Kegembiraan anak bila ibu tak marah-marah

Percayalah.... bila kita suka marah2 anak, ia akan buat kita penat... U all ada tak rasa penat lepas marah anak?... Nak marah tu guna tenaga tau... (^_^) Masa anak sorang saya bukan jenis pemarah.. tapi bila anak 2 & dapat pulak anak aktif macam Aqilah ni... alahaiiii saya dah berubah jadi cepat marah... Sampai satu tahap saya rasa geram dekat diri saya... bila marah, anak menangis lepas tu buat lagi... saya dah perhati perbezaan perangai Alisha & Aqilah... time Alisha saya jarang marah tapi time Aqilah cepat marah... 2 perwatakan yang berbeza... Saya tekad untuk berubah tak nak marah2...

Bila saya jadi seorang yang lebih cool, saya perasan Aqilah jadi lebih manja... Kadang2 duduk saja2 tiba2 Aqilah datang dekat saya peluk saya sambil cakap "Yang bu" @ "sayang ibu"... Pelukkan seorang anak adalah lebih berharga buat saya... Alhamdulillah semakin lama saya semakin kurang marah2 dekat Aqilah... dah boleh relax macam time Alisha dulu.... Time Aqilah ni cepat marah sebab Aqilah aktif... macam2 benda yang dia buat... ibu dia tak dan hilang penat lagi, dia dia buat hal lain pulak... adehhhh... ingat2 balik kelakar pun ada... padahal itu salah satu perkembangan Aqilah yang sedang nak explore segalanya...

Saya tahu anak2 takut & tak suka bila saya marah2... Yela, marah bukan pasal benda2 teruk yang mereka lakukan sehingga mencemar nama parent pun... budak2... biasalah... yang buat kita marah pun sebab mereka sepahkan rumah ke, tumpahkan itu tumpahkan ini... alaa benda2 simple je pun... tapi ibu ni marah beria... sebenarnya ibu marah sebab ibu dalam keadaan penat... yela, baru lepas kemas kan... dah anak buat hal balik... nak kene kemas lagi... benda remeh je tu... Tak elok marah2 sendiri penat... Nak cerita dekat u all satu kejadian...



Baru2 ni Alisha main anak patung dia, diambiknya baju Afrina bagi pakai patung... saya yang kebetulan lalu di situ, berhenti & diam sambil tengok aksi 2 beradik tu... si Alisha & Aqilah diam seribu bahasa bila tengok ibu dia tercegat macam tu... mesti dia pikir ibu dia marah... tapi bila saya senyum, terus anak solehah saya tu datang peluk saya... Alahaiiiii nampak tak, pada mulanya mereka ingat saya akan marah, so, mereka jadi takut... bila saya senyum sebagai tanda saya tak marah, terus anak saya peluk saya...(dan2 di saat ini saya terasa seperti saya berada di tempat mereka) pelukkan mereka lebih berharga... senyuman mereka lebih berharga... Inilah nikmat bila tak marah anak... tak marah bila benda yang simple2 macam ni yang saya maksudkan yer... bukan tak marah bila mereka buat sesuatu yang tak patut mereka buat... yang tu saya akan marah tapi bukan marah beria sampai rotan2 bagai... just tekankan sedikit nada suara & lepas tu slowkan nada suara & explain kenapa tak boleh buat...


Aqilah yang suruh ibu ambik gambar dengan patung dia jugak... bukan main hebat panjat almari TV... nampak tak aktifnya anak saya yang ni... di sinilah yang buat saya kene kuat untuk lebih lagi berusaha menjadi penyabar.. Senyuman anak, pelukan anak adalah satu "kuasa" yang buat saya jadi sangatttttt tenang... buat saya jadi sangatttt happy... hilang segala penat lelah... 

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 10 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown November 25, 2014
jijah anak sorang hakimi ni pun kdg2 hilang sabar.. ada je buat mamanya ni marah.. aktif.. lasak.. aduh kena tingkatkan lg kesabaran la ni..
Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad November 25, 2014
memang kena fikir dulu sebelum nak marah anak2 bawah umur ni.sebab apa yang mereka buat cuma exploring.
Unknown Unknown November 25, 2014
btl sngt aproach ina ni. Saya pn realize marah2 ank bila mreka nakal xde nya berfaedah. Sbgai ibu kite kene pandai main psycology ank.
Unknown Unknown November 26, 2014
comelnya dia..dok atas almari tv pulak..hehe..

*Heheh..kalau jumpa selisih bahu kat cmart pun,Za tak perasan akak..
Ibu Lala Ibu Lala November 27, 2014
Ank akk asik bergaduh je. Mn la mak dia ni x jd singa.
Hani Rahman Hani Rahman November 28, 2014
Kesabaran penting dalam mendidik anak2 ... Bila baca entry nie, saya berazam nak kurang kan marah anak2 ... Cabaran2015 lah kira nyer nie ...
Unknown Unknown December 02, 2014
Mcm aniq ni la kak ina..aktif dia xtau nak kata.. Sya rasa mcm dah jd naga dah.. Menyembur api je memanjang.. Lg² plk jga adik² lelaki 3 org.. Makin jd garang.. Stress..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 03, 2014
seronok tgk anak2 ina membesar dengan ibu macam ina