Patient ni kuat semangat..!!

Sebelum ni saya ada buat entry pasal pengalaman bersalinkan Aqilah kan... tapi banyak benda yang saya dah lupa.. so, hari ni, kebetulan tengah teringat ni, saya nak buat entry tambahan la sikit (",)

Ketika saya dah ada dalam labour room, bila air ketuban dipecahkan, memang kita akan rasa terlebih2 lagilah kesakitannya tu kan.. Alhamdulillah ketika bersalinkan Alisha & Aqilah, saya tak tunggu masa yang lama untuk bersalinkan mereka @ saya tidak lama untuk merasai kesakitan.. Bila "sakit" tu datang menyerang.. Hanya Tuhan je yang tahu macamana rasa dia (untuk pengetahuan yang belum ada pengalaman, kesakitan ketika nak bersalin ni, dia tidak "serang" berterusan tau.. maybe 5 minit sekali).. Secara peribadinya, saya tak dapat bayangkan mereka2 yang ambik masa yang lama untuk bersalin.. mereka2 yang terpaksa tanggung rasa sakit tu lama2... Saya yang Tuhan bagi tanggung kesakitan tu sekejap ni pun rasa dah nak terputus urat2 satu badan ni.. Emmm apa2 pun, Tuhan bagi kita rasa kesakitan mengikut kemampuan kita kan...



Ketika saya duk mengerang kesakitan tu, dorang duk tanya saya pasal nak cucuk kat belakang saya @ nak bagi EPIDURAL (kalau tak silap saya la..) @ nak bagi tahan rasa sakitlah... 2 3 kali duk tanya saya.. maybe sebab dia kesian tengok saya tahan sakit kot... tapi saya tetap pertahankan cakap tak nak.. Saya tak nak tu bukan apa u all.. sebab saya percaya yang Aqilah akan keluar dalam waktu terdekat.. Bayanglah sampai bidan tu bagitahu dekat bidan lain "PATIENT NI KUAT SEMANGAT" (merujuk kepada saya).. Yap, kita semua ibu2 harus kuat untuk melihat kelahiran anak2 tersayang (",) *Psttt sebenarnya saya ada rasa takut nak kene cucuk kat belakang.. sebab gambar dekat atas tu dah gaya macam nak cucuk tulang belakang je seriau.. 


Disebabkan saya tak nak suntik epidural, bidan tu bagi saya guna ENTONOKS tau.. Benda alah ni kita sedut je.. kira dapatlah kita tahan sakit seminit dua.. tapi kalau kita sedut lama2 @ tak sakit pun sedut, kita akan jadi khayal or loya or kering mulut... ni pengalaman saya sendiri la.. saya sedut lama2 time bidan tu nak jahit dekat alat sulit @ tempat kene gunting tu.. takut + sakit punya pasal tu yang sedut lama.. last2 saya jadi khayal 2 3 minit.. bidan tanya lain saya jawab lain... (bidan saja sembang sebab nak test tengok saya khayal or apa.. lepas tu bidan terus pesan jangan sedut jika tak sakit)
Oxygen Mask - Pediatric | Item #: 207-353 :: Respiratory :: Drive...
Ohya, lupa lagi satu, kali ni saya jugak berpeluang guna oksigen mask yang orang selalu guna yang dekat mulut & hidung tu.. Walau hakikatnya saya rasa tak perlu pun.. tapi dah pelatih tu bagi + saya pun teringin nak rasa guna benda alah tu.. so, saya redha je la.. kikikiii.. Saya guna benda alah ni, tak rasa apa2 pun u all.. macam ia tak berfungsi je.. Inilah antara tambahan pengalaman saya bersalinkan Aqilah.. masa Alisha dulu, dorang tak bagi pun saya guna benda alah ni semua... maybe sebab time Alisha dulu takda siapa yang jaga saya dalam labour room, berbanding dengan time Aqilah, ada pelatih yang setia jaga saya dalam labour room tu (",)

Ya Allah Ya Tuhanku... Kau ringankanlah dan sembuhkanlah kesakitan yang sedang ditanggung oleh MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.. 

{ 20 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 10, 2013
besarnya pengorbanan seorang ibu..
emarieys emarieys July 10, 2013
akak sesal suntik epidural...kesannya akan berpanjangan...tp sejak pakai PB ALhamdulillah..
Unknown Unknown July 10, 2013
tu lah pngorbanan seorg ibu kan..sedih je klu bayangkn cmne sakitnya ibu sy mse bsalinkn sy
HanisLazimAndTheShaklee HanisLazimAndTheShaklee July 10, 2013
slalu baca pngalaman org besalin..best baca.boleh kumpul experience..hihi salam ramadhan :)
JunAina JunAina July 10, 2013
Akak 3 orang semua bersalin normal, tak ada bantuan semua tu bagai. Tahan jelah sakit tapi alhamdulillah Allah permudahkan.
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ July 10, 2013
salam Ina...Selamat menyambut bulan Ramadhan & slmt berpuasa..Setiap org punyai pengalaman bersalinkan..indahnya walaupon sakit bkn main :)
Unknown Unknown July 10, 2013
mmg menakutkan kalau ingat pengalaman bersalin..sakit tu mmg tak dapat nak digambarkan..cuma org yg pernah mengalami jer boleh faham kan..

# selamat berpuasa ina..:)
syawalsimpsons syawalsimpsons July 10, 2013
alhamdulillah dua2 benda tu selama sue bersalinkan syawal ngan izz, tak penah pakai benda alah ni
QasehnyaRania QasehnyaRania July 10, 2013
Yv pentig dpt merasai pengalaman itu.
Doakam sy ye utk rasainya juga

selamat bpuasa juga ye ;)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 10, 2013
Salam K.Ina..
yup.betul2..
pengalaman cma bersalinkan seri & faiz x amik epidural.cuma dok sedut gas oksigen tu je..

huhuuu..pengalaman sakit bersalin mmg tak terperi sakitnye..tapi indah & seronok :)
Mimie Mimie July 10, 2013
saya pulak yg seriau kak bace entry akak nih
Myra Jay Myra Jay July 10, 2013
Pengalaman bersalin masing2 kan Ina ada yg dipermudahkan ada yang sukar.

Ada sepupu member, kemarin lagi turun air (maybe pecah ketuban kot) tapi masih tak bersalin, harini turun darah tetap tak bersalin juga sebab bukaan cuma 1cm.

Saat komen ni ditaip, dia masih tak bersalin lagi.. Doakan moga dia dipermudahkan :)
Si Matatajam Si Matatajam July 10, 2013
Aduiii seriau sungguh tengok jarum tu..M dulu pun x amik epidural...
Unknown Unknown July 10, 2013
macamner la agaknya keadaan jijah nak bersalin nanti ni..takutt
Miss N™ Miss N™ July 11, 2013
hadoii..tgk pic cucuk tu pun nur seriau....

Unknown Unknown July 11, 2013
alhamdulillah... moga semangat yg kuat sentiasa mengiringi ina.. deqla pun nak jadi mcm ina la...hihi.. in shaa Allah kalo smpai rezeki nnti.. =)
Mrs Velentine Mrs Velentine July 11, 2013
epidural biasanya hospital swasta je yg bagi kat kerajaan tak pernah pula dengar..lagipun MV dah tiga kali bersalin tak pernah suntik epidural
Unknown Unknown July 12, 2013
emmm shima tak pernah pulak di offer apa2... hajat nk jugak guna entonoks tu sbb tamo rasa sakit kena jahit time kita tgh lalok sedut tu kan hehehehe.... padahal graf kesakitan tu mmg tgi...hemmmmm
ayut ayut July 14, 2013
adeh....pengalaman bersalin...apa2x pon semua ibu2x mmg seorg yg kuat! :)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief July 15, 2013
wani pn xamek epidural sbb org kata kesan panjang klu guna epidural ni...nurse offer tp wani tolak jg