Sambal belacan tapi takda belacan

Buat sambal belacan tapi tak letak belacan tapi tetap jugak belacan dapat nama.. hahah... Sejak2 anak solehah Afrina kena ECZEMA... memang segala makanan saya kena catu lah kan... Takpa, demi anak saya sanggup... Lagipun Afrina bertuahlah jugak sebab kena EKZEMA ketika masih menyusu badan... Anak2 ekzema ni memang elok minum susu ibu dari susu formula yang tinggi kandungan gula tu..

Saya sekarang dah tak boleh makan belacan sebab ianya diperbuat dari udang... saya ni pulak kalau makan ikan goreng rasa lagi sedap cicah sambal belacan. disebabkan tak boleh makan belacan, so saya buat sambal belacan tapi tak letak belacan... hahha.. tak tau nak panggil sambal apa...(",).. Bila dah buat sambal yang tanpa belacan ni, Ya Allah.. sedap rupanya... ingatkan takda belacan tak sedap.. tapi sedap..!! maybe bau dari juice limau nipis tu kot yang buat idung ni kembang kempis asyik nak bertambah je makan nasi... (",)


Cili kering (rendam bagi lembut terlebih dahulu) + cili padi + secoet garam + secoet gula = tumbuk ikut kelumatan yang u all suka... dah siap tumbuk, perah air limau nipis... siap..!!  

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 20 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons February 11, 2015
boleh la sue try jugok ni..sebab en asbeen pon jenis tak boleh sgt makan belacan ni...sat G mula bersin
idzwa kamaruddin idzwa kamaruddin February 11, 2015
nice sharingggg..nak buat gak laaa sebab terliurrrr...grrr...telan air liur dah ni >_<
eima eima February 11, 2015
tetiba rasa lapo plak .... hehhe
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) February 11, 2015
Sambal cili perah limau lah nama nya tu Intan :)
Rai OurKizuna Rai OurKizuna February 11, 2015
saya pun suka sambal belacan.. tapi hidung cepat gatal.. so kena la control sikit..
Salma Tayo Salma Tayo February 11, 2015
tapi letak belacan memang lagi sedap.hehe
Azizah Green Line Azizah Green Line February 11, 2015
ini pun dah nampak sedap ye kak..lada kering tu xrebus dulu yee
Sya Nadia Sya Nadia February 12, 2015
samabl belacan...sedapnya....tp ni bukan..ni sambal tanpa belacan..haha
zety zety February 12, 2015
waaaa tq Ina share buat sambal tanpa be;acan nih..samelah kite baby/anak ade eczema huhu
QasehnyaRania QasehnyaRania February 12, 2015
sedap ni..
tu la kan..
saya skrg nk mkn apa apa, teringat dkt anak..
tak pa kita berkorban
saya pon dh lama x mkn sambal belacan
kalau rasa nk mkn saya buat sambal kicap je..
tifa anvar tifa anvar February 12, 2015
saya mmng buat smbal belacan stail gini sbb ade warga rumah ni yg xleh mkn belacan
Diana Rashid Diana Rashid February 12, 2015
selalunya kalau belacan habis saya bubuh ikan bilis...hehe
Farra AM Farra AM February 14, 2015
creativenya ada workaround mcm tu :-)

--
Fara---><a href="http://amfarra.blogspot.com>http://amfarra.blogspot.com</a>
Digital Dose Digital Dose February 15, 2015
eh! mana boleh! Saya bangkang boleh tak? kalau takda belacan, nama dia sambal je la..
Puan Kutu Puan Kutu February 15, 2015
Sy pulak mmg tak berapa pandai mkn sambal dengan nasi,tekak tak berapa melayu.hehe..

Ina kedai tu dekat taman intan.klu dr tol utara ikut Laguna terus je..Jalan nak ke tol sp selatan sebelum tu kan jumpa giant. Kedai tu diantara sebelum giant lagi..mmg betul2 dekat taman intan.restoren mama sebelum kedai tu la.klu lalu mesti perasan belah Kiri restoren mama tu besar.yg kedai ni biasa2 je tp menu makan n air semua besar2
syida syida February 15, 2015
saya pun jnis yg alergik seafood, belacan bagai. tapi sambal belacan & sambal tumis mmg sy pantang jumpa.kalau ada depan mata, mmg makan aje jawabnya.tapi lepas tu, cecepat makan pil alergik huhu
lynndamya lynndamya February 17, 2015
Salam, hoho baru tau kite boleh buat sambal belacan tanpa letak belacan ye..nice2!!
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Nampak sedap. Tapi kalau letak ikan bilis lagi sedap...hehehe....