Jangan cakap @ berjanji dengan anak jika tak mampu tepati

Saya cukup tak berkenan jika seseorang dah berjanji dengan saya tapi tak tepati janji tersebut.. Bagi saya, jika saya yang dah besar ni tak suka, pasti anak2 pun sama... Sebab tu saya mendidik diri saya, kalau bercakap atau berjanji dengan anak, mesti buat... Sebagai contoh, saya janji ESOK nak bawa anak pergi taman permainan, so, KEESOKANNYA saya mesti bawa juga mereka ke taman permainan... Kalau ada sebab tak boleh pergi terangkan dekat anak kenapa tak dapat pergi... Tapi macam saya, kalau melibatkan taman permainan di taman kami ni, saya tak dapat pergi biasanya kalau hujanla.. Selain dari itu, sekalipun ada rasa MALAS, kalau saya dah cakap dengan anak nak bawak, saya tetap akan bawak sekalipun malas... 

Pada pendapat saya, anak2 ni pun ada perasaan.. apa yang kita asuh mereka ketika kecil, apa yang kita tunjukkan pada mereka ketika kecil, benda tu melekat dekat mereka.. tak mustahil pun jika ianya akan jadi peel si anak jugak nanti.. Kadang kita memandang remeh apa yang kita lakukan, tapi kesan dia tu, kita tak tahu di masa depan macamana... Yap, saya memang seorang ibu yang apa ntah nak cakap, tapi saya lebih gemar bayangkan diri saya di tempat mereka... Saya banyak je jumpa situasi di mana, apabila parent memujuk si anak, akan cakap, ok, petang nanti kita pergi beli jugak or bla bla bla.. tapi ianya sekadar cakap je u all... cakap je.. cakap untuk memujuk sahaja.. Ya Allah.. anak tu dah mengharap ok... Saya rasa macam saya nak buat entry ni untuk mewakili perasaan kanak2 pulak.. ahhahhah... 

U all tahu tak, baru2 ni anak saya mandi la kolam, lepas tu datanglah anak sorang hamba Allah ni, tengok je anak saya mandi kolam.. Saya pun minta izin dengan mak kanak2 tersebut untuk bagi anak dia tu mandi kolam dengan anak saya sekali.. Okla, anak hamba Allah tu mandilah dengan anak2 saya... Tapi, bila hamba Allah tersebut datang panggil anaknya suruh balik, anaknya memang taknak balikla kan.. seronok main air... ketika dia memujuk, antara ayat yang keluar "meh balik meh... petang nanti kita pergi beli jugak kolam"... U all tahu tak, disebabkan ayat, "petang nanti kita pergi beli jugak" itulah yang buat anaknya nak balik rumah tau... Tapi apa yang berlaku?? Parent nya tak beli pun kolam pada petang tu seperti yang diperkatakan... Ok, saya faham, saya buat andaian, TAKDA DUIT EXTRA nak beli kolam.. biasalah tu kan, nak beli semua ni pakai duit.. tapi yang saya nak cakap sekarang, JANGAN GUNA PERKATAAN PETANG NANTI KE, KEJAP LAGI KE, TUNGGU ABAH BALIK NANTI KE... TAPI TUKAR AYAT TU SEBAGAI CONTOH "MEH BALIK MEH.. NANTI ABAH/IBU DAPAT GAJI OR BILA2 ABAH/IBU ADA DUIT EXTRA, KITA PERGI BELI YER"... nampak tak perbezaan ayat??... Satu ayat seolah2, kita memberi "tarikh" untuk membeli... lagi satu ayat pulak, akan beli tapi belum pasti bila... 

Sama jugak macam nak bawak anak pergi kedai.. anak menangis pujuk cakap, "jangan menangis, petang nanti kita pergi kedai beli aiskrim"... Diamlah si anak dengar parent nya cakap macam tu.. tapi bila dah sampai petangnya, anak dah tak menangis, anak dah tak ingat... parent pun buat tak ingat jugak.. kiranya sebab anak dah ok, so, alasanla tak payah pergi.... 

Saya tak pasti orang dewasa yang lain macamana, tapi untuk diri saya, saya memang tak suka jika orang lain lakukan perkara tersebut dekat saya.. Jika tak mampu tunaikan, jangan cakap or berjanji sebab saya akan ingat benda tu tau... Dan pada pendapat saya, kanak2 pun sama... Bukan nak cakap saya ni bagus sangat, mungkin dalam tak sedar, saya pun lakukannya... tapi selagi boleh, saya akan elak dari lakukannya, saya lebih suka bila cakap dengan anak tu, guna perkataan nanti ke, atau dah ada duit extra ke, dah ada gaji ke, satu hari nanti ke, akan beli tapi belum tahu bila ke... Anak ni, ada ketikanya, bila kita tak tepati, mereka akan ungkit tau u all.. Kenapa ibu abah cakap bla bla bla tapi tak buat pun... So, apa kita nak jawab???.... Kita nak ajar anak kita tepati janji tapi kita sendiri abaikan janji kita dekat anak... Sebab tu orang kata, kita as a parent ni kene jaga sikap kita, sedikit sebanyak, anak tu cermin diri kita.. sedikit sebanyak, anak ikut perangai kita... Bukan dalam bab cakap @ janji ni je, benda lain pun sama je...

Ini pendapat saya tau... tak semestinya apa yang saya tulis ni betul.. sebab kita manusia, pemikiran kita tak sama.. ada yang baca entry saya ni menerimanya secara positif, ada yang menerimanya secara negatif.. terpulang pada pendapat seseorang... setiap orang ada cara tersendiri dalam membentuk or mendidik anak2.. InsyaAllah...

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Jangan cakap @ berjanji dengan anak jika tak mampu tepati

2 comments.. read them below or add one

Fiza Rahman Fiza Rahman September 27, 2016
Betul tu ina. Kalau dah berjanji dengan anak kena tunaikan jugak. Selagi tak dapat selagi tu lah dorang akan tuntut. Macam saya haritu. Cakap nak gi kedai. Selagi tak pergi selagi tu lah dorang tanya bila nak gi kedai. Sebab tu kalau boleh jangan berjanji kalau rasa tak dapat nak penuhi hasrat anak². Peringatan buat saya jugak nih.
nini nini October 29, 2016
Betul sangat....sy pon tengah belajar tuk cakap serupa bikin....kalau ckp tk serupa bikin tu la sebab anak da tak percaya kita