Perkembangan pembelajaran Alisha yang terkini (",)

Terus terang cakaplah.. saya bukan jenis seorang ibu yang rajin sangat nak mengajar alisha membaca.. bukak buku ajar ABC 123.. Tapi tak bermakna tak ajar langsung cuma kurang.. sementelah alisha sendiri pun tak pandai cakap lagi.. bahasa German tetap menjadi bahasa rasmi.. muahhahah.. TAPI, alisha seorang yang sangat2 sukakan buku.. setiap hari dia akan ambik buku & pen.. so, bermulalah aktiviti menyonteng sambil membelek2.. hihii.. Takpala, at least saya tahu, sedikit sebanyak, aktiviti tu menambahkan ilmu dia jugak (",)

Saya ni sebenarnya lebih suka mengajar alisha apa yang ada di sekeliling.. saya bagi dia guna barangan kaca, saya bagi dia mengacau makanan ketika sedang masak atas dapur & lain2... Senang cakap, saya suka mengajar sesuatu yang buat otak dia berpikir... (",) Ohya, kadang2 apa je yang saya ajar or bagi keizinan bukanlah sebab saya yang nak ajar benda tu tapi alisha yang jenis nak buat so, saya pulak jenis ibu yang tak suka nak sekat2 perkembangan anak, so, saya bagi je lah... (^_^)

Yang terbaru, semalam, saya dah izinkan dia guna gunting... sebelum ni, ketika umur dia belum lagi 2 tahun, dia memang ada je nak main2 gunting tu tapi saya bagitahu "Tak boleh sebab gunting tu bahaya, nanti terkena tangan luka..".. so, dia tak main lah kan.. tiap2 bulan, dia asyik tengok saya guna gunting tu je... saya tahu, dia berminat nak buat apa yang saya buat tapi dia tahan je sebab ibu dia tak bagi.. hehhehe


Sampailah semalam, selepas saya dah siap buat semua nombor cabutan bertuah untuk Mini Giveaway #7, Alisha cepat2 ambik gunting tu.. saya yang ada dekat sebelah ni, tengok je gelagat dia.. kali ni saya tak melarang.. lagipun alisha dah berumur 2 tahun & dia pulak kadang2 nampak matang.. tu yang saya bagi tu... (",)

Surprise hokay..!! tanpa saya ajar, dia tahu guna gunting tu macamana... dia pegang kertas di bahagian hujung & dia gunting kertas yang bahagian yang jauh dari jari dia tu.. so, takdalah tergunting jari dia kan... Good girl!! (^_^) 


Lepas dah gunting, dia letak hasil guntingan dia tu atas cpu... hihi


Cuba u all tengok gambar atas ni... tengok kertas yang paling kecik.. see.. betapa keciknya kertas yang alisha mampu gunting.. hehehhe

Ohya, tengah2 alisha gunting tu kan, saya bangun jap pergi dekat meja.. alisha ni pulak datang dekat saya sambil pegang tangan & cakap "Aduh.. aduh"... saya pun tanya alisha.. "kenapa jari alisha, terkena gunting ker?".. Saya tengok takda apa2 pun yang berlaku dekat jari dia tu... sekali alisha boleh tersenyum.... hahahhah... adehhhhhh..  Alisha berlakon... kenakan ibu dia... hihii.. Ni mesti dia nak bagitahu yang dia dah pandai guna gunting... tak luka pun jari dia seperti yang ibu dia ni duk cakap2 sebelum2 ni... hehehheh

INGAT.. WALAU APAPUN KITA MENGAJAR ANAK, MESTILAH SENTIASA DI BAWAH PEMANTAUAN..

P/s : BE ke 21 (RB Veet Off 1) & 22 (Libresse Barometer) telah singgah di Blog IntaNBerliaN GA & Contest... (dah sah2 takkan sampai RM1.. hihii)


{ 39 comments.. read them below or add one }

Riena Haiqal Riena Haiqal September 26, 2012
hahahahaha.. Alisha bahasa jerman.. Haiqal pulak suka cakap bahasa jepun.. hahahaha.. dia jer yang faham.. hahhahaha.. (^_^)
habis la Alisha gunting kertas2 lepas ni..
Unknown Unknown September 26, 2012
alisha mmg gud girl.. :)
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin September 26, 2012
saya pun tak rajin sb abah dia yg sgt-sgt rajinnnnn dlm bab mengajar ni :)
Unknown Unknown September 26, 2012
tahniah..tambah lagi satu pelajaran baru
Unknown Unknown September 26, 2012
yes! pemantauan itu penting...
Falsya Falsya September 26, 2012
Wahhhh..gud girl alisha..bdk2 nie bile tgh membesar la kite xleh nk sekat ape dieorg wat kan...tp ttp kene pantau..heheheeh..
Mrs Velentine Mrs Velentine September 26, 2012
oklah 2...minda dia berkembang...
ayut ayut September 26, 2012
good girl...alisha dh pandai guna gunting..siap men2x kan ibu ea..hahaha..so cute la kamu alisha :)
Unknown Unknown September 26, 2012
Alisha hebatt lah!
pandai nyer dia guna gunting :)
rase nyer hakim pun tak penah kenal gunting lagi..hihi
- AZIE - - AZIE - September 26, 2012
alisha belajar dr apa yg dia perhatikan..itu lbh cpt utk dia belajar..
Cikrosecute Cikrosecute September 26, 2012
cr jarang bagi anak guna gunting...takut dia gunting rambutnya sendiri kikiki...okeylah alisha pandai mengunakannya...
Fiza Rahman Fiza Rahman September 26, 2012
Pandainya. ANak saya klo bagi gunting, lain yg diguntingnya...hehehe...
Salina Mat Isa Salina Mat Isa September 26, 2012
Pandainya alisha..budak bijak la..
Nida Mohd Nida Mohd September 26, 2012
saya paling seriau kalo anak-anak main gunting..mula la terpikir tercucuk sana sini..huhu
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda September 26, 2012
congrats la ye dpt 2 BE, hehe..

main gunting mmg bahaya.. dlu2 time HAnnah nk sgt main, sy bli kn die gunting kecik, yg utk bdk2 nye..
now nie, die xnk pki yg tue, nk pki gunting yg biase lak.. dok gunting2 krtas, hoho.. sepah umah~..
beat beat September 26, 2012
kena tgk2 jgk kak...bahaya tu
fizafantagiro fizafantagiro September 26, 2012
alisha , meh tolong auntie gunting kertas nak wat assgment nih meh :p . comel la dia :)
Unknown Unknown September 26, 2012
best nye alish adpt mak yg sporting cm ne =)
Si Matatajam Si Matatajam September 26, 2012
Betoi tu setiap apa yg anak2 buat seeloknya di bawah pemantauan ibu bapa untuk pastikan keselamatan depa...
Rozie Rozie September 26, 2012
emm anak2 kalau diberi peluang memang takkan lepaskan.. memang pandai meneroka nih...
pinky pinky September 26, 2012
hahaha...alisha nanti tlg pilih nama auntie ya....=)
haryati haryati September 26, 2012
kdg2 yati pun buat pendekatan yg sama cam ina gak...
Miss N™ Miss N™ September 26, 2012
wahh..pandainya alisha... :)
nur suka cara akak ajar dia.. xsekat pekembangan otak...mmg terbaiklah..!
adianiez AIDA adianiez AIDA September 26, 2012
betul betul betul...
kena mula dgn persekitaran dulu utk ajar anak :)
Madam iEeDaZ Madam iEeDaZ September 26, 2012
betul tu..jgn sekat perkembangan ank tp perlu dipantau setiap masa sbb nye kadang2 tak terjangka ape yg ade dalam fikiran anak2 ni kan..
Puan Kutu Puan Kutu September 26, 2012
tahniah alisha,u such a clever girl.abg aiman pun skang suka main gunting patu semakkan rumah dengan kertas2 guntingan dia..

kadang2 tu ibu hangin gak la,tp as long lepas sepahkan,dia kutip dan buang sendiri dlm tong sampah oklah.dibenarkan gunting.hehe
syiela syiela September 26, 2012
cerdikkan.. dorang sebenarnya cepat dapat tangkap apa yang kita buat
aziazib aziazib September 26, 2012
pandai alisha berlakon yea...
fieda fieda September 27, 2012
ermm..pandai..maira ni nk jgk main gunting tp kak fieda seriau nk bagi..kak fieda belikan dia gunting plastik jer bg dia main..
sal ya sal ya September 27, 2012
mmg kena pantau. anak2 akak pun suka gunting tapi dah puas main mula la nak gunting rambut la apa la. adehhh...
Mommy_ima Mommy_ima September 27, 2012
Bijaknya alisha...gunting tajam pula tu. siap belakon2 lagi.
my aleesya pun sy tak berapa bagi guna gunting..masa sy penah bg tu pun sy bagi dia guna gunting zig zag yang tak berapa tajam.
Myra Jay Myra Jay September 27, 2012
Wahhh pandai tul Alisha pegang gunting dan menggunting.

Dia belajar dari pemerhatian ;)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief September 27, 2012
Alisha gud girl....semua tu bwh pemantauan la kan xkan nak biar kot gunting pun bahaya juga :)
Mimie Mimie September 27, 2012
hahaha...pandai alisha main mainkan ibu dia
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty September 27, 2012
nurul setuju ayat last sekali pemantauan 100%..good alisha mcm merah dia terbolah sikit n nurul tak berani bagi gunting lagi.huhu..tang cawan kaca semua dah ok cuma gunting nurul fobia cket.hehe
Masya Masya September 27, 2012
budak² senang belajar dr cr melihat kt buatkan... mmg kene pantau...
Shida Radzuan Shida Radzuan September 28, 2012
wahhh dah pndai gunting2 hehee..ank buah sya yg 5tahun tu pon duk tkial2 lg pgg gunting heheheee..
9n0L4 9n0L4 October 22, 2012
okeyla wpun tak sampai singgit. daripade takde msuk langsung kan. :)