Ayam percik resepi mak saya yang sangat sedap..!!

Saya datang lagi untuk bagi idea u all masak untuk berbuka.. hihii.. Eh, tujuan saya nak bagi idea masakan yer.. bukan nak bagi u all lepas baca entry terus bukak pose tau.. jangan.. jangan...(^_^) Minggu lepas, selepas je baca entry dekat blog kak Aisy yang dia bagitahu dia nak masak ayam masak percik, terus saya dapat idea nak masak IKAN MASAK PERCIK...

So, saya terus je google resepi IKAN MASAK PERCIK... bahan2 semua ada.. terus la saya masak... sambil masak tu duk terbayang mesti sedap macam mak saya masak.. bila dah berbuka.. Aikkk.. kenapa rasa dia tak sama macam mak saya punya... kurang "kick"... padahal saya duk tengok 2 3 blog, resepi dorang sama je.. mana ada beza... Lepas tu saya terus call mak saya.. rupa2nya, resepi mak saya lain.. patutla... YANG SAYA GOOGLE NI.. RESEPI DIA TAK LETAK REMPAH + TAK BLEND SERAI.. TU YANG BEZANYA DENGAN RESEPI MAK SAYA..

So, semalam saya terus masak AYAM PERCIK GUNA RESEPI MAK SAYA... U all peminat percik harus try..!! Confirm sedap... *Uiksss resepi mak, takkan kita nak cakap resepi mak kita tak sedap.. kikikiii.

CARA2 DIA : FIRSTLY, REBUS AYAM .. KUAH : TUMIS BAHAN BLEND (BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + HALIA + SERAI).. NAIK BAU MASUKKAN CILI MESIN @ CILIBO, PASTU MASUKKAN REMPAH KARI AYAM + SERAI KETUK + ASAM KEPING.. DAH PECAH MINYAK MASUKKAN SANTAN + GARAM + GULA... MASAK SAMPAI KEPEKATAN YANG U ALL NAK... 

UNTUK YANG GUNA DAPUR ARANG : AYAM YANG U ALL REBUS TADI AMBIKLAH PERGI BAKAR.. TIME BAKAR TU, JIRUS KUAH PERCIK NI ATAS AYAM... 

UNTUK YANG GUNA DAPUR GAS + KUALI BIASA MACAM SAYA NI.. *kikiki : BAKAR SAMPAI KEGARINGAN YANG U ALL NAK, PASTU AMBIK JE AYAM TU TERUS LETAK DALAM KUAH AYAM PERCIK TADI.. GAUL2 BAGI RATA, MASUKKAN DALAM PINGGAN.. SIAP..!! 
Kan mudah je cara dia... dalam masakan ni jangan rumitkan benda yang senang.. hihii.. Kalau u all yang kerja pun boleh buat.. Lepas subuh tu, blend siap2 @ sediakan bahan dia siap2.. simpan dalam peti ais.. nanti balik kerja, terus ambik bahan "campak2" je dalam periuk belanga tu.. hihii
P/s : kuah biar pekat baru sedap.. barulah kuah tu akan melekat2 dekat ayam tu.. (",) Boleh jugak guna resepi ni untuk ikan...
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 

{ 41 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons July 17, 2013
senang jugak ni...kena try ni..ttp ni kena jadi mienu minggu depan la...sebab minggu ni dah ado menu untuk hari2 nya..iiki
Unknown Unknown July 17, 2013
bole suh mak sy msk..hihi
diari farisha diari farisha July 17, 2013
tq atas info..boleh buat resepi ni nanti :)
ayuzan ayuzan July 17, 2013
haaa..sdpnya sis. harus cube nampak gaya ni.hehe..

salam kenal ya. :)
seronok baca blog sis.. entry lama2 sume sy baca.hihihi
UmmiAbi UmmiAbi July 17, 2013
Sama macam maktok buat..Mesti letak serai.. Lau bli kt bazar mmg xsama. Org utagha je pandai bt cmni..kan..hehe;p
ida =) ida =) July 17, 2013
Sedapnya tgk time lapar2 ni
kurus kurus July 17, 2013
batai poserrr sbb nampak sedapp sangat ! ahahhaha
larikkkkkkkkkkkkkkk ;)
QasehnyaRania QasehnyaRania July 17, 2013
sedapnya tengok kemerehan kuah percik ni.
tak berkesempatan lagi nak masak waktu berbuka.huhu
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 17, 2013
Salam K.Ina..

hihi..mcm tau2 aje cma ketiadaan idea nk masak ape..
mintak izin kopi ye.. nnti nk try!
Ibu Lala Ibu Lala July 17, 2013
menarik. cm nak cuba je.
Unknown Unknown July 17, 2013
tak boleh jadi ni..kena buat jugak hujung minggu ni..hehe..
maszull maszull July 17, 2013
assalamualaikum intan...wah resepi yg bagus ni boleh buat lauk berbuka...:)
JaSSNaNi JaSSNaNi July 17, 2013
assalamualaikum...
salam kenal.. saya singgah dan follow di sini.. :)

Selamat berpuasa ye.. saya memang nampak banyak resepi ayam percik semalam.. tapi hari ni baru 1 kat sini.. tu pun bukan ayam percik kelantan.. ayam percik merah punya kan.. sedap.. saya suka yang ni..
Cida de' Nuanza Cida de' Nuanza July 17, 2013
menarik gak resepi ni..kekadang buntu juga kan x tau nk masak apa...
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ July 17, 2013
Salam Ina.bulan puasa ni malas nak masak yg rumit2...k.atie pon masak yg simple gak..
lizz lizz July 17, 2013
waa...sedapni...boleh la try nanti ni..
 Lee Lee July 17, 2013
Hello Intan, this coming to you from Canada. I have always loved ikan percik, ayam percik, nasi dagang too. Old days saya selalu pergi Trengganu, Kota Baru and will go to the pasar malams for my dinner of ikan percik. Best la tu!

Yours looks absolutely delicious!
Your ikan looks really good.
Ini la tiga pinggan nasi da tentu lichin.
Ada sambal belachan? Ha ha.
Best regards, keep a song in your heart.
Lee.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra July 17, 2013
dah dok umah sendiri nnt cari resepi kat blog akak jer, macam2 ada, hihi
zety zety July 17, 2013
suke sgttt..simple tp confem sedap niih!tq share ina :)
Miss N™ Miss N™ July 17, 2013
tgk warna percik tu pun tahu sedap.. :)

mesti wangi je aromanyakan. :)
AnonymousAnonymous July 18, 2013
blh try ni..js pun duk usha2 nk msk apa arini..dh kering idea plak..hehe
Unknown Unknown July 18, 2013
ayam percik versi kelate kan.. sbb org kelate mmg suka buat ayam percik mcm ni.. mak deqla pun.. mmg sedap.. kalo ayam pun sedap gak buat camni..
juelee juelee July 18, 2013
nampak menyelerakan.. boleh try resipi ni nt
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI July 18, 2013
sedap tu..nanti kena juga try.
Mimie Mimie July 18, 2013
memg sedap nih kak...
Mrs Velentine Mrs Velentine July 18, 2013
tq kak MV ambil resepi ni k...terbaek
Unknown Unknown July 18, 2013
uuhhh...sedap2..saya mmg peminat ayam percik..haha
Unknown Unknown July 18, 2013
amboii sedapnya kak oi... memang pekat kuahnya ni..
eita eita July 19, 2013
menyesal singgah tengahri ni..dah terliur plok
Dayang Deno Dayang Deno July 19, 2013
Emmm... ayam percik peberat deno ni kak
Si Matatajam Si Matatajam July 20, 2013
Cepat ja tangan ni meng copy resepi ni..hi hi
jaakechik jaakechik July 20, 2013
masakan mak kandung kita for sure sedap dan xde sape boleh challenge kan.. hihihi...
haryati haryati July 21, 2013
simple je nak buat ye... nanti pas abis pantang bley try buat lah... cam sedap je...
Tie HT Tie HT July 21, 2013
memang nampak sedap nih :)
ieta ieta July 22, 2013
mmm... yummy... sedapnya...
Puan Kutu Puan Kutu July 22, 2013
nmpk sedap,bley try ni..tp kt rumah ni jarang ada stok santan..malas nak p beli sejak dah ada afia ni.nak suruh en suami lmbt sket la kan beliau kerja..:)
AnonymousAnonymous July 02, 2014
Kompommm mabeless sedap
Blo
Shoppers Shoppers July 09, 2014
minta izin gune resepi ni ye...nmpk mabeles