Rawatan untuk ECZEMA Alisha

Untuk entry ni saya cerita pasal ECZEMA Alisha dulu yer... Afrina punya ECZEMA tunggu lenkali saya buat entry lain.... Lepas tu saya akan buat jugak entry cara untuk tingkatkan imunisasi anak2 saya... Tapi bila saya akan buat entry tu tak pasti yer.. Jangan mengharap terlalu awal sebab ianya bergantung kepada masa yang saya ada + mood yang rajin untuk mengadap blog... (^_^)

Saya rasa "kesakitan" seorang ibu adalah bila melihat kesihatan anaknya terganggu... Anak demam pun hati ibu ni boleh jadi resah gelisah.. siap boleh menangis bagai... Inilah ibu, hatinya sangat mudah tersentuh... Ibu akan buat segalanya untuk anak...!! Bila anak kene ECZEMA, si ibu harus ada sifat SABAR yang sangat tebal dalam diri... saya tak reti nak cerita kenapa saya cakap macam tu.. sebab pada pandangan mata kasar orang lain maybe ianya nampak biasa je kan... just masalah kulit.. itu je... tapi tahu tak ECZEMA ni boleh buat seseorang tu jadi gatal yang amat..!! macam Alisha, bila dia dah start gatal yang keterlaluan tu... dia akan merengek2... tidur akan terganggu... pagi2 buta dia boleh merengek2 menangis bagai disebabkan gatal... Ya Tuhan.. Luluh hati si ibu ni tengok... tak tahu nak bantu macamana... Dengan badan dah luka akibat dari kuku yang digaru tu... KeSABARan sangat penting ketika ini.. sebab kadang2 bila gatal ni boleh buat Alisha sampai mengamuk2 tau... tambah2 lagi sekarang dia dalam proses TSW @ TOPICAL STEROID WITHDRAWAL...

Alisha start kena ECZEMA ketika usia setahun lebih... Sebelum ni saya memang jahil la bab2 STEROID & yang sewaktu dengannya ni... Apa krim yang doktor bagi, semua saya sapu dekat badan Alisha... Doktor jugak bagi ubat tahan dari rasa gatal tu untuk diminum.. Ya Allah... Kalau ingat apa yang jadi dekat Alisha sekarang, kalaulah masa itu boleh diputar kembali... akan saya "HARAM"kan STEROID ni sentuh badan anak saya.... U all tahu tak TSW @ TOPICAL STEROID WITHDRAWAL tu macamana?... Kiranya sekarang ni Alisha dalam proses untuk bebaskan diri dari segala krim yang mengandungi steroid... So, inilah saat yang kritikal la kiranya... Alaa macam ni nak bagi u all senang paham... Seorang penagih dadah yang sedang dalam proses nak berhenti dari hisap dadah.. bukan ke dorang sampai tahap terketar badan (yang saya tengok dalam drama) semata2 nak melawan diri dari ambik dadah... haa camtu lah jugak lebih kurang dengan proses TSW ni... 

Tahun lepas adalah yang paling teruk Alisha kene "serang" dengan ECZEMA... Time Alisha kene ni, saya masih belum berapa nak ada ilmu lagi pasal STEROID bagai ni... Tapi bila Afrina pun kena ECZEMA jugak, terus saya study pasal ECZEMA ni... Ni pun belum khatam lagi... Adehhhh banyaknya yang saya nak kene study.. Kadang duk baca pasal ECZEMA, sampai ke tertidur2... sampai ke handphone jatuh atas mukalah... Nasib dekat handphone boleh guna internet jugakkan.. dapatlah membaca sambil tidurkan anak... Kalau harapkan komputer je, tak study mana lah saya.... Tajuk entry RAWATAN UNTUK ECZEMA ALISHA... tapi dah berapa perenggan belum jugak masuk cara yang saya rawat Alisha... hahhahha... Mukadimah yang cukup panjang..!! Sebab tu untuk saya publish satu2 entry ambik masa sebab saya perlukan masa yang banyak untuk karang entry... hahhahha


Masa Alisha kene "serang" ECZEMA yang teruk tu, time tu saya belum tahu lagi pasal produk MOOGOO... Pernah dengar tapi tak pernah ambik tahu.... Dan ketika itu jugak, SAYA MASIH BELUM AMBIK PORT PASAL STEROID & SEGALA KRIM YANG MENGANDUNGI MINERAL OIL & BAHAN2 SYNTHETIC LAIN... DENGAN KATA LAIN, SELAIN DARI STEROID, ADA LAGI MUSUH DALAM SELIMUT..!! 


Saya guna NURRAYSA COLLAGEN SOAP ni sebagai sabun mandian dekat Alisha... Alhamdulillah luka2 dekat Alisha time tu semakin ok... Saya try NURRAYSA COLLAGEN SOAP ni selepas saya tengok testimoni dekat atas tu... Kalau nak tahu lebih lanjut pasal NURRAYSA COLLAGEN SOAP, u all boleh tanya MIMIE...


Bagi saya yang paling teruk berkaitan ECZEMA ni adalah akibat KEGATALAN.... Saya ada post status di FACEBOOK saya bertanya apa cara yang boleh hilangkan or kurangkan gatal Alisha... Salah sorang friendlist saya ada suggest product yang family dia punya... SABUN & BALM YUNIK HOMEMADE... Hari pertama saya try produk ni lepas Alisha mandi pukul 4 lebih petang.. U all bayangkan dari petang tu sampai ke esoknya Alisha bangun pagi, dia tak menggaru..!! Serius dah lama saya tengok dia tak menggaru.. padahal malam tu dia ada berpeluh.. Biasanya Alisha ni pantang berpeluh mulalah gatal..

Ketika mandi saya bagi Alisha mandi guna sabun Yunik & lepas mandi saya sapu pulak dengan bam Yunik ni dekat tempat yang Alisha gatal2 tu... Bagi saya produk ni ok sebab ia dapat bantu masalah kegatalan Alisha... Ohya, U all jangan salah paham pulak yer... SABUN & BAM NI BUKANLAH BUAT SAMPAI ECZEMA ALISHA TU HILANG TERUS & TIDAK JUGAK BUAT GATAL2 DI BADAN ALISHA TU HILANG TERUS TAPI IA BUAT KEGATALAN TU SEMAKIN BERKURANG... Dengan kata lain, gatal tu tetap ada.. tapi tidaklah seteruk sebelum tu... Eh, mesti u all pening kan.. heheh... Camni... masa kali pertama guna tu, memang tiba2 Alisha berhenti terus dari menggaru.. tapi kot2 saya yang tak perasan saya tak tahu lah kan... tapi lepas kali pertama tu, Alisha ada je menggaru tapi tak sekerap sebelum tu... Kalau u all nak tahu lebih lanjut, boleh wassap atau call di nombor 011-3226 1679 


Bila Afrina dah kena ECZEMA, terus saya ambik tahu pasal produk MOOGOO ni... Alisha pun guna produk MOOGOO... Nanti saya cerita pasal MOOGOO ni di entry ECZEMA Afrina pulak yer.... Tak dan nak karang sekaligus.... Anak solehah Afrina dah bangun dari tidur... See u again..

P/S : Ada produk yang saya share di entry ini saya dah tak guna... Entry ni just nak share apa yang Alisha pernah guna selepas ECZEMA "menyerang" paling teruk tahun lepas..

MOOGOO PRODUK TERBAIK UNTUK EKZEMA @ RAWATAN UNTUK EKZEMA AFRINA

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 12 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons February 10, 2015
baguih ina ada iniseatif segala benda kan..alhamdulillah
nayfatimahrasyid nayfatimahrasyid February 10, 2015
http://nayfatimahrasyid.blogspot.com/2015/02/latest-update-nuffnangers-who-recently.html

bw here
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI February 10, 2015
Kesian bila jd mcm tu.. nsb bek try mcm2 kan kak..
Maria Firdz Maria Firdz February 10, 2015
Moga cepat bebas dari ekzema... insha Allah... smntara nk tggu bsar je tu.
QasehnyaRania QasehnyaRania February 10, 2015
banyak juga kena belajar dan ambil tahu kan..
thanks ina perkongsian ni
membuka mata..

smga anak anak ina cpt sembuh
Puan Kutu Puan Kutu February 11, 2015
Teruk bila anak kena ekzema..sy faham sangat camna rasanya.afia yg tak ekzema ni ada allergic makan sikit..bila gatal tu, aduh merengeknya.kita ibu ni mmg kena byk sabaq
eima eima February 11, 2015
nice sharing ...

anak dulu mmg sampai jumpa pakar kulit ...
cam biasa skrg ni pun masih guna produk cetaphil ...dan amik supplement shaklee... alhamdulillah ...eczema still a de cuma terkawal dan xteruk cam dulu ...
Unknown Unknown February 11, 2015
yelah..seorang ibu xsanggup tgk anaknya kesakitan..paham tu..moga alisha n afrina cepat sembuh dr ezema..
Unknown Unknown February 12, 2015
bagus yg yunik tu sebab ada daun gelenggang..org bermasalah kulit apa2 pun elok mandi dengan air daun tu.. sya dulu mmg simpan byk2 daun tu kat rumah..ok sangat.. tp skrg x tau mana nak cari..
lynndamya lynndamya February 17, 2015
Salam, hmm mmg byk ubat2 doktor kite kena check dulu sebenarnya..sy ade bace dlm buku, dia dedahkan certain chemical yg mmg bahaya, tapi dilabelkan sbg selamat digunakan..mmg bahaya..sbb tu better guna produk homemade cam sabun2 yg akak guna tu..thanx ya sharing :)
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Serasi ubat2 ni dengan alisha.
Unknown Unknown July 01, 2016
Asslamualaikum sis...ada kemusykilan sikit...bby saya ada eczema tp paling worst di kepala...selalu menggaru kesian tengok...produk moogoo ada syampoo tak...tia