Memuatkan ...
Memaparkan catatan dengan label Kebaikan Berpantang 100 hari selepas bersalin. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Kebaikan Berpantang 100 hari selepas bersalin. Papar semua catatan

Kebaikan Berpantang 100 hari selepas bersalin...

Berpantang 100 hari selepas bersalin... Dengan kata lain, berpantang dari "bersama" selama 100 hari selepas bersalin... Jika suami kita sayangkan kita & nak "guna" kita lebih lama, pasti mereka boleh bersabar & memahami keadaan kita.. (^_^).. U all tahu tak kenapa kita harus berpantang 100 hari ni??...

Sebenarnya, walaupun kita dah habis darah nifas tapi hakikatnya peranakan kita masih lagi bengkak & luka jahitan masih mentah.... *Bila tingat pasal jahitan, memang takut untuk 'bersama' terlalu awal.. hihii (^_^) So, untuk kita bagi ianya elok dengan sempurna, kita kena ambik masa paling kurang 60 hari tapi sebaik2nya 100 harilah... Time tu, seluruh peranakan kita dah pulih seperti sediakala.. Eh, ia jugak sebenarnya untuk MENJAUHI MASALAH PENUAAN SEBELUM TIBA MASANYA... Bab ni saya suka, yela, taknaklah nanti umur kita 50 tahun tapi nampak macam 60 tahun.. hehehee... Tapi si suami kita tu pulak, umur 55 tahun, tapi nampak macam 50 tahun... ekekekee..

Eh, tapi kan u all, ada jugak yang bersama walaupun baru bersalin.. 2 minggu bersalin dah bersama... sebabnya darah nifas dah takda.. Boleh je, terpulang dekat diri sendiri... tapi ingatan & untuk pengetahuan u all, walaupun ianya dilakukan secara lemah lembut, ianya tetap jugak mengganggu urat saraf peranakan yang menegang time tu... Bila urat saraf dah menegang, mulalah terjadi bentan urat selain dari gerakan dekat 'mulut' rahim tu boleh terbukak semula kesan luka bersalin yang masih baru tu @ dalam proses penyembuhan... Time tu jangan tanya kenapa darah nifas keluar dengan banyak or kenapa berlakunya tumpah darah... (",)

Ohya, untuk pengetahuan u all, berpantang 100 hari ni, hanyalah dari segi ilmu perbidanan... Yela, bidan2 ni mestilah nak kita jaga kesihatan kan.... Nanti nak tambah anak lagi... hehehe.. Tapi apa2 pun, bergantung dekat diri sendiri je... Yang mementingkan kesihatan, boleh lakukannya... tapi yang sebaliknya, terpulanglah dekat u all... (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...