Hargailah Ibu Bapa kita selagi mereka ada..

2 minggu lepas time tengah makan dengan 3 orang biras saya & adik ipar saya dekat rumah MIL, saya dengarlah tv ceramah ustaz kazim tau.. lupa tajuk apa.. tapi yang pasti dia duk cakap pasal parent... Dengan tak semena2 terus datang sebak kat hati saya ni.. adehhh.. Saya kalau bab ibu bapa, memang sangat2 mudah tersentuh..!! Tak kiralah ibu bapa saya ke.. ibu bapa orang lain ke.. saya cukup2 sensitif... lepas dengar kata2 dari ustaz kazim tu, automatik mulut saya terkeluar "Hargailah ibu kita selagi mereka masih ada.. telefon hari2 tanya khabar dia".. time ni, air mata saya memang dah bertakung... Saya jugak perasan yang maklong kepada my dear yang ada dekat sebelah saya tu dah mengalir airmata di bahagian hujung mata...

Kita takkan paham perasaan seorang ibu jika kita tak jadi ibu... Saya cakap pasal diri saya sendiri.. Ketika saya budak2 dulu.. pernah je saya menjawab bila mak saya marah.. pernah je saya mendengus bila mak saya suruh buat sesuatu.. mulut ni, sikit2 nak cakap, "nanti dulu.. nanti dulu.." bila mak suruh buat kerja... bila mak marah, mula pikir mak tak sayang... Wahai anak2 semua.. TAKDA IBU YANG TAK SAYANGKAN ANAK2... MAK TEGUR OR MARAH SEBAB MAK SAYANGKAN KITA... ADA LAH KESILAPAN KITA TU.. BELAJAR AMBIK SESUATU PERKARA SEBAGAI POSITIF.. 

Ketika kita menjawab cakap mak kita.. ketika kita mendengus bila mak suruh sesuatu.. Pernah tak kita terpikir perasaan mak kita masa tu??.. Secara peribadinya, ketika kecik dulu, saya tak pikir pun yang mak saya terasa dengan sikap saya... Tapi sekarang, bila saya dah besar, dah bergelar seorang ibu, betapa saya rasa mnyesal dengan sikap sendiri walaupun hanya sekadar mendengus apabila mak suruh buat kerja... Andai masa boleh diputar kembali, saya akan lakukan kerja yang mak saya suruh secepat mungkin.. saya takkan menjawab cakap mak saya... saya takkan sesekali buat mak saya bersedih dengan sikap saya...

Kalau dulu, saya malu nak kiss pipi parent saya... Tapi sejak saya kawen, saya taknak ketinggalan kiss pipi parent saya.. Bila teringat parent makin menginjak usia, kadang2 rasa takut... Ntah sampai bila kita semua dapat berbakti dengan parent masing2... ntah sampai bila kita semua dapat peluk & kiss parent masing2... Ohya, kiss pipi parent, maksud saya memang kiss tau.. bukan laga2 pipi macam, kita dengan kawan2 tu... (",) Sekarang jugak, saya dah start kiss pipi MIL saya.. Kalau sebelum ni just salam & kiss tangan je.. tapi tidak lagi sekarang.. MIL saya jugak macam mak kandung saya.. so, jika saya kiss pipi mak saya, kenapa tidak MIL saya kan... Malu tu semua saya dah tolak ketepi.. yang penting, sayangilah & hargailah parent & MIL or FIL selagi mereka masih ada...


Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 


{ 13 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 09, 2013
fae pikir apa MIL ne. rupanye mom in law. hehe. lambat menangkap.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra July 09, 2013
sebak baca entry akak, alhamdulillah saya amalkan kiss n peluk tiap kali balik jumpa mak ayah..huhu
lynndamya lynndamya July 09, 2013
Salam, betul tu kak...dulu mmg sy jenis yg memberontak je, nak2 masa masuk sekolah menengah...xtau lah, darah muda gaknya mse tu, tp sejak masuk U, dan 'lihat' mcm mana certain kawan2 sy syg parents diorg, sy pon try ubah sikap sy...dan skrg Alhamdulillah,sy dh xmcm dulu lg, mmg takut...klw leh, xnk kehilangan mereka...syg mereka sgt2...sgt mudah touching bila ckp psl parent ni .. :'(
aziazib aziazib July 09, 2013
mak azi dah tak de. tp memang dr kawin azi klu balik kg mesti kiss pipi mil sebab mil pn suka buat gitu... kiranya mil yg ajar.. :)
Mimie Mimie July 09, 2013
Btul tuh kak ina.sy dlu pun ble mama suh wat keje de je sy jwb.ble dh pgg title "emak" nih bru sy sdar btapa bdosanya sy mjwb mse mama sy mtk wat keje..bru sy tau btapa bsarnya pgorbanan mama sy.mlhirkn n mbsarkan sy. Kpd anak anak di luar sne hargai la ibu, ummi, emak, mama korg...berbakti lah kpd mereka slgi mereka ada.
maszull maszull July 09, 2013
assalamualaikum intan...betul tu bila dah ada anak barulah kita merasainya...
jaakechik jaakechik July 09, 2013
bagus entry akak ni... sbg peringatan utk kita semua.... nice!
Miss N™ Miss N™ July 10, 2013
Nur pun sebak kalau sentuh bab ibubapa ni...

ecadwinkyasha ecadwinkyasha July 10, 2013
because of my parents, eca putuskan hubungan dgn dia kak...dugaan betul :(

nak buat camne,parents xsuka...tak tahu nak ckp pe.. :(
Unknown Unknown July 10, 2013
setuju dgn entri ni... deqla cuma ada mak je.. ayah dah hampir 3 tahun pegi.. mmg terasa sgt bila dia xde..menyesal pun ada sbb dulu penah jugak x dgr kata dia.. yela, zaman nakal dulu..hurm.. ;(
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 10, 2013
Salam K.Ina..

kebahagiaan seorg anak itu terletak pada doa ibu & ayah..
setuju dgn k.ina..
cma suka dgr ceramah ust kazim.lebih2 lagi baba kekeluargaan & kasih sayang..

cma sampai sekarang salam tgn & cium pipi..tp mak je la.. klu ayak cium tangan..
huhu..dgn MIL blm lagi..Mil cma jenis pemalu..die segan klu cma yg kiss pipi..kiss tangan takpe.. :)
Unknown Unknown July 10, 2013
jijah kalau bercerita pasal ibubapa pasti mengalirkan airmata..xsanggup nak lukakan hati mereka..hee syg makayah!