Ayam bakar simple yang sedap akhirnya dah menjadi..!!

Semalam saya bagitahu u all yang hari Ahad baru ni, saya buat ayam bakar kan.. tapi yang tu, ayam jadi kering, sebab saya tak reti nak bajet masa berapa lama nak bakar... Hajat di hati nak yang basah2, upenya jadi kering...

Ayam yang belum masak 

So, semalam, saya suh my dear beli lagi ayam.. sebab nak masak lagi.. kata sedap.. harus masak lagi... muahhahah.. Kalau sebelum ni, saya masak ayam tu kecik2 je saiznya.. tapi hari ni, saya masak saiz besar... setengah ekor ayam tu dibahagi dua...


Serius... makan lunch tadi.. perghhhh sedap hokay..!! Try la u all.. geram je nak suh gak u all rasa... ahhahha... Hari ni ayam bakar saya tu dah basah2... nampak tak minyak2 ayam tu kuar... rempah2 dia pun tak kering.. Horayyyyy saya pandai masak... ahhahha... Sorry la tau u all.. hover sikit... kikikiii... Bukan pe, kadang rasa macam tak caya dengan diri sendiri... kan sebelum kawen saya tak pandai masak.. tu yang macam tak caya saya boleh masak.. hihii... 

Ohya, untuk pengetahuan u all, ayam ni, saya perap dari semalam tau... Alaa nak buat ayam perap ni bukan lama pun.. 15 minit je buat.. pastu dah boleh perap dalam peti ais.. hari ni bakar je.. (",) Jimat masa.. Makin lama perap makin sedap..!! Tau tak, betapa sedapnya resepi ayam bakar simple ni, sampai tadi my dear makan siap cakap "Lepas ni boleh mintak permit untuk kontrak bulan puasa lah"... ahhahhahhah... takda maknanya.. kah kah kah


UPDATE : AYAM NI SAYA BAKAR LEBIH KURANG 50 MINIT DENGAN SUHU 180... (saya main hentam je ni bab2 suhu tau.. saya tak reti pun.. just try & error je dengan yang sebelum ni...)

{ 32 comments.. read them below or add one }

Masya Masya April 16, 2013
hahahahah... mmg betul² sedap ni.. nanti saya nak cubalah yg versi ina.. sebab kat rumah ada kepak dgn peha ayam lg...
syawalsimpsons syawalsimpsons April 16, 2013
ok kontrak di terima..kikiki..bestnyer sue kalo nak masak gitoo..kn tunggu weekend la...balik keje pon dah ptg, penat kan...mmg kn tunggu weekend la..
emma emma April 16, 2013
wahahha nasib da lunch, kalo x mau meleleh tgk aym bakar kak ina ni ;)
maszull maszull April 16, 2013
assalamualaikum intan...wah akhirnya menjadi juga yer...:)
Unknown Unknown April 16, 2013
wahh sangat juicy la..tengok pon dah nampak sedap..macam ayam percik kelate pon ade..
Nida Mohd Nida Mohd April 16, 2013
tengok pun sudah terliur nih..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 16, 2013
salam k.ina..
hahaha.. akak buat perut cma berbunyik kreukkkkk kreukkk...
alahai.... :))
AnonymousAnonymous April 16, 2013
gulp...nisa nakkkk...laparnye kak blum mkn tgari ni..huhu..
Unknown Unknown April 16, 2013
Sedappppppnya! Nak sikittttttt ;) hee
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin April 16, 2013
walaweh sedapnya kak.meleleh air liur ni.kak wt solehah tergoda dengan kenikmatan ayam tu
lynndamya lynndamya April 16, 2013
adoi, sedapnye kak (-_-') lapor~~
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra April 16, 2013
akak.......balik kelas penat2 bca entry akak ni, perghh terliurrrrr, hihi...bab masak tu saya pun, sbb tu tak sabar nak ada rumah sendiri nak praktik masak untuk en suami, skang menetap kat umah mertua, segan sgt nak masak, malu...huhu
Unknown Unknown April 16, 2013
peh sedapnya kak... mmg nampak basah2 tu buat terliur jer.
seharum kasturi seharum kasturi April 16, 2013
assalamualaikum ... tgk pun dah tau sedap ...inshaa Allah akan cuba bila cik ayam singgah nanti ... heheheee
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa April 16, 2013
wah sdpnya
jenguk sini..jom ke blog ada GA hihi
ida =) ida =) April 16, 2013
Sedapnya. Saya pun x reti bajet. Tapi, selalu saya tutup ngan foil dan masa tgh bakar tu, perahkan lemon kasi juicy. Tapi kena pandai bajet juga. Takut termasam
Ainim Rashihah Ainim Rashihah April 16, 2013
tengok pun sedap..heheh..nak sikit
Miss N™ Miss N™ April 17, 2013
serius nur jadi lapar mlm2 ni...
ermm..kena cuba ni kak...

nanti cuti2 nur nak try la...
Izan Ishak Izan Ishak April 17, 2013
wahhh... nampaknya ina dah berjaya goda kak izan jugak! nak rasa... nak rasa...
Unknown Unknown April 17, 2013
huh.. naseb baik la baru lps mkn..kalo x meleleh lagi la ayaq liuq ku ini..kohkohkoh...
CeqGu CeqGu April 17, 2013
ina ni sengaja tau menggoda akak. dah la oven nak kena masuk kotak dah. cam no nak bakar ni. bakar dengan microwave bleh dak? orang kata tak berapa elok utk kesihatan, tp rumah baru akak tu tak der oven la pulak
Myra Jay Myra Jay April 17, 2013
Tahniah ina, masak memasak ni kena try n error baru hasilnya meletoppp kan..hehee
Nugrul Sakura Nugrul Sakura April 18, 2013
Umah saya xde oven....adusss tergugat akak oiii....jgn tunjuk dah gambo ayam bakor nih lahi..kehkehekeh
Fiza Rahman Fiza Rahman April 18, 2013
Tgk pon dah tau sedap ☺☺
QasehnyaRania QasehnyaRania April 18, 2013
kena brani mencuba baru tahu hasilnyakan
Mimie Mimie April 23, 2013
sedapnye...bile dpt merasa air tgn kak ina
mummy_ayu mummy_ayu June 10, 2013
memang simple & menariks..nak try gak la..ma acih share resepi.. :-)
AnonymousAnonymous July 12, 2013
Bule je adik nk msk kt umh mak mentua...br mak mentua syg..hehe