Ekzema vs Vaksin

Punca Ekzema?... Setakat doktor yang saya tanya, semua duk pakat kata punca EKZEMA ni tak dapat dikenalpasti... tak tahu apa punca sebenar... cumanya mereka suruh jaga pemakanan @ apa2 yang kita alah... habuk ke bulu binatang ke, segalanya yang boleh buat alahan la... Telah ditakdirkan 2 orang anak solehah saya iaitu Alisha & Afrina kene EKZEMA... Masa Alisha mula2 kena dulu, saya buat biasa je takda nak jaga makan dia ke apa ke kan.. masa tu ilmu saya ZERO pasal EKZEMA... ingatkan EKZEMA ni alahan biasa je... Sampailah satu tahap EKZEMA ALISHA KEMBALI MENGGANAS, sehinggakan berdarah...!! Serius saya sangat terkejut dengan apa yang berlaku dekat Alisha time tu... Terus saya jumpa doktor & bermulalah Alisha dengan pantang larang bab pemakanan...

LUKA DI KEPALA DAH BAIK PADA SAAT ENTRY INI DITULIS (21/01/2015)

Kerisauan saya dekat EKZEMA semakin meruncing bila Afrina pun disahkan kena EKZEMA... Pada mulanya badan Afrina naik bintik2 macam ruam, mula2 perut last2 merebak hingga ke muka & terus satu badan.. Saya perasan bintik2 tu lebih awal sebenarnya... antara tarikh 09/12/2014 hingga 12/12/2014 tapi masa tu sikit je dekat perut... tapi makin melarat.. last2 lepas krismas @ 29/12/2014, kami bawak dia pergi jumpa doktor... Time tu doktor just cakap RUAM biasa je... Bila doktor dah cakap macam tu, saya iakan je la... lagikan dia doktor, mestilah lebih tahu kan... Walau hakikatnya time tu saya rasa macam ianya bukan ruam biasa...

MASALAH BINTIK2 DI MUKA DAH BAIK PADA SAAT ENTRY INI DITULIS (21/01/2015)

Hati saya jadi tak tenang sebab nampak badan Afrina makin teruk... Kulit makin menjadi2 keringnya.. Kepala pun sampai luka & berdarah akibat terkena kuku Afrina yang menggaru tu haaa... Tengok gaya kepala yang luka tu macam bukan ruam biasa... hati saya waktu tu kuat mengatakan ianya EKZEMA...!! Walaupun macam tu, dalam hati saya ni tetap jugak berharap ianya biarlah ruam biasa yang datang bertandang sekejap & akan pergi buat selama2nya....

MASALAH BINTIK2 DI MUKA DAH BAIK PADA SAAT ENTRY INI DITULIS (21/01/2014)

Pada 02/01/2015 kami ambik keputusan bawak Afrina jumpa doktor lagi sekali... tapi kali ni kami pergi klinik lain pulak... nak tengok pendapat doktor lain pulak... Bila doktor tengok je Afrina, terus doktor cakap AFRINA NI ECZEMA... pastu saya cakap dekat doktor, so, bintik2 ni bukan ruam ke?... Doktor cakap ini ruam lah.. tapi RUAM ECZEMA.... patutlah orang duk kata ruam ni banyak jenis... rupanya eczema ni pun kategori ruam yer... tapi ini punya ruam sangat2 buat hati ibu dia ni susah hati..!! Bila saya tanya doktor, EKZEMA ni boleh hilang ke?... Doktor cakap boleh hilang tapi kena jagalah jangan makan benda yang kita alahan tu.... pastu saya cakap balik dekat doktor... kalau macam tu maksudnya EKZEMA ni tak boleh hilanglahkan... just boleh di kawal... Kalau hilang tu bagi saya, hilang terus dah tak datang2.... baik terus... tak pastilah pulak saya apa pemahaman doktor tu dengan "hilang" yang saya maksudkan...

MASALAH "MELECET" DI KETIAK DAH BAIK PADA SAAT ENTRY INI DITULIS (21/01/2015)

Saya tanya doktor lagi, "Adakah cucuk VAKSIN sebabkan anak saya ni EKZEMA?"... Doktor balas "KALAU AWAK TANYA ANAK AWAK KENA EKZEMA SEBAB CUCUK VAKSIN, ITU SAYA TAK DAPAT JAWAB SEBAB BUKAN SAYA YANG CUCUK... TAPI KALAU AWAK TANYA, VAKSIN BOLEH MENYEBABKAN ECZEMA ATAU TAK, JAWAPANNYA YA... TAPI WALAUPUN MACAM TU, VAKSIN MEMANG KENA AMBIK SEBAB IANYA BAGUS UNTUK MASA DEPAN..."... Saya tanya pulak, "Kenapa pengambilan vaksin ni boleh sebabkan eczema?"... Doktor cakap MAYBE SEBAB AFRINA NI TAK CUKUP KUAT UNTUK LAWAN BENDA ALAH YANG DIBAWAK MASUK KE BADAN DIA TU... YANG BAIK TU TAK KUAT UNTUK LAWAN YANG JAHAT...

Ohya, u all jangan salah paham pulak maksud doktor tu tau... Bukan doktor tu maksudkan ambik vaksin je kene eczema... ambik vaksin je kene ekzema... tapi maksud doktor tu macam vaksin tu boleh cetuskan EKZEMA... U all paham ke tak ni???... Kang u all memanipulasi apa yang saya cakap pulak... omputeh cakap "Vaccine not cause ECZEMA but it can triggers ECZEMA"... Orang yang kene EKZEMA ni, mereka memang harus berhati2 dalam kehidupan seharian tak kiralah dari segi pemakanan ke atau apa je yang boleh menyebabkan trigger EKZEMA... Trigger tu kira macam yang mencetuskan EKZEMA la... Kalau kata alah makan daging... jangan duk makan.. kalau kata alah seafood, jangan duk makan.... Harap u all paham apa yang saya cuba sampaikan... jangan duk nak putar belit maksud saya... kang kata saya ni anti tu la anti ni la plak... Tapi apa2 pun, ianya melibatkan diri kita la... tak semua orang kene vaksin dapat EKZEMA.. Macam Aqilah, takda EKZEMA pun... tapi dah rezeki Alisha & Afrina nak dapat EKZEMA... Berat mata saya tengok mereka duk menggaru, berat lagi mereka yang duk menanggung gatai tu haa...



Pada 07/01/2015 saya pergi checkup Afrina untuk 4 bulan.. saya komplen la yang Afrina ni jadi ruam ekzema lepas cucuk 3 bulan hari tu... Lepas tu sajalah tanya misi adakah ambik vaksin ni boleh sebabkan Ekzema?... Terus misi A tu cakap, Tak, ambik vaksin tak sebabkan ekzema & dia tak pernah dengar lagi budak kene ekzema lepas vaksin... bila saya bagitahu apa yang doktor tu cakap, dia menidakkan kata2 doktor tu... Lepas tu misi tu "pass" pulak saya dekat misi B yang sorang lagi suruh explain pasal ekzema ni dekat saya... Time ni saya cakaplah yang ketika Afrina cucuk untuk 2 bulan, saya dah mula rasa kulit muka Afrina kasar2... tapi time tu saya takdalah syak apa2 kan.. sebab saya pikir normallah kot kasar2 kulit baby camtu... tapi lepas cucuk 3 bulan, tu diaaaa.... dan2 habis 1 badan jadi ruam.. Misi tu balas balik cakap saya "Kalau nak jadi teruk, mesti masa dos yang pertama @ cucuk umur 2 bulan terus jadi teruk... ni bila cucuk dos kedua baru teruk..."... Time ni sebenarnya saya macam tak berapa setuju pendapat misi tu... saya nak balas balik tapi rasa malas dah layan... dah la tiap2 bulan nak jumpa lagi dorang kan... Pada saya, masa dos pertama tu maybe dia tak jadi teruk sebab time tu Afrina maybe boleh control walaupun kecundang jugak sikit.. lepas tu ditambah plak dos kedua... so, lagi bertambahlah vaksin tu dalam badan... tu yang agaknya Afrina dah tak "kuat" nak lawan....


Kesan lebam ini (cucuk 2 bulan) masih ada sehingga hari ini tapi dah berkurangan dari dalam gambar PADA SAAT ENTRY INI DITULIS (21/01/2015)

Eh jap, lupa, actually ketika cucuk dos pertama tu, di peha kiri Afrina @ tempat cucuk jadi keras & lebam... time ni saya kalut la jugak duk telefon misi la... duk telefon mak saya suruh tanya klinik ibu anak dekat Chemor la... Misi A yang dekat sini, cakap tu biasa je... nanti hilang la.... Okla, kalau dah semua duk cakap biasa, saya buat biasa je la kan... Misi cuma bagitahu saya jangan buat apa2.. sapu minyak ke.. atau tenyeh2 dekat cucuk tu ke, jangan buat.. biar macam tu je... Memang dari awal lagi saya tak buat apa2 pun..!! Ketika saya pergi pulak klinik untuk checkup 3 bulan.. saya tunjuk dekat misi yang peha Afrina jadi macam tu... saya kata memang normal ke.. memang orang cucuk jadi camni ke? sebab 2 orang anak saya sebelum ni tak jadi camni pun... Misi C ni cakap, ianya bukan normal... ada berlaku macam ni tapi tak ramai.... time ni dalam hati saya ada sedikit rasa grrrr dekat misi A yang duk cakap ianya normal & memang biasa jadi macam tu... U all bayang yer... ketika perjumpaan dengan misi C untuk checkup 3 bulan, tempat cucuk Afrina di peha kiri tu masih lagi ada rasa keras tapi dah tak banyak macam masa mula2 tu la... Walaupun camtu, saya teruskan jugak untuk pengambilan dos kedua masa umur 3 bulan tu... Sebab misi C kata boleh cucuk tapi kene cucuk peha sebelah lagi @ belah kanan... So, cucuklah Afrina dengan vaksin yang sama masa usia 2 bulan tapi dos kedua di usia 3 bulan... Seminggu lepas dos kedua ni lah dah start naik ruam dekat perut & terus melarat sehingga 1 badan.... Ohya, ketika cucuk untuk dos kedua ni, tempat cucuk di peha Afrina tu tetap jugak lebam & keras tau... tapi Alhamdulillah sekarang dah hilang berbanding dengan kesan cucuk ketika umur 2 bulan yang masih belum hilang sepenuhnya sehingga kini.. kalau dipegang2 masih boleh rasa ketul kecik...


Ini keadaan betis Afrina sekarang.. EKZEMA ni dia on off... baik sini sana jadi... Kalau saya kata Afrina dah teruk, sesungguhnya masih ramai lagi anak2 yang kena EKZEMA yang lebih teruk... Bersyukur sebab Afrina belum teruk sampai tahap itu... Sekarang ni saya duk study info2 pasal EKZEMA di group Eczema Malaysia (NAAE).. Alhamdulillah dah banyak perubahan dekat Afrina... Tapi pasal cara yang saya kurangkan ruam2 Afrina tu, saya cerita lain kali la yer.. Ohya, baru teringat, Misi B tu jugak ada cakap, biasanya ambik vaksin yang Afrina ambik ni takda masalah... tapi biasa yang mereka berjaga2 yang vaksin umur setahun tu.... Time ni dalam kepala saya terus terpikir patutlah Alisha kena EKZEMA selepas cucuk umur setahun... Kalau saya baca di group Eczema Malaysia (NAAE) tu, ramai jugak parent yang anak start kena Eczema lepas cucuk vaksin yang sama dengan Afrina ni...

Bulan depan Afrina nak kene cucuk lagi untuk dos ketiga... Secara peribadinya saya rasa sangat2 risau sekarang ni... Rasanya risau nak bersalin pun tak macam ni.. Yela, yang bersalin tu, tanggung sakit kita kan... ini anak kita yang nak kene tanggung... Buat masa ni saya tak terpikir lagi pasal tak nak vaksin anak ke apa... ilmu tak cukup di dada... tapi apa2 pun, lepas ni saya akan study jugak pasal vaksin... kalau saya ambik keputusan teruskan vaksin sekalipun, sekurang2nya saya dah tahu apa fungsi segala vaksin tu semua... Sekarang ni kalau orang tanya apa fungsi vaksin apa kandungan vaksin yang cucuk badan anak saya tu... saya tak tahu pun... Nampak tak main follow je kan... Yela, dari saya kecik lagi memang dah terbiasa dengan vaksin ni.. sampai ilmu berkaitan vaksin pun saya tak cari... Punca Afrina kena Ekzema ni saya pun tak tahu tapi sekarang saya sendiri memang berpantang macam2 la kan sebab Afrina menyusu badan... Lagipun saya sendiri pun kulit sensitif jugak..

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 23 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown January 21, 2015
ape yg nk saya katakan ialah 'bert mata memandang, berat lg bahu mmikul'. Tq ats ntri pasal ekzema ini
Masya Masya January 21, 2015
INA CUBA RUJUK KES DOKTOR PAKAR KANAK² SBB SY RASA KT KENA TAHU LBH TERPERINCI.. TAKUTNYA ANA INA DIA SENSETIF UNTUK UBAT VAKSIN TU.. SBB VAKSIN BUKANNYA 1 JENIS JER.. DIA ADA MACAM² JENISKAN.. MCM UBAT BATUK, KLU BUDAK ASAMA DOKTOR TAK BOLEH BG UBAT BATUK BIASA.. DIA ORG ADA UBAT BATUK SENDIRI .. ADA CAIRKAN KAHAK, ADA UBAT BATUK WARNA PUTI .. ADA UBAT BATUK WARNA HITAM ... HRP INA RUJUK KAT KLINIK LAIN JUGAK .. NAK KLINIK PAKAR KERAJAAN BAHAGIAN KANAK²... SBB ANAK² INA PUN SEMA ADA EKZEMA ELOKLAH KENA LBH TAHU DBANYAK INFO.

HARAP INA SABAR YER.. SY YG TGK PUN X BLH BAYANGKAN MCM MAN TERGARU8NYA BUDAK² TU...
Sheila Adziz Sheila Adziz January 21, 2015
Semoga Afrina cpt sembuh... teringat ada sorg hamba Allah bgtau. katanya dia tak benarkan cucunya inject ambik vaksin spt kuta biasa buat. bila bby lahir kan bby kena inject BCG. anaknya sampai gaduh dgn nurse x bg misi inject. katanya vaksin2 semua tu adlh pembunuh kpd umat Islam secara senyap. Itu cara org kafir nak padamkan iman org Islam. sama jg spt ubat bius dsb. kerana stp ubat bius yg dimasukkan dlm badan kita, berribu neuron kita akan mati... neuron itu adalah iman kita...

Wallahualam...

syawalsimpsons syawalsimpsons January 21, 2015
moga ada sinar buat ina...moga afrina sihat sentiasa..risau jugak...sue pon tahu sikit2, pasai vaksin...entah vaksin skrg x mcm dulu
Unknown Unknown January 21, 2015
Dos ke tiga tu tak ambik tak pe ke??dah kalau ambik mesti jadi balik,lebih baik tak payah ambik..kan??ke nanti nurse marah pulak..
sumysya sumysya January 21, 2015
anak sya eczema jugak tp x teruk cam peha tu,,tu pun da kesian tgok dia garu sampai berdarah
eima eima January 21, 2015
ok ini ape yg aku tau pasal vaksin IPV tu utk Polio
DTAP plak untuk 3 serangkai ..kancing gigi ...

HIB untuk demam Haemophilus ..yg menyerang paru2 dan tulang ...

betuikan klu salah ek

kadang2 mungkin vaksin menjadi pun pencetus ekzema .... sbb kadang ada sesetengah org alah dengan sesuatu ...
mungkin persekitaran, makanan, ubatan atau ape2 yg boleh jadi pencetus

ekzema ni mmg dah ade dlm bdn org tu ... klu yg ade history keluarga asthma ..mmg lebih cenderung kena

cam anak aku ... alhamdulillah semakin ok ... bila dah besar ....
mungkin kerana supplement shaklee jg kot...

lagi satu klu baby still menyusu ...mak die kena la pantang lebih sikit .....
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 21, 2015
Kesiannya tgk afrina kak..teruk juga betis dia.
Harap akak sabar yer. Ainul pun alergik juga makanan laut. Sotong udang. Sbb tu sy jarang mkn dah. Saya mkn omega guard juga utk pertahanan badan Ainul, salur melalui susu badan..klu besar alisha boleh direct mkn ja.
Unknown Unknown January 21, 2015
Eh.. Kat mana komen ku? Apasal tak ada? Ish3.. agaknya dah tulis tp sendiri tak klik publish lepas tu.keluar.. penat komen..hahaha...

Btw,ni komen Sya siang tadi..Sya x tau nak.kata apa kak ina.. sedih Sgt tgk afrina tu.. Alhamdulillah dah ok kan...
AyuArjuna BiGoshh AyuArjuna BiGoshh January 22, 2015
cer rujuk entri sy yg ini...

sy tak syorkan produk..

tapi sy syorkan dr dari hkl ni

die ni mmg pakar untuk penyakit kulit kanak2...

die mmg takde klinik sendiri dan mmg kerja kat HKL..

sbb sy tgk testimoni dr ni byk dr bayi dmpi dewasa die rawat...


http://ayuarjuna.blogspot.com/2014/10/workshop-anjuran-avene-atopic-enzema.html
Umi Nazrah Umi Nazrah January 22, 2015
sabarlah ye afrina. inshaAllah kami doakan agar cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan
NoEn NoEn January 22, 2015
moga afrina cepat sembuh
Unknown Unknown January 22, 2015
pasal vaksin tu hak individu..ibu2 kena study betul2 pasal vaksin..apa terkandung semua..kalau tak vaksin kena pastikan anak2 makan makanan sunnah..tp tahu jelah skrg mcm2 penyakit,makanan xberkhasiat..


eczema pula tidak diketahui punca..kdg2 leh jadi faktor genetik dan persekitaran,terdedah kepada sabun mandi/basuh mengandungi bahan kimia.
-elak makan yg alahan telur/susu lembu/kekacang
-pakai baju longgar dan diperbuat dari kapas.
-biarkan suhu sejuk sbb panas boleh menyebabkan berpeluh yang memburukkan keadaan gatal.
-persekitaran rumah bersih dan bebas daripada habuk dan kotoran.
-kuku anak sentiasa pendek
-guna minyak zaitun

Walaupun masalah eczema ini tidak boleh dipulihkan sepenuhnya, tetapi boleh di kawal.jika betul caranya, ruam eczema takkan naik.


moga afrina cepat sihat
ejulz ejulz January 25, 2015
semoga afrina cepat sembuh.. anak buah saya yg sorang ada jugak masalah kulit.. bila dia guna ELLGY h2O EXTRA GENTLE Cleanser (Daily Foam Cleanser for Face & Body) baru ok kulit dia..
zachflazz zachflazz January 26, 2015
Insya Allah Afrina akan segera sembuh dari Ekzema ini Intan. saya berdoa untuk Afrina.
Siti Sharini Siti Sharini January 29, 2015
semoga cepat pulih..thanks mention pasal outdated GA tu..mcmana saya boleh tak perasan hehe dhla buat auto published.sorry sorry
Permata Malap Permata Malap January 30, 2015
sian bila tengok budak-budak kena ekzema.harap cepat sembuhla ye,kak..
nanieydotcom nanieydotcom February 01, 2015
Teringat adik naniey masa kecik lagi teruk dri ni. After 3 hari lahir kepala kaki badan teruk.. Mama sampai ikat tangan x nk bgi garu..

Now da besar x boleh kena rumput sbb nnti mmg gatal n menggaru la waktu malam.

Cpt2 sembuh Afrina.
Fara Fara February 04, 2015
Semoga keadaan akan makin pulih untuk Afrina... inshaALlah ujian Allah untuk mereka yang dapat memikulnya... anak buah saya pun ada eczema.. saya faham cabaran menjaga kanak-kanakk eczema.. apa yg kita boleh buat ialah teruskan berdoa dan make sure antibodi Afrina sentiasa dalam keadaan yang tinggi..

Saya pun pernah menulis tentang entry eczema ni berdasarkan penceritaan kawan yg mengalami eczema.. Semoga memberi manfaat..

Salam...
Fara --> Kisah Eczema...
Fara Fara February 04, 2015
Oh lupa, thanks for sharing all the details esp. info u dapat dari doctor.. InshaAllah mesti ramai dapat manfaat dari sharing u.. :-)

-Fara-
http://amfarra.blogspot.com
Maria Firdz Maria Firdz February 05, 2015
Sy dulu pun de ekzema.. Tpi dptkn vksin kerajaan juga... Apa2 pun mmg kna refer pakar...
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Sedih tengok bebudak yg kena ekzema nih.