Suplemen..

Sebelum ni saya pernah terpikir pengambilan suplemen ketika menyusu hanyalah sekadar untuk banyakkan susu tapi sebenarnya anggapan tu salah... Baru2 ni saya ada baca satu artikel tentang "kepentingan vitamin & mineral kala menyusu".

Dulu semasa saya mengandung macam2 jenis suplemen yang kena makan.. (vit c, vit b complex, asid folid, zat besi) tapi lepas bersalin pun saya tetap makan sebab nurse bagi masa keluar wad... bila dah habis stok tu, berhenti la saya makan..huhuu

Lepas tu saya pernah terpikir nak makan balik E.P.O. & vitamin c (dulu sebelum kahwin saya amalkan) tapi terbantut sebab takut ada efect kat penyusuan saya.. Nantila, saya akan tanya pada yang pakar pasai ni..pikir2 nak continue balik.. hihii

2 suplemen untuk penyusuan saya yang saya terpikir nak makan adalah omega-3 yang ternyata sangatlah penting untuk perkembangan otak Alisha.. hihii Selain tu, nak ambik jugak kalsium... kalsium ni saya rasa teramatlah penting untuk saya sekarang memandangkan saya tengah menyusu & kalsium saya tu alisha pun 'sedut' jugak..

Saya ni umur dah 28 tahun sekarang ni.. tulang makin lama makin reput nanti... alamakkkkk saya memang kena jaga tulang2 saya ni... taknak bongkok sebelum usia, tak nak tulang reput sebelum usia & dah saya katakan sebelum ni nak jadi awet muda..muahahhaha... tengok iklan susu Anlene tu...huhuu *sekarang ni pun kadang2 sakit pinggang.. sighh!!! *

Saya akan start balik minum anlene walaupun sebenarnya saya tak suka susu tepung.. huhh! Pe2 pun saya akan tetap beli calsium tablets.. :-)

Ohya, dalam artikel tu ada tertulis yang majoriti suplemen vitamin & mineral tambahan tidak mengganggu penghasilan susu & diperakui selamat untuk diambil oleh ibu2 yang menyusukan bayi.. So, takda masalah la untuk saya ambil... lagipun apa yang saya nak ambil ni digalakkan oleh pakar Laktasi... :-)

haa tapi kita kena ingat lemak larut macam vitamin A & E boleh mengganggu susu ibu.. so, kita jangan la ambil suplemen yang ada kedua2 ni...

Suplemen..

0 comment... add one now