Tips mencantikkan warna kuah kari dari MIL saya

MIL saya kalau masak kari ikan, kuah kari MIL saya tu mesti cantik... warna merah.... Anak2 MIL yang lelaki2 ni selalu tegur pasal kuah warna merah termasuk my dear... My dear ada tanya MIL ni guna rempah kari cap apa... MIL cakaplah REMPAH KARI IKAN CAP O & MIL ada jugak bagitahu cara dia masak gulai kari ikan... My dear pun beli la jugak rempah O tu... Saya masak kari guna rempah O, memang dia jadi merah pun kuah dia tu u all... Saya try guna rempah ADABI ikut stail MIL saya ni, tak menjadi pulak merahnya... sedangkan MIL saya buat tak kira guna rempah O ke, rempah ADABI ke, kuah dia memang merah... maybe cara saya masak tu salah.. tak kene teknik.. Ohya, yang rempah O tu, memang rempah tu dah sedia merah...

Saya mulalah tak puas hati kenapa saya buat tak jadi... yela, my dear pun memuji gulai kari MIL saya ni... mestilah saya nak masak macam MIL saya jugakkan... Uiksss isteri mana yang taknak belajar memasak makanan kesukaan suami kan???... Sekali pun kita reti masak, tapi masakan kita tu belum tentu kena dengan tekak suami kita, betoi tak?? Saya pulak jenis yang akan berusaha sampai jadi @ sampai kena selera dengan tekak my dear... Kuah kari ikan MIL saya ni, kuahnya pekat tau u all... dengan warna merahnya lagi... Kalau tak silap saya, dari tahun lepas saya try, sekarang baru saya rasa gulai saya ni mirip MIL saya walaupun bukan 100%.. Mirip dari segi warna & kepekatan kuah...


Ini contoh kuah kari saya yang saya try buat stail MIL... Kuahnya kelihatan merah kan?? warna dia lebih cantik... Nak tengok warna kuah kari saya sebelum saya reti masak stail yang MIL ni??


Ini warna kuah kari saya untuk tahun 2013 yang lalu... Kedua2 gambar di atas menggunakan REMPAH ADABI... Nampak ketara perbezaan warnanya kan?...


Cara nak bagi dapat kuah warna merah tu, tak susah pun... tips dia sama je macam stail masak sambal yang saya pernah share sebelum ni... CARA : U ALL KENA TUMIS BAHAN TUMISAN U ALL TU HINGGA REMPAH TU MASAK... SENANG CERITA, BAWANG MESIN + BAWANG HIRIS + HALIA + REMPAH + AIR = TUMIS HINGGA AIR KERING... AIR TU PULAK, MACAM DALAM GAMBAR ATAS NI, SAYA LETAK LEBIH KURANG 2 OR 3 CAWAN AIR... BUKAK API SLOWWWWWW JE TAU... TUNGGU SAMPAI AIR TU KERING... LEPAS TU BARULAH U ALL MASUKKAN SANTAN + IKAN & LAIN2.... Eh, u all paham ke tak paham ni?? Kalau nak resepi penuh, nanti saya buat entry lain la yer... Bila tu saya tak pastila tapinya... heheh... Apa2 pun, u all try je masak gulai kari ikan ni stail u all tapi part tumis tu je u all letak banyak air & tunggu hingga air tu kering... (",) 

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 9 comments.. read them below or add one }

PERMATABIRU PERMATABIRU September 15, 2015
sy pun suka kari yg merah2..xsuka yg pucat2 selalu guna kari cap O
Unknown Unknown September 15, 2015
rempah kari kalau kita masukkan santan tak tunggu dia garing biasa nya buat sakit perut.lagi2 kalau budak2 makan..saya memang masak kari tunggu sampai rempah tu masak dan naik minyak nya..baru bubuh santan...nanti dia jadi merah la..
Masya Masya September 15, 2015
stail saya pulak suka pakai gula melaka kalau masak kari atau buat sambal.. sebab warna kuah dia akan cantik.. lagi² sambal hihihihi...
Zafirah Kama Zafirah Kama September 15, 2015
merahnya warna.. cantik..

macam gulai arwah tok... rindu tok ~~
Puan Kutu Puan Kutu September 17, 2015
Menang cantik warnanya..sy pun suka guna cap o jugak..tp babas lg sedap.haha..
Murni Alysa Murni Alysa September 17, 2015
cantiknya kaler..tengok pon dah nampak sedap
Unknown Unknown September 17, 2015
gambar pertama tu macam mak punya masakan.. memang merah! kalau jijah masak oren..mihmimih masakan mak juga sedap kan kak
QasehnyaRania QasehnyaRania September 29, 2015
saya pon guna rempah cap o
sbb dh terbiasa masa ddk d kg mak pin guna rempah cap o..
kekadang guna juga cap alagapas.
mak mertua suka babas
Mrs Kamilah Mrs Kamilah October 19, 2018
Tak pernah guna rempah cap o tu. Tapi mak mertua saya punya petua, masak cili boh/cili kering tu first sampai warna jadi lebih gelap, baru letak bahan yang dikisar. Api pun kena kecik la.