Cara saya hilangkan jerawat yang bernanah!!!

 Dekat entry Menang Contest Muke Comel sebelum ni saya ada bagitahu u all nak ceritakan cara2 saya hilangkan jerawat @ penjagaan muka kan.. So, dekat bawah ni lah entry yang saya buat untuk contest tu.. Saya just copy paste je.. hehhe.. Nak tahu apa yang saya lakukan baca la yer.. :-)
 
Kali ni saya nak try contest muka comel..hihii.. Actually, contest ni nak tahu pasal penjagaan kulit muka kita je.. Serius, saya takda penjagaan muka yang beria sangat.. lebih2 lagi sekarang ni dah kahwin & dah tak kerja.. so, duit pun harapkan my dear je bagi... nak beli produk mahai2 mana nak cekau duit oii... hihii... Saya saja je ni nak berkongsi pengalaman sendiri dengan u all.. ;-)

U all nak tau tak, dulu, sebelum kahwin, kulit muka saya teruk yang amat hokay..!! memang teruk giler..!! penuh jerawat.. besar2 hokay..!!.. waaa kalau boleh tak mau ingat dah... Confident level time tu ZERO..!!!.. Nak keluar dengan kawan2 pun malas.. nak jumpa orang pun rasa segan.. nak mekap pun takda mood.. selalu menangis.. sedih ooo.... memang teruk yang amat.. Meh, saya tunjuk gambar dekat u all...

*Buat malu je tunjuk dekat u all gambar ni*

Haa ni lah gambar saya tu.. tapi gambar ni jerawat tu dah makin kurang la sikit.. Actually kalau dari depan, jerawat ni penuh dekat muka.. dekat dahi ada, dekat pipi ada, dekat dagu ada.. merah2 & bernanah hokay..!! serius, saya tak sanggup mengalaminya lagi...

Saya pergi klinik tanya doktor apa punca muka saya jadi macam ni.. Doc cakap, dijangkiti kuman.. time tu jugak saya kerja dekat kilang yang berasid sikit la.. kulit saya ni sensitif la senang cakap.. So, doc injek saya dengan antibiotik.. sejak tu, saya memang bertekad untuk hapuskan jerawat dari muka saya.. cewahhh.. hihii

Now, back to the motif contest ni... Cara2 saya jaga muka saya adalah dengan :-

# Minum banyak air masak.. 

# Setiap hari saya mesti makan buah, tak kira la buah epal ke, limau sunqist ke, kiwi ke.. apa2 je janji buah.. Tapi yang paling banyak adalah buah limau & kiwi sebab dia ada vitamin c... untuk cantikkan kulit..

# Selain dari makan buah limau, saya pun ada makan vitamin c yang disyorkan oleh doc

# Saya selalu makan tomato cherry.. ala tomato yang kecik2 tu.. pendek kata setiap kali teman parent beli barang dapur, tomato cherry adalah wajib beli..

# Saya jugak selalu minum air tomato susu.. setiap kali keluar makan dekat kedai, mesti order tomato susu.. kalau tak, buat dekat rumah je.. sampai sekarang saya masih lagi minum air tomato susu ni.. best tau.. u all try la buat.. Alaa senang je, potong tomato yang biasa kita makan dengan nasi ayam tu pastu masukkan dalam blender letak susu & air pastu blend la... tadaaa dah siap.. muahahhah.. Normally, saya takkan tapis sebab serbuk2 dia tu lah yang berkhasiatnya... ;-) *tibe2 pasal resepi pulak*

# Saya jugak banyak makan sayur.. kalau u all nak tahu, saya bukan jenis penggemar sayur tapi disebabkan saya dah bertekad nak pulihkan kembali muka saya ni, saya makan jugak hari2.. siap buat salad lagi... bagi saya, "Nak seribu daya, taknak seribu dalih".. sapa taknak cantik ooo.. hihii

# Lastly, selain saya amalkan semua ni, saya jugak guna produk2 yang disyorkan oleh doc.. tapi tak tau la jenis apa.. sebab doc pun letak dalam botol ubat yang biasa u all dapat kalau pergi klinik... hahhahha

Ini je lah.. petua2 yang saya amalkan sampai sekarang.. Alhamdulillah, berkesan la untuk saya.. Lepas tu, saya pun dah tak malu nak keluar rumah.. Alhamdulillah.. ;-) Ohya, saya jugak tak minum ais... Haaa mesti u all nak tengok muka saya selepas amalkan semua ni kan...:-)


Haaa inilah muka saya selepas saya amalkan semua tu.. tanpa sebarang mekap yer.. ;-) tapi janganlah u all ingat, hari ni amalkan, esok terus okay.. saya ambil masa yang lama jugak la untuk jadi macam ni.. walaupun tak secantik kulit orang lain.. tapi alhamdulillah tak seteruk ketika berjerawat tu... ;-).. Ohya, saya jugak, elakkan dari picit jerawat guna jari sebab takut jadi parut kekal yang berlubang tu.. huhuu.. So, inilah serba sedikit amalan saya.. u all boleh try... ;-)

{ 13 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown June 05, 2011
wah..dah bersih dah muka akak..hehe jijah ni pon tumbuh sebiji..mmg tak amalkan pemakanan kt atas tu pon..hehe
AnonymousAnonymous June 05, 2011
kena makan buah limau..ermm setakat ini saya banyak makan buah epal..pasni nak kena makan banyak buah limau ni untuk ilangkan jerawat dimuka saya.
QasehnyaRania QasehnyaRania December 11, 2011
dah ok la tu..janji tak da cik jururawat tuh lagi singgah.usaha tangga kejayaan kan.. =)

ciksu masa bujang jerawat ssh nk singgah tapi lepas kawin time nk dtg bln msti 1 bji ada.ramai yg tegur....rimas j..

ciksu pon suka mkn tomato ceri..mkn gtu j ..sedap kan..jus tomato pon sama tpi tak suka letak susu.sama mcm jus carrot non milk juga.lagi satu ciksu suka cuci muka guna air beras yang 1st tuh.. amik air beras tuh simpan bg jdi pati pastu sapu kt muka biar jadi kering.cci dengan air suam..

i"ALLAH..
AnonymousAnonymous February 08, 2012
selain pemakanan..boleh tak saya tahu tentang krim yang awak gunakan...itupun kalau awak sudi....terima kasih
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 09, 2012
@Tanpa Nama

Krim saya guna yg doctor bagi.. pencuci muka & toner xpasti jenis apa sbb doc ltk dlm botol ubat.. tapi krim yg nk sapu dkt jerawat tu... krim T3.. dekat kotak tu ada gambar muka org berjerawat kalau tak silap saya..

kalu awk xpasti camne, boleh tanya saya lagi... :-)
Liyana Anuar Liyana Anuar July 10, 2012
wah, mmg berkesan lah~ :)
fieda fieda July 11, 2012
amboi..yg selepas tu bkn main manja lagi posingnya..hihi..
AnonymousAnonymous September 04, 2013
bagus tips ni. saya pun nak cuba jugak lar.
phia phia April 30, 2014
Alhamdulillah cantik muka wk.... tapi mesti amik masa lama kan! tp nampak cantik keseluruhan. sy ni plak x penah2 ada jerawat tetiba masuk ja 2014 abis muka dipenuhi jerawat yg ngeri... memang sukar terima hakikat huhuu.... x p akan cuba cara wk. biar lambat asal selamat
wan norulkhamisa wan norulkhamisa June 11, 2014
o Alhamdulillah, InsyaAllah bolehla sy cuba plk...
AnonymousAnonymous February 15, 2015
salam, nak tanya.. akak jumpa doktor klinik biasa or doctor pakai kulit ye? agak2 mahal x kos nye?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 02, 2015
@Tanpa Nama

akak g klinik biasa je dik... kos dia tak ingat, tapi hampir 100 or 100 lbh sikit.... bergantung pada produk yg doc bg time tu... mksd akak mcm pencuci muka ke.. toner ke.. vit c ke...

akak pun dh ingat2 lupa harga dia... tp tak semahal g klinik pakar la