Rekod HB @ HEMOGLOBIN paling rendah

3 kali mengandung, rasanya yang kandungan ketiga ni la catat rekod HB @ HEMOGLOBIN yang paling rendah yang saya pernah dapat... Mengandung sebelum ni paling rendah rasanya 10.9 time Alisha... Tapi untuk mengandung anak ketiga ni, HB saya pada 10/06/2014 cecah 10.1 tau u all... Serius time ni saya terkejut tengok result seteruk itu... Yela, hanya 0.2 je lagi dah nak masuk 9++ tau... Oh tidakkk terlalu rendah tu... HB rendah ni, bahaya... banyak risiko dia...

Pada 10/06/2014 tu, lepas dah cek HB, time untuk jumpa nurse la plak kan... bila nurse dah tengok HB saya yang terlebih cun tu, apa lagi... terus nurse isi borang suruh ambik darah dekat area belakang siku plak untuk test HB lagi sekali... Ini dah catat sejarah ni... rasanya ini kali pertama saya kene cek HB sampai 2 kali... Ohya, yang kali pertama tu, cek HB cucuk dekat hujung jari tu je... bila yang kali kedua tu baru kene ambik darah dekat area belakang siku tu haaa...

Alhamdulillah jugak bila ambik darah kali kedua tu, result HB saya naik jadi 11... Ok lega sikit... dari nurse tulis dekat buku guna pen dakwat merah, terus bertukar kepada pen dakwat hitam semula... (",) Punca HB saya rendah sangat tu sebabnya time tu saya kan balik Terengganu seminggu.. so, saya memang tak makan obimin pun u all... obimin ada je dalam bag tapi saya je yang tak makan.. so, sendiri cari pasal la kan... padan muka..!! Time tu jugak, saya ada tanya doktor, kalau tak sihat seperti demam or selsema, dia akan bagi effect dekat HB ke... doktor kata tak, result HB akan terjejas jika kita skip makan obimin je.. Saya tanya camtu sebabnya time tu memang saya tengah tak sihat pun...

Itu cerita checkup 10/06/2014.. Ni cite 14/07/2014 pulak.. yang ni pun kes cari pasai sendiri gak ni u all... saya tak makan pun obimin.. time rajin makan, time malas tak.. time ingat makan, time tak ingat tak makan.. lebih2 lagi time puasa ni haa... nak dijadikan cerita dalam tempoh seminggu lagi nak checkup tu, hanya beberapa kali je saya telan obimin tau... nak pergi checkup hari Isnin, hari Jumaat tu saya makan kerang.. my dear beli sekilo agaknya... tapi yang banyak makan anak2 solehah saya ni haaa.... so, saya suruh la my dear beli lagi hari Sabtu, kononnya hari ahad boleh makan, hari Isnin pergi checkup... tapi tu la, hari sabtu tu tak sempat pulak nak pergi beli... Dalam hati saya risau gak ni sebab takut HB rendah macam sebelum ni.. Last2 saya buat keputusan malam ahad & pagi isnin time sahur tu, saya minum air habbatus sauda.. tapi malam ahad tu sebelum tidur, saya pergi meratah ikan bilis goreng tanpa minyak.. time nak makan ikan bilis & minum air habbatus sauda tu, memang dalam hati dah niat saya minum untuk dapatkan HB paling kurang 11... Alhamdulillah dengan takdir Tuhan, 14/07/2014 baru ni, result HB saya 11.2... hehhe... Bolehlah walau tak banyak mana, janji 11 ke atas... kalau 10.9 pun tak boleh dah... nanti nurse tulis dekat buku dah guna pen dakwat merah + sticker dekat buku pink akan bertukar kepada warna hijau.... So, lepas2 ni saya tahulah, sebelum pergi checkup, malam tu saya kene ratah ikan bilis goreng dulu... hahahha... Ohya, saya makan ikan bilis tu bukannya banyak pun u all.. ala kadar je... meratah 2 orang dengan Alisha...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Rekod HB @ HEMOGLOBIN paling rendah

{ 9 comments.. read them below or add one }

mila mila July 17, 2014
klo sis nk tahu sy pon slh sorg manusia yg paling culas nak mkn ubat..obimin berbotol2 smpi berkulat sy biarkan je..msa pegnen, blh bilang bape biji je sy mkn..biasa mkn pg sblm pegi checkup..kalo x checkup mmg sy xmkn.hehehe.
Unknown Unknown July 17, 2014
kira banyak juga hb kak tu.. jijah selalu pen merah je rendah 9..huuu Alhamdulillah hakimi xde masalah
syawalsimpsons syawalsimpsons July 17, 2014
suke tgk ina jaga kandungan ina luar dan dalam kan...alhamdulillah moga semua selamat...doa sue pada ina
Amy Hilmirda Daud Amy Hilmirda Daud July 17, 2014
Alhamdullilah... dah naik HB tu.
cahayahidupku.blogspot.my cahayahidupku.blogspot.my July 17, 2014
Akak pun macam tu bila mengandung HB turun.. puas lah makan limpa dan kerang bagai nak naikan HB ni Intan
Syamimi Saad Syamimi Saad July 17, 2014
asslmkm kak.. sy pun HB rendah juga. pernah smpai 9.3
tak tahu nak kata apa. pastu kalau naik pun bawah 11. sampai nurse pun dah tahu dh sy ni camne. pastu obimin pun sy selalu skip2.. malas nak makan.kalau makan bby macam tak aktif pula.pastu saya ngantuk memanjang. last2 saya kalau nak checkup banyakkan makan ikan bilis goreng. tu je la yng mampu jalan pun..
Mimie Mimie July 18, 2014
ay slalu hb rendah bila.kndungan msuk 8bln..lpas tuh ok...xtau nape..baik peknen kan aina n auni msuk je 8bln hb rendah..pelik sguh aiii
AnonymousAnonymous July 18, 2014
x prnh alami HB rendah ni. Baru dpt th tentang ambl darah dsiku ni.

Tifaanvar
lynndamya lynndamya July 22, 2014
Wah, ini knowledge orang mengandung ni, xberapa faham pun saya, hahaha..byk juga ya yg kena amek tahu..wuu risau lak sy .