Alisha sembelit sampai luka..!! :-(

Actually ketika di kampung baru2 ni, Alisha terkena sembelit.. Saya kesian betul dekat Alisha.. dia teran najis dia dengan bersungguh2 tapi tetap tak keluar... Kalau terkeluar pun, sikit je.. keras macam tahi kambing!! aduhh..

Hari sabtu baru ni.. u all bayanglah, dari pagi alisha teran, tengah malam baru berjaya.. tu pun saya bantu dia... MasyaAllah, saya memang tak sanggup melihat Alisha meraung sekampung boleh dengar... saya pun apa lagi.. saya tonggengkan punggung dia, saya bantu keluarkan  najis dia tu dengan tekan2 bahagian tepi lubang punggung dia... saya tak kisah, sanggup buat apa je, janji alisha dapat keluarkan najis dia tu...

Dahlah alisha menangis nak keluarkan najis, bila nak basuh pun menangis jugak... Ya Allah.. kesiannya Alisha... Lepas dah cuci, saya & my dear check la punggung Alisha, rupanya, area lubang punggung Alisha terluka.. Ya Allah, kesiannya anak ibu...

Patutlah, 2 3 hari ni, alisha akan menangis setiap kali masuk bilik mandi nak mandikan dia... rupanya pedih kena air... alisha siap peluk saya dengan erat lagi sebab takut nak mandi... Maaf sayang... ibu tak tahu terluka... sedih dibuatnya..

Pagi Ahad tu, saya terus bagi alisha makan buah prune.. alisha tak suka tapi saya suap jugak sikit2.. alhamdulillah makin ok... time nak berak tu, alisha tetap jugak berkerut2 dahi cuma tak menangis je..

Apa punca anak sembelit yer? Orang cakap kalau baby menyusu badan, susah nak dapat sembelit.. tapi alisha ni kene je sembelit walaupun menyusu badan... saya yang salah makan ke.. ataupun saya yang tersilap bagi alisha makan.. adoiiii.... tak sanggup lagi tengok alisha sembelit!!!
Alisha sembelit sampai luka..!! :-(

{ 8 comments.. read them below or add one }

Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda June 27, 2011
isy, siannye si Alisha..dh la smpi luka punggungnye. Hannah pun penah sembelit gak, tp xtruksmpi luka, juz merah2 je kat punggung, tp tetap pedih gak.

Buah prune tue elok ke utk sembelit? xtau lak sy, hehe.. nway, hope Alisha akn bertmbah baik nnti..
☀ Izzaty Hedry☀ ☀ Izzaty Hedry☀ June 27, 2011
kna bnyak g mnum air msak tu ...y tu y zaty tau pun...:P
juanita juanita June 27, 2011
Nyusu badan penuh yer.
maybe awak ada salah makan tu.
Cube cek. makanan berangin2 tu elakkan. Ais2 tu jgn minum yer...
ct N honey ct N honey June 27, 2011
kena bagi minum air kosong lebih sikit kot.saya pun dulu ada juga ank kena berak keras,sampai jumpa pakar...
Zura Zura June 27, 2011
mungkin makanan tambahan buat dia sembelit? minum air banyak tak...

anak saya pun masalah sama juga...nak berak susah...tapi bagi makan buah pisang dan buah kiwi ok dah...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 27, 2011
NISA : ok kot sbb alisha ok je.. tu pun membe saya baagitaahu.. skrg ni alisha xdala nangis2 dah tp tetap berkerut muka time teran..

Izzaty : Haa tu la, skrg ni paksa dia minum air kosong

JUANITA : Haa tu la, saya cuba elakkan dari makan makan yg berangin tp xtau la pulak kot saya xtau ia nya berangin or tak tp dah termakan..

CT : Haa yeke.. teruk gak la yer kalau jumpa pakar.. so doc buat pe 7 cakap pe?

CIK PUAN ZURA : haa buah kiwi yer.. Thanks, saya akan pergi beli & bagi alisha makan..

ARMOURIS : Thanks tau bagi link tu
anggunpesona anggunpesona June 27, 2011
Kesian dia. Harap2 tak kena lagi le. Kita yang tua pun kalau kena siksa rasanya, inikan masih kecil lagi. Banyakkan minum air masak ye.
puanbee puanbee June 28, 2011
kena tambah air masak lah tu ..dan bg dia makan serat byk sikit .. bagi lah waktu betik ke...