Sambal ikan bilis tumbuk resepi abah

Selalu share resepi mak, hari ni nak share resepi abah pulak... Tapinya resepi simple je la... sambal ikan bilis je pun... Actually abah saya ni pandai masak tau... Kalau kami buat makan2 dekat rumah, setakat dua tiga ratus orang tetamu tu, abah masak sendiri je dengan mak saya.... Orang siap suruh abah buat catering la... tapi abah tak nak, penat katanya... Lepas pencen awal tahun depan katanya nak urus @ besarkan lagi penjualan serai abah tu...time tu abah kata abah pakai pekerjalah.... Moga segala impian abah selepas pencen tu akan tercapai...

Berbalik pada resepi abah, sambal ikan bilis ni bukanlah sambal ikan bilis nasi lemak tu tau... tapi ni sambal biasa tu.. yang nak kena tumbuk2 tu... satu geng dengan sambal belacan la kotnya.... Bagi saya resepi ni sedap..!! Cuma u all kena pandai adjust bagi sesedap rasa... Resepi ni abah saya pernah buat time abah saya masuk hutan dulu... dia bagi anak2 buah dia makan... semua duk cakap sedap sampai tak cukup...


CARA : IKAN BILIS + BAWANG BESAR + BELACAN + CILI PADI + AIR PERAHAN LIMAU NIPIS (buah limau seketoi tu sekadar perhiasan untuk tunjuk dekat u all) = TUMBUK... SIAP!!... Bab sukatan jangan tanya yer... sebab segala masakan saya, saya tak reti sukat2 ni... saya main agak2 je semuanya... Lepas dah siap, saya akan rasa bagi ikut kesedapan di tekak saya... apa yang kurang saya tambahlah...


Saya buat sambal ikan bilis tumbuk ni sebagai pengganti sambal belacan... saya makan cicah dengan ikan goreng... Saja buat sambal ni sebab tiba2 rindu dengan sambal abah la pulak... Tapi dah duduk berjauhan dengan abah, so terpaksalah buat sendiri...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 23 comments.. read them below or add one }

QasehnyaRania QasehnyaRania January 16, 2015
orang perak mmg tahu sambl ikan bilis ni kan.sebab su masa mula mula kawin dulu, cik abe suruh buat mcm ni tp su x blh makan. sbb rasa ikn bilis tu.

pastu pi rumah tok hasrul sedara cik abe, dia buat sambal ikan bilis ni juga..

thanks ina berkongsi, cntik gambar tu ;)
menarik tertarik u..
syawalsimpsons syawalsimpsons January 16, 2015
adoi telan air liur sue ni haa
Mas Zull Mas Zull January 16, 2015
assalamualaikum intan...dulu arwah abg ipar yg berasal dr Perak suka sgt buat sambal mcm ni tapi lawan dgn tempoyak mmg sedap betul rasanya...terangkat sungguh bila mkn...
Nad MamaZN Nad MamaZN January 16, 2015
ikan bilis tu takyah goreng dulu ek? nmpk cam sedap je tu..leh try
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 16, 2015
@Nad MamaZN
tak payah goreng... cuci n tumbuk je terus
Diana Rashid Diana Rashid January 16, 2015
saya pun kadang2 suka buat sambal macam ni..tapi ikan bilihs nya tak bubuh banyak la..kalau cili tu dalam 10 tangkai ikan bilis dama 10-15 ekor gitu la..
Diana Rashid Diana Rashid January 16, 2015
saya pun kadang2 suka buat sambal macam ni..tapi ikan bilihs nya tak bubuh banyak la..kalau cili tu dalam 10 tangkai ikan bilis dama 10-15 ekor gitu la..
Siti Rohaida Yusof Siti Rohaida Yusof January 16, 2015
sedapnya makan dengan nasi panas.,..rasa nak tambah lagi
Norma NML Norma NML January 16, 2015
Sedapnya..tapi kalau akak buat ikan bilis tu goreng dulu :-)
Permatabiru Permatabiru January 16, 2015
telan air liur tgk entry ni
nita nita January 16, 2015
biasa buat tapi tak pernah lagi buh belacan ngan air perahan limau.. nak trylah cam sedap jer..

thanks for sharing ^_^
Azizah Green Line Azizah Green Line January 16, 2015
Ikan bilis tu xpatah goreng makan gitu je eh kak?
Sya Nadia Sya Nadia January 17, 2015
Ha.. no baru je 2 bulan lepas MIL ajar Sya buat kak.. sebelum ni pandang² je.. tak makan. Dah makan, sedap rupanya..nak buat pun senang..
tifa anvar tifa anvar January 17, 2015
time2 emergencey xde lauk@ x sempat msak lauk blh try smbal bilis ni
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI January 17, 2015
Nyum2 sdp.
ad juga yg grg dlu.
Amy Hilmirda Daud Amy Hilmirda Daud January 18, 2015
Senang dan cepat... makan ngan nasi panas-panas, sedapnyaaa
Mar Mansor Mar Mansor January 19, 2015
sambal ni takde goreng layu2 eh..terus je tumbuk
Maria Firdz Maria Firdz January 19, 2015
Mnarik... Tapi tak ltak blcan boleh kot kn... Sbb alergik dgn blcm..
Joanna Yunus Joanna Yunus January 20, 2015
terliur akak ina... Mr Ayah yang suka... akak punya resepi pulak selalu akak goreng semua... lepas tu akak tumbuk... sebab Mr Ayah tak tahan kalau cili mentah nanti sakit perut
ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH January 20, 2015
Assalam zarina,
iols pun pernah makan gak
ater orang perak he3
tapi iols tak boh belacan dah he3
pa pun salam perkenalan yer
kalo sudi jemputla singgah & join blog iols jugak yer :)
Puan Kutu Puan Kutu January 20, 2015
Org jaws panggil sambal getuk to semuanya goreng dulu.tak hanyir ke ikan bilis makan macam tu saja?
nanieybarnieylurviey nanieybarnieylurviey February 01, 2015
Same mcm yg papa nani buat masa nani kecik dulu. Tp xthu pun resepi mcm mne nk buat sbb da lme da xbuat. Nk try buat la balik nnti. Agak2 sedap x if x letak belacan. :)
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Kalau org N9 panggil sambal gesek. Memng sedap.