Antara ayat negatif yang diterima bila menggendong anak @ babywearing

Kalau saya keluar kemana-mana, normally saya pasti akan guna Soft Structured Carrier @ SSC @ alat untuk menggendong baby... Senang cakap, Afrina pasti kena gendong la kan... Bukan setakat pergi shopping complex, kenduri pun kadang saya pakai... tapi biasanya kenduri sebelah kaum kerabat la kan.. kenduri orang luar ni, jarang guna.. bukan apa, dah sah2 kita pergi sekejap je kan... lepas makan terus balik, berlainan dengan kenduri kaum kerabat, pasti kita akan berada di majlis tersebut dari awal hingga akhir kan... Bila ada anak kecik, pasti kita nak kena jaga mereka lebih kan... segan la jugak saya kalau di kenduri kaum kerabat, saya duduk dalam rumah je dengan alasan jaga anak... mestilah saya nak tolong2 or jumpa jugak sedara mara yang datang ke kenduri kan.. time ni lah, saya akan guna SSC..


Bila saya guna SSC ni, tak semua orang rasa ianya normal... ada orang akan rasa ianya pelik.. ada orang akan rasa macam ianya menyusahkan anak... kesian tengok anak, tidur dalam carrier & macam2 lagilah... Saya sendiri tak terlepas dari ungkapan2 yang kadang2 buat diri ni rasa tersentap... Macam hari tu, saya gendong anak solehah Afrina dalam SSC, sambil ke hulu ke hilir, buat2 sibuk di hari kenduri.. Afrina dah siap terlena dalam SSC tu haaa... Adalah hamba Allah ni tegur saya, suruh pergi masuk rumah, baringkan Afrina la kiranya... Saya jawab "nanti kalau letak dalam rumah, saya nak kena jaga Afrina jugak"... lepas tu hamba Allah tu jawab "Apa salahnya".. Betoi la apa dia cakap tu kan... Dia kesian tengok Afrina tidur dalam SSC sambil saya pulak ke hulu ke hilir... Tapi pada pandangan saya pulak, saya tak nakla di hari kenduri kendara duduk dalam rumah... dah rasa macam BIG BOSS sangat pulak... lagipun saya ada 2 orang lagi anak solehah yang sikit2 nak ibu... nak itu cari ibu, nak ini pun cari ibu... Ohya, selepas hamba Allah tu cakap "Apa salahnya"... dia sambung lagi cakap "Dah nampak macam orang siam galas anak macam tu"... (orang siam galas anak jugak ke ek?)... Tersentap kejap tau dengar macam orang siam... hahhahhahha... selalu orang indo.. Saya sengih2 je la kan.. macam gaya bibik sangat agaknya saya pakai SSC ni... hahhha.. Ingat SSC ni rege 50 hengget ke, 500 hengget tau... tu diaaaa... ayat orang riak... Astaghfirullah.. Kadang2, orang yang mengata kita ni, bukan orang lain pun... kaum kerabat sendiri.. kalau time mood saya baik, bila dorang cakap macam tu, saya akan cerita pulak apa kelebihannya saya gendong anak saya ni haaa... 


Ohya, sebelum2 ni ada jugak orang yang mesej saya bertanya pasal babywearing ni... mereka ada jugak mempersoalkan pasal anak jalan kengkang (sorry, saya tak tau nak eja macamana... tapi harap u all paham maksud saya).. time tu saya tak mampu memberi jawapan sebab Afrina masih kecik & belum boleh berjalan... Sekarang Afrina dah boleh berjalan.. so, ini jawapan saya... TIDAK SAMA SEKALI BAGI AFRINA... Afrina jalan elok je kakinya tu... takda pun jalan terkengkang ke terkangkang ke... Nak guna SSC pun ada caranya... bukan main sumbat je... Kalau guna SSC, kita kena pastikan kedudukan anak dalam bentuk M seperti gambar di atas... bukannya macam kalau kita guna crotch carrier yang membuatkan kaki anak tergantung... yang ni boleh sakit dekat tutttt... macam tu jugak dengan hipseat yang "memaksa" anak duduk...

Lagi satu pulak, orang kata kalau gendong anak, nanti anak lambat berjalan... yang ni pun saya nak nafikan jugaknya.. TIDAK SAMA SEKALI BAGI AFRINA... Afrina sama seperti kakak2nya jugak... di usia 9 bulan lebih, Afrina dah start bertatih, di usia 10 bulan lebih, Afrina dah pandai berjalan.. Selain tu, ada jugak orang cakap, bila gendong anak ni, anak nak berdukung je... yang ni pun saya nak bangkang jugak... TIDAK SAMA SEKALI UNTUK AFRINA... Kalau di rumah orang, ianya normalla kalau anak saya nak berkepit dengan saya je sehingga saya terpaksa dukung Afrina untuk bergerak ke sana sini... sebab anak saya ni jenis tak biasa dengan orang... tapi selepas 2 3 jam, dah ok dah... dah boleh handle diri sendiri... Kalau di rumah sendiri, Afrina memang main dengan kakak2nya je... takda nak merengek2 sampai nak berdukung beria sangat.. berbanding dengan kakaknya dulu2 di usia Afrina, lagi la nak berdukung... padahal time kakak2 tak bergendong pun...

Ini antara ayat2 negatif yang saya selalu dengar or terkena bila gendong Afrina la... tapi ada je orang yang "puji"... ayat yang lebih positif & banyak kali jugak saya jumpa parent2 yang berstatus atok & nenek yang cakap dekat anak dia suruh beli alat gendong macam saya ni... mudah katanya... kadang tu, siap ada yang teruja nak tahu cara guna macamana... Banyak kelebihan gendong anak sebenarnya tau... saya banyak kali diberi keutamaan apabila membeli... dah rasa macam ibu mengandung pulak dapat layanan yang "best" dari orang2 sekeliling... tapi maybe sebab kesian kot, mana taknya, dah rupa ibu ayam berjalan sambil diekori anak2 ayam... tapi ni versi ibu ayam gendong anak... hahhaha (saya gendong Afrina sambil diekori Alisha & Aqilah).. 

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 8 comments.. read them below or add one }

Kasih Juju Kasih Juju September 29, 2015
saya pun suka guna ssc (sebab tak pandai guna wrap). biarlah sis org nak kate ape. kite je yang tau betapa lenanya anak tu tido dalam dakapan kita. die jeles lettew tak dapat gendong anak die. hihihi
ohsempapa ohsempapa September 29, 2015
Tak perlu kisah apa kata orang sebab yang hanya faham kegunaan dan fokus kita ada kita sendiri. Kalau nak diikutkan kata orang, takkan ada yang puas. Maka, bertabahlah. Hehe...
nad nad September 29, 2015
gendong anak pun ada kena ayat negatif.. sama gak kalu bf kan baby & jadi surirumah.. ada je yg x puas hati di mata mereka.. tp x semua.. dorang taktau apa kebaikan berbabywearing ni..
ina, tq tau. sbb ada kasi info pasal ssc.. skrg zaed pun dah ber ssc jugak hee :)
MizzTina MizzTina September 29, 2015
dilema yg sgt sama.. "nape kangkangkan kaki tu, kang anak jalan kengkang", "ishh, kesiannya dukung anak mcm tu, mcm lemas je".. etc..etc.. pdhal anak siap tidur dlm ssc.. huhuhu..
QasehnyaRania QasehnyaRania September 29, 2015
salam aidiladha ina..
lamanya x singgah sini..
sihat ?

susahkan.. nk puaskan hati semua org.
sama la mcm saya skrg bila dh anak org persoal cra ada anak pulakk. mcm mcm
kdng kdng bila pikir pasal org keliling ni kan.. mmg mmbr tkanan
apa salahnya bagi peluang dan ruang utk kita sbgai mak mak ni terokai apa yg dirasakan sesuai dan bagus utk anaknya.. tak ada mak yg buat anaknya rasa tak selesa atau sebaliknya..
eima eima September 29, 2015
oRANG KAMPUNG TU ... BIAR DIE LA ...
JANJI KITE TAU APE YG TERBAIK UNUK ANAK2 DAH KITE
Unknown Unknown September 30, 2015
betul.. kdg2 org nampak pelik pula kita pakai SSC ni.. janji kita tahu yg terbaik buat anak2.. lebh memudahkan n ikut keselesaan kita bukan org.. org pandai kondem je.. sama gak hal vaksin,home birth dan susu ibu.. emm
ecadwinkyasha ecadwinkyasha October 13, 2015
kak long n kakak ipar pun berSSC juga...mcm kakak ipar, abg eca sekali sokong dy.kalau kat shopping mall, anak dlm SSC abg yg gendong.sedap je tido dlm tu.dah tu, anak sedara eca mmg selesa.kdg2 mak dy buat keja, anak di gendong je....