Finally Aqilah dah berjaya FREE DIAPERS..!!


Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Akhirnya saya berjaya jugak melawan diri sendiri dari terus MENCIPTA ALASAN... Saya percaya, sesuatu yang kita lakukan pasti akan berjaya jika kita tidak mencipta alasan... Contohnya macam free diapers anak saya ni la... Walhal, ketika bulan 6 hari tu, saya dah bagitahu yang Aqilah dah berjaya FREE DIAPERS di siang hari.. so, just nak masuk step kedua iaitu FREE DIAPERS di malam hari sebelum sambung di step ketiga untuk FREE DIAPERS ketika tidur... Tapi tau tak, saya tak lakukan pun step kedua & ketiga tu... puncanya?? Saya dah wujudkan alasan la... alasan apa lagi kalau bukan MALAS...!!

Malas nak bersihkan jika Aqilah terkucil or terbeyak di lantai... So, saya bagilah dia pakai pampers... Bila dah bulan 8 or 9 tu ada jugak niat nak continue semula.. tapi sekali lagi saya wujudkan alasan, dah nak bersalin kononya so tunggu lepas bersalin nantila... bila dah bersalin, wujud pulak alasan, tengah berpantang so tunggu lepas berpantang nanti la... Sehinggalah saya balik rumah parent saya 2 minggu lepas, lepas mandi pagi, saya suruh mak saya pakaikan pampers dekat Aqilah, tiba2 mak saya cakap... "Kenapa nak bagi Aqilah pakai pampers... bagi malam dah la.. kan Aqilah dah tak pakai pampers"... Time ni saya rasa macam baru terjaga dari lena yang panjang... yela, kan sebelum tu Aqilah balik rumah parent saya dia dah pandai bagitahu nak kucil or nak beyak... alih2 balik kali ni tiba2 pakai pampers... mestilah mak saya pelikkan... Teruslah tergerak dalam hati, balik Sungai Petani nanti, saya nak bagi Aqilah free diapers semula... Bila dah balik Sungai Petani minggu lepas, memang saya nak sambung semula, tapi tiba2 rasa MALAS...!! Eeeee pang kang baru tau.... banyak sangat alasan yang saya cipta..!! Sehinggalah semalam, saya rasa geram dekat diri sendiri... Duduk sekejap, muhasabah diri... Tengok wajah anak2 & terus tekad dalam hati... saya nak sambung semula FREE DIAPERS AQILAH HINGGA BERJAYA...!!

Yap, maybe ada yang beranggapan Aqilah masih muda... baru je umur 2 tahun 12 hari... tapi tu la, Aqilah dah ada asas FREE DIAPERS... umur setahun 4 bulan Aqilah dah belajar FREE DIAPERS.. Nampak tak, punya lama ambik masa nak FREE DIAPERS sepenuhnya dekat Aqilah ni... Semuanya ibu dia ni punya pasal... banyak cipta alasan..!! STOP.. JANGAN CAKAP SAYA PAKSA AQILAH PULAK YER U ALL... AQILAH YANG MEMANG DAH TAK NAK PAKAI PAMPERS... Malas nak cerita semula, BACA SENDIRI DEKAT SINI UNTUK TAHU SEBAB MUSABAB DI AJAR AQILAH FREE DIAPERS... Finally, malam tadi SAYA TEKADKAN DIRI, BUANG SEGALA ALASAN YANG ADA DALAM DIRI.... SO SAYA TERUSKAN FREE DIAPERS AQILAH... Bukan je FREE DIAPERS STEP KEDUA @ TAK PAKAI PAMPERS DI MALAM HARI TAPI SAYA TERUS LOMPAT KEPADA STEP KETIGA FREE DIAPERS KETIKA TIDUR DENGAN KATA LAIN SEHARIAN FREE DIAPERS SEPENUHNYA..!!

Nak cerita pasal seharian free diapers semalam... Tau tak, semalam 2 3 kali jugak Aqilah terkucil yer... duk mencuci je la kerja saya semlam.. bukan je terkucil, siap dengan terbeyak lagi tau... tahu2 je dah bau tahik... sekali tengok ada 2 tompok tahik dekat pintu... Ok, time ni dah ada rasa nak marah la jugak... mulut saya memang duk pot pet pot pet la jugak kan... penat jugak duk mencuci je... dalam hati time tu dah ada jugak rasa macam nak suruh dia pakai pampers waktu tu jugak... tapi tiba2 ada "satu suara" suruh saya teruskan ajar Aqilah free diapers.. ini dugaan dalam free diapers kan anak.. jangan mengalah.. lebih2 lagi Aqilah tak nak pakai pampers... terus saya tak jadi nak pakaikan pampers Aqilah... 

Nak dijadikan cerita jugak, lepas kejadian tu... agaknya Aqilah kesian kot tengok ibu dia ni duk bersihkan air kucil dia je + duk pot pet pot pet... akhirnya, ketika saya tengah tengok komputer.. sekali saya nampak Aqilah dah masuk tandas.. bila mata kami berpandangan, sambil tersenyum Aqilah cakap "cing @ kencing"... maksudnya dia nak kencing... bila tengok situasi tu, kepenatan saya cuci tempat yang Aqilah terkucil & terbeyak tu terus hilang...!! Saya terus meluru ke arah Aqilah, cuci kencing dia lepas tu saya hug & kiss dekat Aqilah... Saya terus bagitahu Alisha yang Aqilah pergi kencing dalam tandas sendiri... kami sama2 tepuk tangan... hahhahah... Yeayyyy seronok ok...!! satu kepuasan dalam diri saya... Kejadian tu buat saya terus bersemangat untuk FREE DIAPERS AQILAH pada malam hari @ ketika tidur... Aqilah pun happy je tengok kami... maybe dia rasa satu kepuasan jugak agaknya bila tengok ibu dia siap hug & kiss dia... dah takda nak pot pet pot pet... muahhahha...

So, malam tadi adalah malam pertama AQILAH FREE DIAPERS KETIKA TIDUR... Keputusannya???... YEAYYYYYY AQILAH BERJAYA TANPA TERKUCIL...!!!! Nampak tak, bila saya dah tekadkan hati, senang2 je Aqilah lakukannya... Semua ni atas diri kita... bila kita nak, boleh je.. yang jadi masalah bila kita tak nak, itu yang tak menjadi... Sebab tu saya cakap, JIKA NAK BERJAYA LAKUKAN SESUATU TERMASUK AJAR ANAK FREE DIAPERS JANGAN SESEKALI WUJUDKAN ALASAN...!! Malam tadi Aqilah tidur pukul 10 malam.. so, setiap 2 jam sekali saya kejutkan Aqilah pergi tandas... Ini bermakna, pukul 12 saya kene kejutkan Aqilah untuk ke tandas la kan... Serius sebelum pukul 12 tengah malam tu, saya sedikit risau samada boleh ke Aqilah bangun tanpa meragam ni... risau takut Aqilah akan meragam bila dikejut... lebih2 lagi sekarang ni dia suka meragam time tidur... Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang... Tuhan betul2 mempermudahkan urusan saya... Pukul 12 saya angkat Aqilah masuk tandas, automatik dia mencangkung & kucil... bila dah siap Aqilah cakap "Dah"... lepas tu saya cuci kucil dia tu & terus angkat dia ke atas katil semula & Aqilah terus sambung tidur... Ya Allah Ya Tuhanku... sangat2 mudah... Setiap 2 jam sekali saya kejutkan Aqilah.. Paling last pukul 6 lebih pagi tadi... lepas tu Aqilah tak nak tidur dah... dia main2 kejap lepas tu saya terus mandikan dia...

Syukur sangat2...!! Harap kelmarin adalah hari terakhir Aqilah pakai pampers... hari ni kami akan ke klinik, so, hari ni adalah hari pertama percubaan saya untuk bagi Aqilah FREE DIAPERS KETIKA KELUAR RUMAH... Untuk Aqilah dah takda ikut step2 dah... sekali harung saya buat...  time tengah bersemangat ni, baik teruskan... kalau berhenti kang risau "terhasut" lagi sekali... Alhamdulillah... saya bersyukur sangat2 dikurniakan anak2 yang cepat paham @ cepat belajar... ALHAMDULILLAH Alisha & Aqilah FREE DIAPERS DI SAAT MEREKA MASIH BELUM PANDAI BERCAKAP... BERCAKAP PUN SEKADAR AMBIK YANG HUJUNG JE.... Anak tak pandai bercakap bukan alasan untuk saya tidak FREE DIAPERS anak2... yang penting ada kemahuan..!! Aturan Tuhan itu sungguh indah... memandangkan saya tak bekerja.. yang bekerja hanya my dear, tapi Tuhan kurniakan anak2 yang cepat Free diapers.. secara tak langsung, kami dah dapat jimatkan duit untuk beli pampers... nampak tak??... di mana ada kekurangan, Tuhan bagi kelebihan di situ... 

Tanpa sedar, bila saya ajar anak saya free diapers, ini bermakna saya jugak telah menolong my dear jimatkan perbelanjaan pampers anak2... walaupun saya tak dapat menolong dari segi kewangan seperti u all yang bekerja.. tapi dapat menolong dari segi ni pun, saya dah rasa bersyukur... Btw, positifkan minda... tujuan entry ni dibuat bukan untuk saya berlagak bagus.. tapi mana tahu dengan Izin Tuhan, u all akan dapat semangat jugak untuk lakukan dekat anak u all... InsyaAllah... Ohya, KLIK SINI jika nak tahu cara saya ajar FREE DIAPERS ketika tidur.



"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 15 comments.. read them below or add one }

mila mila November 05, 2014
alamak sis...aqilah feediapers masa umo 16bulan? wah sy ingatkan umur tu blm sesuai..rupanya dh blh ye??

Ank sy skrg dh umo 19bulan..blh ke sy nk free diapers ni? Mcm x yakin je..hehehe...xsanggup nak membasuh je kejenya..

tunggu 2tahun la baru try ekekeke.thanx kak sharing info
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 05, 2014
@Mila Hilas

hahhahha... memang kan??? rasa tak yakin je... itu yg saya rasa dulu... tp sebab dah Aqilah tak nak pakai pampers.. so,ajar je la dia free diapers n dalam masa yg sama, redha je kene mencuci lantai... hihii...

tapi kejap je anak2 ni paham sebenarnya... kalau saya ni tak cipta alasan, dah lama free diapers sepenuhnya, tapi dah dasar ibu aqilah pemalas, banyak sangat alasan... tu yang sekarang baru nak berjaya... :-)
Unknown Unknown November 05, 2014
boleh ikut step2 ni nnti...tapi kerja payah lak nk suh free diaper kt umah pengasuh...
- AZIE - - AZIE - November 05, 2014
awal ina ajar anak free diapers..untung duk kat umah..tp kalo antar anak ke pengasuh takut kesian pulak pengasuh asyik nak kena tgk anak kita jer..mcm dh susahkan pengasuh pulak nti..
eima eima November 05, 2014
tahniah utk aqilah dan mama die ...
Unknown Unknown November 05, 2014
dapat jimatkan kos nak beli pampers.. :)
Unknown Unknown November 05, 2014
tu la.. jijah nak ikut tips akak nak ajar hakimi free diapers.. cuma skrg yelah hakimi belom pandai cakap.. tp bila dia mencangkung nak berak/kencing kita kena ajar dia la kan...
Unknown Unknown November 05, 2014
congratez aqilah. Alhamdulillah... Allah permudahkannay
Unknown Unknown November 05, 2014
congratez aqilah. Alhamdulillah... Allah permudahkannay
nita nita November 06, 2014
Alahamdulillah.. berjaya juga..
nak guna tips tu jugalah..tapi sekarang Amsyar baru 6 bulan..hehehe.
Unknown Unknown November 06, 2014
Tahniah aqilah.. Kan dah kata cerdik aqilah ni. Tambah LG dgn usaha ibu aqilah.. Tahniah. Insya Allah sya pun nak buat free diapers kat aniq.
babYpose babYpose November 07, 2014
comelnya Aqilah nak poteng kek, Alhamdulillah dah free diapers.
Puan Kutu Puan Kutu November 07, 2014
betul ina kt mana ada kemahuan mesti ada jalan!

bagi yg bekerja hujung minggu je la nak ajar anak pun,bila kerumah BS or nursery ssh sikit la org bukan nak layan free diapers anak kita,ina untung sbb duduk rumah..dpt buat walaupun byk halangan pada mulanya,tahniah..:)

aiman dulu umur 2 tahun lebih baru sy free diaperskan.tu pun nasib dia senang,tido malam sy alas dengan plastik..mmg sekali harubng siang malam terus tak pakaikan diapers.

sy walaupun tak dpt free diaperskan anak awal,bantu juga suami jimatkan duit pampers.afia pakai diapers masa kt rumah pengasuh n bila keluar je..kt rumah sy pakaikan CD..jimat punya pasal.hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Alhamdulillah. Jimat dah duit pampers.