Ayam bakar yang sangat sedap..!!


Dah lama saya tingin nak beli aluminum foil ni.. tapi tu la, asyik lupa je.. baru2 ni saya beli, esoknya terus masak ayam bakar... ahhaha.. excited dapat alumiun foil la katakan.. muahhahah


Jangan tak percaya, kali ni, ayam bakar saya ni dapat pujian dari my dear.. 2 kali makan, dua kali dia duk puji sedap.. ahhahah... 


Kalau sampai tahap tu, memang sedaplah kan.. hihii.. Yela, dah my dear jenis bukan suka puji, kritik selalu.. hihii... U all memang patut try!! Tak rugi punya... Macam biasa, resepi saya simple je... apa yang ada kat umah, itu je yang saya guna.. (",)


Caranya : BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + KIUB PATI AYAM + GULA + GARAM + SEDIKIT AIR = KISAR... BAHAN KISAR + SOS BBQ + SOS LADA HITAM + LADA HITAM YANG DAH DITUMBUK + AYAM = PERAP 2 3 JAM.. LEPAS TU TERUS BAKAR DALAM OVEN!! SIAP...

Kalau u all takda oven, boleh je bakar atas dapur,... guna kuali ajaib tu pun boleh... Ohya, macam ayam saya ni kering sikit tau sebab saya tak reti nak agak.. yela, orang first time bakar ayam guna aluminum foil la katakan.. hihi... Kalau ikutkan saya, saya nak ayam yang basah2 tu sikit.. takpala, next time dah tau nak agak berapa lama bakar... (",)

P/s : Badan Ayam tu saya hiris2 macam goreng ikan tu tau.. sebab nak bagi rempah menyerap dalam isi ayam (",)

UPDATE : NAK TENGOK GAMBAR AYAM YANG TERBARU SAYA BUAT, KLIK SINI... (masakan dekat entry tu, lebih baik dari yang di entry percubaan pertama ni)

{ 34 comments.. read them below or add one }

Masya Masya April 15, 2013
eh² sama pulak citarasa.. saya baru buat semalam.. tp kepak ayam sahaja.. guna pemangang ajaib kikikiki... resepi sama cuma x guna sos bbq sahaja.. lps nak cubalah tambah sos bbq pulak.. mcm mana rasanya...
emma emma April 15, 2013
kalo xletak lada itam sdp x kak ina sb asben xsuke lada itam ni huhu..

#kak ina ni mmg terer msk la, ade2 je resipi baru tau ;)
Unknown Unknown April 15, 2013
Nampak sangat menyelerakannnnnn! ;D
Mrs Velentine Mrs Velentine April 15, 2013
wah sedapnya...MVmmg selalu masak ayam panggang
maszull maszull April 15, 2013
assalamualaikum intan....wah nampak sedap jer tu...:)
AnonymousAnonymous April 15, 2013
wah nampak sedap sgt ni !
Unknown Unknown April 15, 2013
seksinye ayam2 tu smua... mengancam!! terliurrrrr... huhuhu..... kalo hubby puji sdp tu mmg sdp la kan...kalo dia kata x sdp tentu2 ina xnk wat lagi..hahahah...
CtAyue CtAyue April 15, 2013
nampak sedap dan simple je nak membuatnya..kena try gak nih
Unknown Unknown April 15, 2013
pehh nampak betul2 meyelerakan...dappnya...
Umialya Umialya April 15, 2013
makan panas2 mmg sedap
Puan Kutu Puan Kutu April 15, 2013
baru je buat ayam bakar dua tiga hari lepas.guma pemanggang ajaib je.sy klu bakar pakai oven pun belasah je bakar tak guna pun aluminium foil nie..:)
Mya Abdullah Mya Abdullah April 15, 2013
waaaaaaaaa laparrr..
sedapnyaaaaa
eita eita April 15, 2013
memang mabeles lah
Unknown Unknown April 15, 2013
resepi Ina nie semua smple je. Cuma sya yg x kesampaian nk buat. Kagum dngn Ina nie walau ade ank kecil masih mmpu nk try plbagai resepi. TQ
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra April 15, 2013
tgk jer pun dah terliur akak..;-)
Miss N™ Miss N™ April 15, 2013
nampak sedap...
nanti boleh cuba,... :)
Myra Jay Myra Jay April 16, 2013
Sedap...
Terliur tengok..

Tp klau kita balut dengan foil bukan ayam akan lembab ke Ina? atau terlebih bakar kot.
BTW resepi simple yg penting sedap ;D
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman April 16, 2013
Kalau suami puji tu, mmg sedaplah. Org lelaki mmg susah nak puji melainkan dia betul2 rasa patut dipuji ;)
mama3heroo mama3heroo April 16, 2013
sedapnye..tq share resepi..tp m3h xde oven pulak..
haryati haryati April 16, 2013
simple je bley try ni ina...kdg2 jemu gak tak tau nak masak pe...
Unknown Unknown April 16, 2013
Teringin sgt nak buat bakar2 ni tp tak beli oven lg
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 16, 2013
salam Kak Ina..
aaaa... nmpk sedap.. rase dah tentu la sedap..
adui.... dan2 ni pulak perut berkeroncong.. huhuhu
Nida Mohd Nida Mohd April 16, 2013
ina..nak bakar tu berapa lama supaya basah2 ayam tu?
Izan Ishak Izan Ishak April 17, 2013
wahhh... boleh cuba resepi ina ni. kalah ayam kenny rogers!
Mimie Mimie April 24, 2013
meleleh air liur sy tgk
nad nad June 10, 2013
Dh try buat
Sedap!
http://zakwan-afif-najmi.blogspot.com/2013/06/masak-masak-ayam-bakar-pemanggang-ajaib.html?showComment=1370844420218#c5850808021765948732
AnonymousAnonymous July 09, 2013
Resepi saya pulak..saya rebus ayam tu separa masak plus halia+bawang putih..ayam belah 2 lah..than saya lumurkan cili boh+kicap +perasa.kemudia bungkus pakai aluminium.masuk aven .bakar..siap..basah sikit lah ayam nya.
AnonymousAnonymous July 09, 2013
Resepi saya pulak..saya rebus ayam tu separa masak plus halia+bawang putih..ayam belah 2 lah..than saya lumurkan cili boh+kicap +perasa.kemudia bungkus pakai aluminium.masuk aven .bakar..siap..basah sikit lah ayam nya.
ata asyrafata asyraf August 28, 2013
Bleh tahan juga rsepi ni.blh cuba ni.halalkn saya tiru rsepi ini.trima ksih krna kgsi rsepi.
Zaleha Awaluddin Zaleha Awaluddin July 02, 2016
Sedapnya! Nk try buat ms raya nnt