Kisah mak saya dengan kucing

Sejak dari saya kecik, yang saya tahu, mak saya tak suka kucing.. Nampak kucing masuk dalam pagar je mak halau.. Tapi yang sebenarnya, mak saya tu takut dengan kucing... takut dengan kucing yang masih kecik tu... takut nak pegang... kalau yang dah besar, mak saya ok je... Ohya, tak suka kucing tu bukan maksud saya bila jumpa kucing tu pukul kucing tau... Lagi satu, mak saya memang tak sukalah bela2 kucing ni semua... Itu cerita dedulu...


Nak dijadikan cerita,. adik saya yang perempuan, ada bela kucing time dia belajar hari tu... Katanya dia jumpa anak kucing terbiar, dia kesian so dia ambik la bela... Sekarang ni dia practikal di Kuantan, kucing dia yang 2 ekor tu, dia tinggal rumah parent saya... start dari sinilah, tiba2 mak saya jadi ok dah dengan kucing.. U all bayanglah, mak saya siap bagi mandi kucing, seminggu sekali mesti bagi mandi... guna syampu bagai.. Peralatan kucing, semuanya dibeli... Tapi yang tukang pilihnya adik sayalah, yang tukang bayornya mak sayalah kan... Haritu, beratus mak habis beli kelengkapan kucing sebab adik saya dah nak pergi praktikal so mak saya terpaksa bela kucing tersebut... Ni pun, mak saya siap cakap, raya japgi nak pergi beli baju kucing... tu diaaaa... hebat betoi mak saya ni, dari tak suka kucing... dah lain jadinya sekarang... beraya sakan la kucing ni nanti yer...

Bila mak saya dengan abah saya pergi jalan2 outstation, mak tinggallah kucing tu dekat "hotel", RM10 semalam... Hari tu mak saya cerita, masa mula2 hantar kucing dekat "hotel", kucing tu meow meow dekat mak saya sebab tinggal dorang.. Buat pertama kalinya saya dengar mak saya cakap, "Mengalir air mata mak tengok kucing bunyi meow meow"... Lagi satu, bila mak saya balik kerja, bukak je pintu rumah, kucing tu terus berlari ke arah mak... Alahaiiii saya pulak tiba2 jadi sayu... bukan apa, membayangkan mak saya duduk berseorangan di rumah, kiranya kucing tu peneman mak sayalah sekarang ni... Tiba2 saya terbayang, masa muda2, mak balik kerja, anak2 berlari dapatkan mak... tapi bila mak dah tua, kucing pulak berlari ke arah mak... anak2 semua duduk berjauhan... hurrmmmm... 

Dulu2, kucing masuk dalam pagar pun mak saya halau, tapi sekarang, siap mak saya letak kucing dalam rumah lagi... Mak lepas kucing dekat dapur... Mak kata kucing ni pandai... dia tak pernah kacau makanan kita, dia just makan makanan dia je... Berak kencing, semua dalam bekas yang disediakan... Alhamdulillah jugak dapur mak saya tu besar, so, memang banyaklah ruang untuk kucing tu bergerak... Kucing ni ada nama, tapi saya lupa apa nama dia... Ohya, tau tak, kucing ni suka mencakar tau... habis karpet & sofa mak saya dekat dapur kena cakar... tapi MAK SAYA TAK MARAH... nampak tak, macamana perubahan mak saya terhadap kucing... Usia semakin meningkat, kasih sayang kita semakin tebal, dari kita tak suka, akhirnya kita suka.. Abah saya pernah melawak "nanti, mak jadi macam opahlah kakyong, bercakap dengan kucing"... Yap, arwah opah saya dulu, ada bela kucing, so, selalulah sembang2 dengan kucing... 

Adakah saya di usia tua nanti akan macam tu jugak?... Actually saya pun takut kucing... Saya tak pegang kucing tau... Saya pernah menangis kerana kucing sebab kucing kejar saya... sebenarnya dia kejar sebab nak mintak makan, tapi dah saya ni kan takut, jenuh satu rumah saya berlari sambil menangis mintak tolong "selamatkan" saya... peel takut kucing ni turun dekat anak2 saya... Aqilah yang garang tu pun, takut kucing... Berapa kali dah dia menangis pasal kucing kejar.. sama kes dengan saya.. hahha


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 7 comments.. read them below or add one }

AMIIZAA AMIIZAA July 03, 2015
alhamdulillah....suka tgk meow tu cute...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI July 03, 2015
mak akk mcm abah yui dlu..

dlu kucing lalu lalang dia tak heran tp skg tak dh.. siap blh belai2.. manja2 dgn kucing.. kcg terbiar pun dia join sama bg mkn...

alhamdulillah.ada hkmahnya
zazanizam zazanizam July 03, 2015
ayah zaza n ayah mertua zaza pun ada kucin.. siap beranak pinak lagi..
syawalsimpsons syawalsimpsons July 03, 2015
sue cukup suke dengan kucing..N kalo ina nak tau, kucing ni paham cakap kiter tau...sebab sue salah sorang yg suke bercakap dengn kucing, tak kire kat mana je sue jumpe kucing...sue akan cakap dengan dia N dia paham...yang best..sekali tu sue makan kat luar ngan geng gosip...sekali kucing datang minta makan..mmg susah la nak bagi, dah abis..tp sue kata kat kucing tu... "ko datang kat aku, makanan dah abis...sowi, cuba ko G kat geng pompuan yang duduk kat belakang aku tu...yg baru duduk..ko minta kat dorang..mesti dorang bagi..." yang best...kucing tu terus G kat geng pompuan tu N minta makan...kikiki..tu sue kata kucing ni paham apa yg kiter cakap...sue snagat2 la sayang N suke kucing...tp mak sue tak suke..katanya...dari dia tak suke..kang kalo kucing tu buat hal kat umah, dia marah kucing tu, tambah dosa dia...baik tak payah bela....
Rai OurKizuna Rai OurKizuna July 03, 2015
haha.. ina sebijik macam saya.. takut kucing.. pernah duk kedai makan.. tetiba kuciing lompat atas riba.. saya terlompat menjerit jerit tau..

banyak dengar kan.. orang yg masa mudanya garang ke tak suka sesuatu ke.. bila dah berumur berubah.. ada sorang pakcik saya kenal ni pun, dulunya garang sampai buang tv masuk sungai.. punya la garang.. dah tua tua ni elok pulak ngan cucu.. hehehe
azizah green line azizah green line July 03, 2015
jijah pun takut kucin..bukan apa takut kena gigit atau cakar..hehe
Puan Kutu Puan Kutu July 06, 2015
ohh dulu takut kucing Sekarang dah sayang kucing la ceritanya..away aqilah turun penyakit keturunban takut kucing?hehe .afdiua suka sgt dengan cat..siap buat geng.jumpa je tegur sembang macam kawan dia.nk p mana siap say bye dekat cat.