Cara pasang glass wallpaper untuk tingkap rumah

Tahun lepas, saya dah tekad, sebelum saya bersalin tahun ni, saya akan siapkan BILIK STUDY anak-anak dan tampal glass wallpaper di tingkap rumah saya.. Alhamdulillah, semua urusan dipermudahkan... Cumanya bab pasang glass wallpaper di tingkap ni la saya tangguh2.. Yela, mood malas lama sangat menjelma.. tau tak, saya siapkan tingkap rumah saya ni, petang sebelum saya pergi hospital untuk bersalin... Eh, pada hari kejadian tu sebenarnya (14/0102017), saya agak je yang saya akan pergi hospital malam tu.. Entah, seperti mana saya ada naluri rasa berkaitan jantina anak, macam tu juga saya ada naluri rasa yang saya akan bersalin pada pagi2 buta tarikh 15/01/2017..


Saya beli glass wallpaper ni di Mr DIY je u all... Biasa wallpaper saiz dia pendek kan, yang ni panjang dia 2 meter, lebar 90cm... Alaaa sebatang glass wallpaper ni murah je, kalau tak silap saya rm22, ke berapa ntah, tapi tak sampai rm25 pun... Untuk satu rumah saya, saya beli 4 batang, modal tak sampai rm100 pun..

Cermin rumah saya ni, CERMIN NAKO tau, so, cerewet sikit la nak kena buka dan cuci satu persatu.. Kalau time saya malas, saya sendiri pun tak percaya, saya sanggup bukak dan cuci satu persatu cermin nako tersebut... Tapi jangan main2 dengan saya, kalau datang saya punya rajin, perghhhhh, saya sendiri pun tak percaya itu diri saya... Rumah orang pun saya boleh kemaskan tau.. Tapi saya tak suka nak tunjuk rajin sangat rumah orang, bukan apa, kadang rasa ralat, saya dah kemas cantik2, last2 takdan berapa minit, bersepah balik... Errrmmmm pengalaman sendiri ye, padahal semua dah besar panjang, tapi takpala, semua ni dididik dari kecil, dah besar ada anak bagai, takda makna dah... Haaa dah berletiaq pulak dah... hahhahha


Cara-cara:-

  • Mula2 sekali u all cuci cermin nako tersebut
  • Lepas dah siap cuci, u all potong glass wallpaper mengikut ukuran cermin nako u all tu.. potong banyak2 terus tau, senang sikit kerja u all
  • U all spray cermin nako u all tu guna air sabun, alaa shampoo pun boleh... saya mulanya guna spray yang guna untuk iron baju tu, lepas dah habis, saya guna shampoo yang dimasukkan ke dalam bekas spray
  • Lepas tu, u all buka plastik di glass wallpaper dan spray juga air sabun di glass wallpaper tersebut
  • Dah siap, u all tampal je la glass wallpaper tersebut di cermin nako u all tu... Glass wallpaper tu nanti boleh gerak2 sebab ada air sabun, so, u all adjust la bagi cun2 cermin nako tu tau
  • Bila dah siap tampal, u all ambillah apa2 pun, untuk u all keluarkan buih-buih atau udara yang masih berada di antara glass wallpaper tu dengan cermin nako u all tu.. Dah siap, boleh pasang semula cermin nako tersebut di tingkap
  • Bahagian yang kesat tu, u all letak di luar ye, dengan kata lain, yang bahagian wallpaper tu dalam rumah

Inilah gambar cermin nako rumah saya yang dah siap tampal glass wallpaper... Bila pasang glass wallpaper ni,kuranglah sikit silaunya selain dari cantikla sikit tingkap rumah saya ni.. Habuk pun kalau ada, takdalah nampak sangat... hahhaha... Jiran2 saya, duk ingat saya beli cermin nako baru, kiranya macam cermin yang memang dah bercorakla.. Ohya, cara pemasangan ni, saya bertanya pada mama Maszull, terima kasih mama sebab bantu saya! (",)


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

3 comments.. read them below or add one

Lea Azleeya Lea Azleeya February 28, 2017
Perghhh rajin bapaknye... tabik spring laa.. :)
Cik Ila Menari Cik Ila Menari February 28, 2017
Rumah saya pun cermin macam ni. Ada pulak construction kat sebelah. Tak tahan dengan habuk. Bolehlah cuba buat nanti.
MiaZain MiaZain March 20, 2017
wah, cantiknya... boleh la cuba nanti, baru tahu wallpaper pon ada untuk cermin jugak. hihi...