Pengalaman berpuasa ketika menyusu badan

Alhamdulilllah hari Khamis minggu lepas saya dah settle ganti puasa & hari Sabtu baru ni dah settle bayar fidyah... Sekarang tunggu untuk puasa 1 ramadhan esok pulak (",).. Moga saya kuat untuk puasa sebulan.. tak mau tinggal2 puasa dah.. Lagipun saya dah ada "semangat" untuk berpuasa.. yela, kan saya dah puasa ganti 10 hari.. kira esok ni, ibaratnya continue puasa je la..

Seperti yang u all tahu, saya kan menyusu badan dekat Aqilah... takda air masak yer.. just susu badan sahaja.. air masak pun bagi time bagi makan yang dicampur dalam bekas makanan dia tu je... So, saya nak cite dekat u all pengalaman berpuasa ketika menyusu badan... Eh, tapi sebenarnya saya dah ada pengalaman time alisha dulu.. tapi untuk entry ni, saya nak cite pengalaman menyusu Aqilah pulak...

Masa saya first day ganti puasa bulan lepas, saya lupa nak bangun sahur tau... tapi still nak puasa jugak... Tak dan habis pun... belum sampai tengahari, tekak saya dah rasa haus yang amat..!! Terus bukak puasa.. Lepas tu saya try puasa lagi, tapi time tu saya bangun sahur pulak... alhamdulillah.. dapat bertahan sampai berbuka... tapi badan letih sikitla, maybe baru nak "sesuaikan" diri..  Bila dah hari2 lain tu pulak, tiba2 dah datang malas or kadang2 terjaga dah bunyi azan subuh.. tapi tetap jugak dapat berpuasa.. badan cergas je sebab dah dapat "sesuaikan" diri kot (",)

Cara saya senang je u all.. saya tak ambik apa2 supplement pun.. tapi alhamdulillah saya "kuat" sepanjang berpuasa & susu tetap ada untuk Aqilah (saya direct BF).. Malam sebelum berpuasa tu, saya akan makan banyak2 (hakikatnya saya memang jenis makan banyak pun) sebab takut tak terjaga nak bersahur.. Itu bab makan, bab minum pulak, saya pun akan minum banyak2 air... siap sediakan air masak dalam bilik.. bila terjaga je.. mesti minum air... Lagipun Aqilah dah sah2 akan terjaga nak minum susu kan.. so, saya ambik kesempatan tu untuk minum air masak... 

Tu time saya puasa ganti, puasa sorang2 bolehlah tak bangun sahur kan.. Tapi esok puasa di bulan ramadhan, puasa dengan my dear, so, haruslah bangun sahur kan.. siapkan sahur untuk my dear (",) Ohya, kurma jangan lupa makan yer.. (",) Tu je lah yang saya buat untuk jadi saya "kuat" sepanjang berpuasa & maintain kan susu badan untuk Aqilah.. 


SELAMAT BERPUASA UNTUK U ALL.. MOGA SETIAP AMALAN KITA MENDAPAT KEBERKATAN.. TAK LUPA JUGAK MOGA SUSU BADAN KITA TETAP ADA UNTUK ANAK2 KITA... 


Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 


{ 14 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 09, 2013
saya ini kali kedua berpuasa sambil menyusu badan..saya tak pernah skip sahur kalau masih bf..sahur mesti makan nasi..makan kurma 3 biji..air masak 3 gelas..amik supplement..Alhamdulillah..kuat dan bertenaga sepanjang puasa...dan production susu tetap macam biasa..:)
Unknown Unknown July 09, 2013
dulu sahur fae makan heavy meal. now fae prefer makan kurma and drink water jme hehe.
DYatie ABakar DYatie ABakar July 09, 2013
Kite tak der rezeki nak menyusukan Arissa lama n berjumpa dengan puasa. Huuuu. Semoga dipermudahkan ye awak.
Mimie Mimie July 09, 2013
Tips yg bagus nih kak
Puan Kutu Puan Kutu July 09, 2013
baru je upkan entry menyusukan anak dibuln puasa dtg sini baca pengalaman ina..sy ni klu tak puasa pun mmg air msk sntisa ada tepi tilam.sy mmg kuat minum even tak menyusu.klu menyusu tu bley faham la berapa gelen air sy minum.kejap2 dahaga..afia plak jenis bambam yg kuat menyusu.hiks..

taun ni pengalaman [ertama menyusukan ketika puasa.harapnya ok la..
Mell Mariann Mell Mariann July 09, 2013
aminn.. sy pun pes time pose mase bf ni.. harap susu bdn tetap menten..
maszull maszull July 09, 2013
assalamualaikum intan...selamat berpuasa yer...
jaakechik jaakechik July 09, 2013
selamat berpuasa gak buat kak ina sekeluarga... tq gak coz bg tips...
Miss N™ Miss N™ July 10, 2013
kurma time sahur dah semestinya.. :)

selamat berpuasa kak.. :)
AnonymousAnonymous July 10, 2013
selamat berpuasa ina...
Unknown Unknown July 10, 2013
salam ramadhan..selmt berpuase ina.. =)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 10, 2013
Salam K.Ina..

cma tak pernah lg ade pengalaman BF time puasa.. tp mesti kental jgk kan..badan kekurangan air & anak pulak nk menyusu..

insyaAllah..

selamat berpuasa jugak buat kak ina sekeluarga :)
Unknown Unknown July 10, 2013
selamat berpuasa kak.. cabaran berpuasa ketika hamil dan menyusukan anak.. mudahan2 kita berjaya kak.hee
Unknown Unknown July 12, 2013
alah bisa tegal biasa... walau bg shima cabaran ketahanan perut waktu mengandung & menyusu, berpuasa waktu menyusu lebih terasa n lebih hebat hihihi

Shima pun puasa ganti dan teruskan ke bulan ramadhan.. Syukur sgt dpt habis kesemua hutang2 utk kedua2 anak shima... huhuhuhu T_T