Adik saya dah boleh bernafas sendiri

Alhamdulillah.. syukur yang amat pada Tuhan.. Terima kasih sangat2 dekat u all yang doakan adik saya... Adik saya dah semakin baik sekarang... Belum sedar sepenuhmya tapi DAH BOLEH GERAKKAN TANGAN, KAKI, KEPALA.. DAH SIAP BOLEH GARU MENGGARU LAGI.. (^_^) Sangat2 banyak perubahan... Bila tingat keadaan dia masa hari pertama kemalangan tu, tak sangka yang perubahan dia sangat2 banyak... 

Ohya, kalau tak silap, hari Jumaat baru ni, adik saya dimasukkan ke dalam dewan bedah lagi sekali untuk ambik sample dekat lutut dia.. Lutut adik saya jadi bengkak sampai berkilat.. Result keluar kata takda jangkitan kuman.. Alhamdullillah... Dorang bagi antibiotik, so, bengkak tu dah surut...

Lagi satu pulak, ADIK SAYA DAH BOLEH BERNAFAS SENDIRI.. dah tak guna alat bantuan pernafasan.. Ramalan doktor sebelum ni kata adik saya lepas keluar wad nanti maybe kene guna alat bantuan pernafasan jugak.. Tapi tu la, doktor adalah manusia.. manusia hanya mampu meramal.. apa yang betul2 berlaku.. hanya Tuhan yang tahu... Alhamdulillah & InsyaAllah moga adik saya akan bernafas sendiri jugak bila dah keluar hospital nanti...

Doktor cakap, TEMPURUNG KEPALA ADIK SAYA TU AMBIK MASA UNTUK LETAK KEMBALI.. katanya sebab adik saya ni, operate dalam sikit... Ohya, untuk pengetahuan u all, tempurung kepala adik saya, TAKDA DARI DAHI SEBELAH KANAN HINGGA TENGAH KEPALA SEBELAH KANAN.. Dengan kata lain, Dahi adik saya tu, sebelah keras, sebelah lagi lembik macam ubun2 baby tu... Tiba2 kan, saya jadi seriau bila teringat nanti adik saya kene masuk lagi sekali ke bilik bedah untuk letak tempurung.. adehhh.. seriaunya saya rasa.. 

Adik saya masih lagi minum susu ikut hidung... Lubang dekat leher dia masih ada.. kalau sebelum ni, ditebuk sebab letak alat bantuan pernafasan & sedut kahak.. tapi sekarang hanya diguna untuk sedut kahak je la.. ISTERI ADIK SAYA YANG SEDUT.. Ya Allah.. kuatnya semangat adik ipar saya ni.. mak saya tak sanggup tengok adik ipar saya sedut kahak.. yela, nampak macam sakit.. sampai terangkat kaki adik saya.. Adik saya belum boleh cakap sebab ada lubang dekat leher la kan..

Adik saya jugak dah pandai bagi reaksi apa yang kita tanya.. Contohnya, bila suruh angkat kaki.. dia pun angkat.. suruh angkat tangan.. dia pun angkat.. Semalam, abah saya tanya adik saya satu soalan "Nak jumpa Aiman tak? kene sihat cepat bagi keluar dari hospital" Adik saya angkat kening.. Alahaiiii sian pulak.. mesti adik saya rindu Aiman kan.. & Aiman pun mesti rindu Abi dia...
Sekarang ni, family saya & family adik ipar naikkan semangat adik saya dengan ingatkan dia "sesautu" contohnya ingatkan balik beraya dekat rumah ke.. ingatkan keluar dari hospital ke.. ingatkan Aiman ke.. apa2 je la.. supaya dia lebih bersemangat untuk terus baik dari sehari ke sehari.. Ohya, lagi satu, adik ipar saya hari2 lah duk exercise tangan kaki adik saya tu.. bagi darah berjalan dengan baik semula kan.. dah lama terbaring...

ALHAMDULILLAH SYUKUR PADAMU YA ALLAH.. TERIMA DEKAT U ALL YANG SUDI DOAKAN ADIK SAYA.. HANYA TUHAN YANG MAMPU MEMBALASNYA...

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 


{ 27 comments.. read them below or add one }

Delimasari Delimasari July 17, 2013
alhamdullillah - perkembangan yg positif - kuatkan semangatnya yer...- insyaallah semoga cepat sembuh
- AZIE - - AZIE - July 17, 2013
alhamdulillah..lega dgr..semoga terus pulih kembali
syawalsimpsons syawalsimpsons July 17, 2013
alhamdulillah semua positif
Unknown Unknown July 17, 2013
alhamdulillah... barakah di bulan ramadhan ni kan.. syukur... !!
Unknown Unknown July 17, 2013
tabahnya adik ipar akak. semoga adik akak cepat sembuh. Aamiin...
Kisah Si Dairy Kisah Si Dairy July 17, 2013
harap derita yang ditanggungnya cepat pulih kembali..dengar dari cerita nie dapat rasa keadaan adik IB...kuatkan semangat dan selalu beri semangat ye..
Unknown Unknown July 17, 2013
alhamdunillah kak

rahmat tuhan kan siapa yang tahu kan
JunAina JunAina July 17, 2013
Syukur alhamdulillah... Berkatnya Ramadhan, doa2 kita mudah makbul.
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P July 17, 2013
Alhamdulillah..semoga adik akak terus diberi kesihatan yg baik. urm, yg sedut kahak tu macam mana? Secara manual ye? Bukan pakai mesin?
pena rozie pena rozie July 17, 2013
Semoga cepat sembuh.....
Kak iman Kak iman July 17, 2013
kak...takziah atas dugaan yg menimpa adik akk. adik iman pon keadaan sm mcm adik akk.smpai kena msuk besi then bila dah surut bengkak lutut dia doktor ckp ada tulang patah dekt lutut dia. dah xtau nk buat apa sebab air mata berlinang laju saat 2.tapi adik kuat dia tahan je smbil cari jalan penyelesaian sndrik.dia buat keptusan xnk operate just nk urut je
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit July 17, 2013
Terima kasih beri cerita perkembangan adik Ina. Kakak memang mengikuti. Sedih tapi tetap nak tahu. Doa kakak Hari Raya ini dia dah boleh makan ikut mulutlah hendaknya..
Unknown Unknown July 17, 2013
Alhamdulilah..smuge bliau akn smakin smbuh
ayuzan ayuzan July 17, 2013
syafakallah..

moga2 adik akak cepat sembuh ya..
QasehnyaRania QasehnyaRania July 17, 2013
alhamdulillah.teruskan ye
aizamia3 aizamia3 July 17, 2013
Alhamdulillah.. berkat sokongan dan doa serta kekuatan Nazren sendiri buat keluarga bernafas lega..
Moga beliau cepat sembuh hendakNYA.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 17, 2013
Salam K.Ina..

bab sedut kahak tu rata2 yg pernah menjaga mereka yg memerlukan bantuan ni mmg pesakit akan rasa perit..

alhamdulillah..
semoga adik kak ina kembali sihat sepenuhnya
ecadwinkyasha ecadwinkyasha July 17, 2013
alhamdulillah kak...perkembangan yg positif...mesti adik akak kuat nak jumpa aiman kan?..aiman pun mesti da rindu abi dia..
ecadwinkyasha ecadwinkyasha July 17, 2013
alhamdulillah kak...perkembangan yg positif...mesti adik akak kuat nak jumpa aiman kan?..aiman pun mesti da rindu abi dia..
Miss N™ Miss N™ July 18, 2013
Alhamdulillah...
kuasa ALLAH....
jangan putus doa..

besar betul pergorbanan adik ipar akak...

Mrs Velentine Mrs Velentine July 18, 2013
alhamdulillah semoga kesihatan adik akak bertambah baik
Unknown Unknown July 18, 2013
jijah phm bagaimana keadaan adik akak.. moga dia cepat sembuh.. InsyaAllah..
Dayang Deno Dayang Deno July 19, 2013
alhamdulillah... perkembangan mainbaik...... :) kesian adik akak terpaksa melalui semua tu....... deno tahu rasa mcm mana pakai ryle tube tu... harap adik akak terus kuat dan melawan kesakitan dengan kuat :)
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah July 23, 2013
salam kak ina.

fifi bace dari awal sampai habis entry adik kak ina.. banyak perkembangan positif.. moge adik kak ina sembuh dengan cepat..
Mimie Mimie July 23, 2013
Alhamdulillah perubahan yg sangat besar nih kak ina