Cara saya potty train @ free diapers Alisha..

Alisha dah start free dypers sebelum Aqilah lahir lagi.. samada umur 2 tahun or hampir 2 tahun.. saya tak ingatlah pulak... Saya nak kongsi dengan u all cara saya potty train @ free diapers Alisha.. Tapi apa2 pun, nak bagitahu awal2.. ini adalah cara saya untuk Alisha.. Perlu ingat setiap anak lain2.. ada anak yang jenis sekali ajar terus paham.. ada yang yang berminggu2 dah ajar tapi tetap jugak buang merata2.. dengan kata lain, anak tak paham apa maksud "kencing or berak"..

Yela, sebab dalam bab mengajar anak free diapers ni, anak2 perlu paham cakap kita.. "Alisha kalau nak kencing or beyak (beyak tu saya yang tulis kat sini je yer.. bila cakap dengan alisha, saya cakap yang betoi la) gtau ibu yer"... Sebab tu saya kata, anak perlu paham maksud kencing or beyak...TAPI JIKA ANAK TAK PAHAM... U ALL PATUT PAHAMKAN MEREKA..!! Jangan jadikan alasan anak tak paham maksud kencing or beyak untuk kita tak ajar free dypers.. Itu semua alasan..!! Kan cikgu Ina ni dah banyak kali pesan.. untuk berjaya, jangan wujudkan ALASAN... (^_^)

Masa saya mula2 nak potty train Alisha, mulut saya ni, asyik duk cakap "Alisha kalau nak kencing ke nak beyak ke gtau ibu tau"... untuk pengetahuan u all, ketika saya potty train Alisha, dia bukannya pandai cakap sangat pun u all.. padahal time tu, rakan sebaya dia @ 2 pupu dia, dah teror cakap pun... Tapi Alisha ni, walaupun dia tak pandai cakap.. tapi otak dia tu cerdas... dia seorang budak yang cepat belajar & cepat paham apa yang kita ajar.. So, sayang2 saya.. lagi sekali nak tegaskan, jangan jadikan alasan anak tak pandai cakap untuk tidak ajar free diapers yer.. (^_^)

Ohya, sebelum saya free diapers Alisha, saya dah simpan tikar or karpet semua la.. kang dia membuang atas tu, lagi jenuh saya nak basuh.. bukannya rajin sangat saya ni.. hihii.. Rasanya cara saya ajar alisha, tu je u all.. pesan banyak kali kalau nak kencing or beyak gtau... Apa yang saya cakap ni atas dasar pengalaman saya la yer.. tak naklah share tips2 yang banyak dekat google search tu... saya tak buat pun semua tips2 tu, nanti kalau saya share, dah tak jadi pengalaman sendiri pulak.. hihii.. *nak tips u all boleh google.. (",)   

Eh, tapi nak gtau u all gak ni... Alisha time tidur still pakai pampers tau... yang ni saya belum ajar lagi.. bukan pe, time saya bersemangat nak ajar dulu, my dear cakap "Pampers Alisha bukan banyak mana pun guna".. Maksudnya, my dear tak kisah lah still bajet duit pampers Alisha kan... Lagipun time tu Alisha baru je umur 2 tahun, so, rasa macam masih banyak masa untuk Alisha capai umur 3 tahun (umur 3 tahun adalah target saya untuk alisha free diapers sepenuhnya).. So, saya tak ajar la tido malam... Tapi sekarang ni dah tak boleh.. saya harus bersemangat kembali.. bukan apa, target saya yang saya pernah gtau u all sebelum ni, Alisha mesti free diapers sepenuhnya sebelum umur 3 tahun.. So,  saya harus bangkit  untuk menjayakannya... 05/09 Alisha genap 3 tahun.. hanya tinggal sebulan lebih lagi.. So, jomlah kita sama2 free diapers anak kita sepenuhnya..!!

BACA CITE ALISHA PASAL FREE DIAPERS

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon..


{ 15 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 23, 2013
insyaAllah alisha dapat free diapers sepenuhnya ebelum umur 3tahun ni..
syawalsimpsons syawalsimpsons July 23, 2013
insyallah sue akan guna cara ina ni dengan lebih lagi...
Wawa Wawa July 23, 2013
tak sabra nak ajar naila mase umo 2 taun nti jugak...heeee...
3 taun nak anta g sekolah dah...
Wawa Wawa July 23, 2013
tak sabra nak ajar naila mase umo 2 taun nti jugak...heeee...
3 taun nak anta g sekolah dah...
Wawa Wawa July 23, 2013
tak sabra nak ajar naila mase umo 2 taun nti jugak...heeee...
3 taun nak anta g sekolah dah...
ayut ayut July 23, 2013
:0 moga alisha berjaya nnt.hihihi..alisha ni klu di train slalu mesti blh.akka pon rajin train mesti brjaya jgk nnt ^^
Rozie Rozie July 23, 2013
cepat2 sebulan lagi hehehe

Dania haritu masa dah tak pakai pampers siang, malam dalam seminggu ja pakai tapi tak kencing pun.. lepas tu terus tak bubuh dah..
kejap ja tu kalau nak train..

masa dia free diapers umur dalam 3 tahun sebulan ... skunk memang dah tak pakai 100% hehehe
Mrs Velentine Mrs Velentine July 23, 2013
samalah...MV pun berjaya free diapers untuk wani..tak lama dalam seminggu mcm tue..yang penting kita kena rajin..dan malam masih lagi pakai pampers..yg ni nak usaha juga...chayok2 kak
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah July 23, 2013
fifi kene kutip tips ni.. ufairah da setahun setengah..
Fiza Rahman Fiza Rahman July 23, 2013
Nak ajar anak potty train kena byk bersabar. Alhamdulillah...qahirah pon dah tak pakai pampers. Cuma klo nak beyak dia minta pakai pampers. Takut lagi nak berak dlm toilet bowl tu.

Malam pon kekadang tak pakai pampers & tak kencing. Tapi lately asyik terbabas jer. TU yg pakaikan pampers mlm.
Mimie Mimie July 23, 2013
sy ajar aina lbih kurg mcm kak ina..skang nk ajar auni la
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com July 23, 2013
arisya dah 3th..22/5-tapi malam aje pakai pempes..kasihan bila dah tido...nak kejut...
Unknown Unknown July 25, 2013
abg aqil dah ok... sampai balance pampes XXL lama dia masih penuh 1beg.. adik pun dah mula menunjukkan diri.. pakai seluar sendiri tanpa pampes hihihi
Unknown Unknown July 25, 2013
abg aqil dah ok... sampai balance pampes XXL lama dia masih penuh 1beg.. adik pun dah mula menunjukkan diri.. pakai seluar sendiri tanpa pampes hihihi
Puan Kutu Puan Kutu July 27, 2013
sy mmg guna tips yg sama nak free diaperskan aiman dulu..mulut kena tak berenti bercakap suruh bagitau klu nak kencing n berak.Alahmdulillah la Aiman kencing dlm seluar dua kali je pastu terus pandai bagitau

aiman sepenuhnya free diapers umo 2taun lebih gak.