VCD KURSUS KAEDAH MENGAJAR BACALAH ANAKKU @ KAEDAH FONETIK

VCD Kursus
VCD KURSUS KAEDAH MENGAJAR BACALAH ANAKKU @ KAEDAH FONETIK ni yang menjadi impian saya sekarang... Saya nak beli sebab saya nak belajar.. hihi.. Actually saya sendiri nak belajar memahami KAEDAH PEMBELAJARAN FONETIK ni sebelum saya ajar Alisha...

Set Bacalah Anakku


Bila saya dah paham, saya akan guna buku BACALAH ANAKKU UNTUK AJAR ALISHA.. Tak kisahla bila pun saya akan kenalkan dekat Alisha buku ni sebab yang penting bagi saya, saya sendiri kena paham dulu... baru boleh jadi cikgu dekat anak2.. hihi... Ohya, jangan risau yer.. saya takkan biarkan sesekali anak saya stress belajar... Umur Alisha bukan untuk stress2.. saya tak pernah terdesak bagi anak saya pandai membaca di usia setahun or dua tahun.. tapi TARGET SAYA KETIKA ALISHA MASUK TADIKA DIA DAH PANDAI MEMBACA... 

Ohya, satu perkara yang my dear cakap kat saya.. "ABANG TAK SEKOLAH TADIKA PUN BOLEH MASUK U".. OPSTTT BUKAN MY DEAR NAK BERLAGAK TAU.. TAPI MY DEAR NAK SEDARKAN SAYA YANG TAK SEMESTINYA ANAK2 TAK BERSEKOLAH TADIKA TAKKAN MASUK U.... Actually my dear taknak saya duk ikut2 orang lain.. yela, anak orang lain kan kecik2 dah hantar sekolah.. so, my dear taknak saya pikir menjadi perkara "WAJIB" hantar anak ke sekolah ketika umur anak baru 3 4 tahun.. yela, kadang kita ibu2 ni(maksud saya diri saya sendiri), terdetik satu rasa macam "jeles" bila anak orang lain dah pergi hantar sekolah awai2... so, untuk hilangkan rasa "jeles" tu, saya ambik positif apa yang my dear cakap... U all tahu tak, dalam keadaan my dear yang tak pernah pergi tuisyen + tak pernah sekolah tadika tapi terus masuk darjah satu tu pun, ketika di Universiti, dari 7 semester, 4 semester dia dapat anugerah dekan.. saya yang masuk sekolah tadika + tuisyen ni.. setakat yang adooo je....

So, saya ambik semangat dari my dear + MIL, saya sendiri akan ajar anak dari rumah.. tak semestinya anak kita lambat pergi sekolah akan lambat pandai kan.. (^_^)

P/s : My dear berasal dari family yang susah.. thats y tak masuk tadika..

{ 21 comments.. read them below or add one }

Myra Jay Myra Jay April 09, 2013
Lain orang lain cara pembelajaran.. Kadang bila kita hantar anak awal untuk proses pembelajaran, takut diorang akan cepat bosan.

Macam adik pupu, dia masuk tadika seawal usia 3-4 thn camtu, bila masuk 5thn, cikgu ajar macam mana dia belajar masa usia 3 thn dulu.. so dia rasa malas nak belajar sebabnya dia dah belajar tu semua sebelum ni.. Padahal budak seusia dia yg lain 5 thn baru dok belajar.. ;)

sal ya sal ya April 09, 2013
akak pun tak msk tadika tp smp jgk ke U. tp tujuan hantar anak2 awal bkn sbb jeles tgk org lain tp nak dia orang ada environment lain selain dari rumah. ddk taman ni lain skt berbanding akak ddk kg. kwsn bsr. mcm2 bnd blh explore snd. tp anak2 ni bila dah ddk taman tak merasa semua tu. jdnya dgn ada environment lain selain rumah dia orang ada kawan. minda pun terbuka sikit. insyaAllah.
adianiez AIDA adianiez AIDA April 09, 2013
bacalah anakku very good. nurin & syuhada bermula dgn set ni la. alhamdullillah diorang 6 tahun da membaca melayu pantas & english diorang bleh sebut meskipun tak faham hi hi hi...
very good for alisha!
Mrs Velentine Mrs Velentine April 09, 2013
budak2 ni tak boleh nak tekan sangat belajar di usia muda,..kalau belajar pun enjoy
emarieys emarieys April 09, 2013
betul tu ina... jangan terlalu mendesak anak utk belajar...
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin April 09, 2013
yes that true. xsmstinya bdk2 yg masuk tadika sje yg berjaya. klu ibunya pandai mendidik anak2 di rumah n anak2 pandai membca trus dari rumah, sekurang2 nya ia dapat jimatkan kos untuk hntr anak2 ke tadika. btl x akak?hehe :)
UmmiAbi UmmiAbi April 09, 2013
Suka ayat abe K'ina tu.. Memang sangat memberi semangat..!!! Chaiyok k'ina... K'ina mesti boleh jd icon ibu2 muda sekarang.. di mana duit bukan segalanya, tapi kasih syg dari rumah..kan.. :)
haryati haryati April 09, 2013
betul jugak, lagipun ina full time kat umah kan, lagi senang klu dpt ajar anak sendiri... sbb kita lg puas hati bila dpt tengok perubahan pada anak2, drpd tak bley bc smpai bley bc...
Unknown Unknown April 09, 2013
Pandainya suami akak belajar ;)
Semoga alisha & aqilah pun akan menjadi anak yang bijak pintar jugak ;D
Unknown Unknown April 09, 2013
bagus la kak..melentur buluh dari rebungnya... ajar sikit n berulang2.. insyaAllah cepat la pandai kan..
Miss N™ Miss N™ April 09, 2013
semuanya bermula dari rumah..
pupuk awal2..itu yg penting...

lizz lizz April 10, 2013
saya hantar anak sekolah awai bukan aper...tak der saper nak jaga dierang...kiteorang suami isteri kerja...balik pun lewat...
hantar anak ekolah awal ni bukan aper nak beri anak2 nak suruh dia belajar berkawan dan belajar berdikari
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com April 10, 2013
betul yg juga cakap suami ina...tapi pelajaran sekarang sangat lah mencabar..kak ita tengok anak saudara dan kak diananya buku pun kekadang banyak yg tak paham...
Mimie Mimie April 10, 2013
sy dah buku nih tahun lepas kak....memg bags...lg stu bila ajar anak anak nih kne sabar..then masa mengajar tuh tak leh lebih 5 minit kalo umur masih 3 tahun ke bwh sbb dorg akan osan..dapat ajar 5 minit tuh pun dah memadai..
Masya Masya April 10, 2013
samalah sy pun dulu x masuk tadika.. tp sy pun heran sebenarnya mcm mana sy dah blh membaca umur 7 tahun, mungkin pendedahan abah yg rajin menulis guna kad manilakat letak kat rumah.. sambil mak masak.. sambil mengajar sy mengeja...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 10, 2013
Salam K.Ina..
huhuh.. mcm terkena kt idung sendiri ..
hmm..muhasabah..

alhamdulillah...
Unknown Unknown April 12, 2013
dah ada bukunya pemberian dr adik ipar.. utk abg aqil kena guna style lain sikit sbb dia dah kenal huruf A,B,C..
Nora Karim Nora Karim April 13, 2013
husband akak pun tak ke sekolah tadika... masukkan faris ke sekolah tadika pada usia 5 tahun sebab nak bg akak masa 'renggang' di waktu pagi menguruskan rumah dan Alisya... + nak bagi Faris berkawan... n next stepnya dia rajin juga ajar adiknya doa, solat dan lain-lain... hehe
Puan Kutu Puan Kutu April 13, 2013
mula2 mmg ssh jugak nak faham,tp klu takde buku tu pun dh ok.vcd tu dia akan ajar cara sebutan semua huruf.klu beli set mmg dh ada cd.cd tu dh cukup klu ina nak nak faham kaedah fotenik ni.once anak dh dpt sebut,mmg mudah..

ajar alisha lg awal lg bagus..dia pun dh pandai cakap kan..lgpun anak perempuan kebanyakkan mmg akan cpt membaca dr anak lelaki
emma emma April 15, 2013
klo lah sy full time housewife cam kak ina sy pn nk buat camtu dkt ank sy..