya tahu... misi2 ni semua sayang saya... sebab tu mereka semua kalau boleh nak kita mengandung bila anak dah besar... bila rahim kita dah betoi2 kuat... tapi... errrmmmm takpala, malas pulak nak komen lebih2 sebab saya tahu, kita semua ada pendapat masing2... Lagi satu, nak jugak saya tulis... Tuhan bagi kita mengandung sekali pun jarak setahun sorang sebab Tuhan tahu kita mampu... Tuhan takkan bagi diluar kemampuan hamba2NYA....

P/s : Siapa yang bekerja sebagai MISI ATAU YANG SEWAKTU dengannya... boleh bagitahu saya, apa ETIKA dalam bidang yang berkaitan dengan pekerjaan u all ni? 

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Ayat misi yang buat saya tersentuh @ terasa hati

{ 21 comments.. read them below or add one }

 Aisy Nasiha Aisy Nasiha September 14, 2015
Banyak2 sabar ye ina. Inilah sebab ada ramai yang tak nak pergi ke klinik kerajaan, masa lama satu, mulut misinya ada yang macam tu.. takpelah ina, kuatkan semangat ye.. moga ina sihat dan hasrat nak dpaat anak ramai ti tercapai.
InaYusoff InaYusoff September 14, 2015
sabar..

tapi geram gak..

kalau orang yang sihat dan tiada masalah, ape salahnya mengandung tiap tahun kan..

sebab kata orang bila umur meningkat, risiko pada kandungan adalah tinggi..

dah la kejar umur...

alasan "bagi misi berehat tu".. tak berapa nak cantik dengar..


mila mila September 14, 2015
melebih2 sgt misi tu ..stkt bg nasihat dh la..xpyh nak perli2..
Nieyla Nadia Nieyla Nadia September 14, 2015
Salam singgah dari nieyl :)
AnonymousAnonymous September 14, 2015
selain dr ilmu kejururawatan, misi pun kenalah ada ilmu sosiologi, etika bila berbual dengan pesakit/pelanggan.. Yong umur 26 pn dah plan nak tmbh lg thn dpn, sbb anak yong baru sorang. klu boleh biarlah yong dpt anak 3 org seblm umur cecah 30 :)
ayuzan ayuzan September 14, 2015
Kalo kena kat ayu..pun sentap ni.
Permata Malap Permata Malap September 14, 2015
aish,kalau saya kena ayat macam tu pun saya terasa,kak.yang paling tak boleh nak terima tu, bagilah misi berehat dulu.tak logik sungguh.

betul la,kak.Allah takkan bagi sesuatu yang kita tak mampu nak handle.kalau kita merancang nak jarak anak tu dekat tapi Allah tahu kita tak mampu, perancangan tu takkan menjadi punya.
nenot nenot September 14, 2015
sabar ye kak.....rezeki jgn ditolak :)
Nisa Nisa September 14, 2015
Pergi swasta je sis.check up pun xmahal sgt pun.mngandung la tetiap thn pun xde nya doc kisah..huhu.kt kl pun checkup x mhal sgt tmbh2 belah kedah lg la rendah rate tu.kwn sy baby baru 5/6m dh pregnant lg operate lak tu.tp dh rezki kan terima je la..
Shikin Razali Shikin Razali September 14, 2015
Sis sabar yea... Insha Allah, kalu ada rezeki dan Allah izinkan, walaupun kita merancang macmana sekalipun, Allah tetap tentukan untuk kita.. Sekurang2nya sis dah dapat sorang cahayamata, dah kira okey la kan.. :) jgn pedulikan apa yang orang lain cakap...
eima eima September 14, 2015
hmmm sokmo gitu dah misi kat kat klinik ibu dan anak ni ....
ada yag baik baik ... yg kureng tu gini la ... bila org komplen pasal depa ...sentap .... siap maki hamun plak kate org anak derhaka tak mau basuh berak mak bapak ...
tah la .... aku dah penah dah rasa basuh berak kencing mak aku .... so aku sikit pun tak sentap bila ade nurse viral kan post fb die tu .....


hmmm....
Kira Sakura Kira Sakura September 14, 2015
hurmmm kadang niat mereka nak bergurau tapi kadang tak kena dengan emosi kita masa tu. sebab dorang tak duduk tempat kita. sabar ye sis.
mama tisya mama tisya September 14, 2015
bole plak misi komen gtu..rezeki smua dr allah..kalo allah nk bg tiap2 thn mengandung tkkn kita nk tolak plak
Murni Alysa Murni Alysa September 14, 2015
sabar je larr..rezeki dari Allah..kalau dah tertulis mengandung dalam masa terdekat terima jer la..hihihihi
Unknown Unknown September 14, 2015
erkkk! jijah pun kena juga masa booking buku merah ari tu. anak lom 2tahun nak2 czer dah mengandung balik.. hahaha pekakkan telinga je..

tp nurse n doktor nasihat juga sbb "poor spacing" lebih2 lg czer! sbb dalam buku pink tu pon da bgtau kenapa perlu merancang keluarga..sebaik-baiknya 2-3tahun dan jangan selepas umur 35tahun!

1. bahaya kehamilan n kelahiran betambah
2. risiko kekurangan darah merah
3. penyakit kencing manis darah tggi
3. risiko rahim turun
4. risiko anak xcukup bulan,cacat mati dlm kandungan
dll


tapi kalau dah rezeki Allah terima jelah..Allah tahu kita mampu kan..
tp jijah pun kalau boleh nak anak rapat2..pastu berehat.. haha
Dunia Zumal Dunia Zumal September 15, 2015
Amboi Cik Misi tu kan, kalau nak rehat pergi kerja lain la kan... tak kan jadi misi tapi tak nak buat kerja...
Suri Suri September 15, 2015
Sakit jiwa betul baca.sy dulu ank 1st kena kuning.tp 4 hari je.dorang dh kelam kabut suh bwk g spital.tp suami x sanggup tgk ank kena cucuk (kami refuse any injection/vaccine).kami x pegi pun hosp.nurse kol tanya dh g spital belum,suami ckp kami x pegi.pastu dia maki2 suami sy dlm phone.lastnya suami sy ckp dtg rumah sy skrg bawak skali surat refuse.bila dtg elok pulak dia ckp dgn suami.suami sy buat garang sikit,trus kecut deme.padahal suami sy lembut orgnya.lg 1 case masa mengandung ank yg sama.kena minim air gula.bacaan sy 5.01.bayangkan 0.1 je lebihnya trus dorang buat surat refer ke GH.sy x pergi pun.pastu next checkup nurse tu marah sy.dia ckp kenapa u x pegi? Nt jadi pape u yg teruk tau,kita jugak yg kena.ni jumpa doc ni mesti kena marah.sy x menjawab.n nk tgk apa reaksi doc.bila masuk bilik doc je doc ckp for me its ok xde masalah pun sebenarnya.but i have to stick with my procedure je la..doc ok je nurse yg lebih2.0.1 je pun.last2 sy stop g kkia n continue dgn private n gyne ckp 'kenapa dorang marah u? Result u ok je.sikit sgt je ni.jgn amik peduli nt u yg stress'.huhuhu bnyk cekadak sungguh la.skrg tgh pregnant 2nd bby.n x pegi dh kkia.full checkup dgn doc raoofah je (private) bukan nk mengada tp lebih mudah procedurenya berbanding gov.
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad September 17, 2015
Dengan nurse ni kita anggukkan jee...x yah jawab...nanti panjang bebel dia...kita pun x sakit hati...sya dulu ank bru 3 bulan da pegnen balik...sbb first time x pndai planning...mmg ada la sesi ceramah ngn nurse...tapi angguk2 ja...dia pn x lama la nk membebel
Puan Kutu Puan Kutu September 17, 2015
Emm macam2..besalah ina nama pun misi..tak misi pun maba2 je kita jumoa org camni..tak payah la ambil hati..Allah dah aturkan rezeki yerbaik utk kita..buat apa nk peduli kata org..depa tak sapa2 pun dengan kita
QasehnyaRania QasehnyaRania September 29, 2015
saya hri tu kes x nak ambil perancang
mmg direct j saya cckp sekian sekian..
misi ckp nnti anak xdan besar ngandung lagi la..
ank susu x sampai 2 thn la. risiko mak utk darah rendah la.. bla bla bla
saya anggukkan je.. malas nk bahas.. kang ada yg makan hati..

apa yg pntg sabar. Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambanNya