My dear puji masakan saya.... (^_^)

Kalau u all dah lama baca blog saya, mesti u all tahu yang my dear bukan jenis yang suka memuji masakan isteri kesayangan dia ni.. My dear bukan jenis yang suka puji depan2... My dear bukan jenis yang lepas makan masakan saya tu, terus je memuji sedap... My dear ni jenis dia, 10 kali saya tanya sedap or tak pun, belum tentu saya dapat jawapan... tapi, kalau tak sedap, tak payah ditanya.... punya laju dia komplen... siap boleh mengungkit lagi... itulah my dear buah hati pengarang jantung saya... Wah gitu ayatttt... puji lebih sikit sebab hati tengah berbunga2... muahhahah

Tau tak, semalam saya masak AYAM MASAK MERAH.. Siang tu menunya lain, malamnya saya masak menu lain pulak... rajin kan saya??? Wakakakka.... Time kami makan malam anak beranak, my dear cakap "Lauk ni sedap, kalau buat jual, agak2 laku tak?"... Tu diaaaa... dan2 rasa macam nak pergi peluk my dear.... Dah lama saya menanti saat dipuji secara direct ketika tengah makan... hahhahhah... Nampak tak?? Saya dah berjaya buat my dear jatuh cinta dengan masakan AYAM MASAK MERAH saya... Dulu my dear puji ayam masak merah saya dekat MIL saya, kali ni dia puji depan saya sendiri, siap tanya kalau jual laku tak... hahahaaa... Ok, layan je la entry yang penuh perasan dari saya ni hahhh!! Tak beragak... orang puji sikit, perasannya tu lebih2...!!


Inilah gambar ayam masak merah saya malam tadi... Ada baki seketoi, macam bagi can untuk saya ambik gambar je... wakakkak... Eh jap, nak selit jugak resepi untuk AYAM MASAK MERAH yang ni, kalau tak nanti ada pulak yang tanya... Lagipun di blog saya ni memang dah banyak resepi AYAM MASAK MERAH... macam2 stail ada... tapi disebabkan yang stail ni my dear puji, maka kena tulisla... 2 LABU BAWANG BESAR + 2 ULAS BAWANG PUTIH = BLEND.... BAHAN BLEND + CILI KISAR (cili kering rebus lepas tu kisar) + SOS TOMATO + SOS CILI + GULA MELAKA + GARAM + AIR ASAM JAWA + AIR = TUMIS HINGGA CILI MASAK @ KUAH JADI WARNA MERAH MACAM WARNA GAMBAR AYAM SAYA DEKAT ATAS TU HAA.... LEPAS TU U ALL MASUKKAN AYAM YANG DAH DIGORENG DENGAN GARAM + KUNYIT... SIAP...!! Ini menu ayam masak merah stail saya yang palinggg simple berbanding resepi ayam masak merah saya yang lain...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 13 comments.. read them below or add one }

mila mila September 17, 2015
suami sy pn sama, dia bukan jenis kaki puji2 masakan bini hehe
monalea monalea September 17, 2015
Berbunga-bunga rasa dihati bila dipuji oleh sidia tersayang
Murni Alysa Murni Alysa September 17, 2015
murni pon pelik juga..kadang2 kita masak simple2 campak2 jer boleh jadi sedap..tetapi bila kita masak beria-ia tp haram sidia x puji pon..hihihi
eima eima September 17, 2015
dulu2 rajin buat sbb kite suka ayam masak merah tp skrg ni dah jrg en laki tu kurang ngan ayam masak merah ...
nona sani nona sani September 17, 2015
cili kering agak2 dalam berapa banyakkk yer ? hehehe
nona sani nona sani September 17, 2015
Tahniah...dipujiiii...memang trsenyum tak sudah ler gamaknyeeee, hehe
Maya Amir Maya Amir September 17, 2015
terasa lapar tengok & baca resepi ni:)
Unknown Unknown September 17, 2015
kak ina rajin masak.. boleh la kak ina berniaga kecil2an.inshaaAllah laku tu..
Suri Suri September 17, 2015
Tu la kak.sy ni baru 3 taun kawen.suami sy jrnis yg x cerewet makan.masak la apa pun dia makan.cumanya suami sy suka makan makanan yg kering n jarang suka berkuah.klu sy masak tomyam ke sup ke,1 kali je dia makan.klu ada ikan kayu goreng panas2 tudddiiiaaa bertambah nasi dia makan.yg bestnya dia selalu puji nasi ayam sy.rasa bangga smpai nk terkoyak idung je bila tgk suami mkn bertambah2 hihi.tu pun selepas r&d bnyk kali n campur resepi mak sy.mil n kakak ipar pun selalu mintak sy buat nasi ayam.happy je rasa
Nugrul Sakura Nugrul Sakura September 19, 2015
kak ina...nnti nk resepi jeruk pauh ringan hok rangup2 tuh... yg k.ina buat ice cream tuh .. kite duk cr pauh ringan nk buat ni.. tq
IntaNBerliaN IntaNBerliaN September 29, 2015
@nona senyum2


cili tu saya letak lebih kurang 1 senduk... cili yang dah blend maksud saya
QasehnyaRania QasehnyaRania September 29, 2015
kalau letak gula melaka mmg sedap ayam masak merah.
hri tu p knduri di sp org taman buat masak merah letak lobak merah kisar.. pon sedap..
thanks ina berkongsi