Baby suka muak @ jeluak @ muntah susu

Ketika Alisha & Aqilah masih baby dulu, mereka tak pernah alami muak @ jeluak @ muntah susu ni... tapi time Afrina ni, lainlah pulak... dari dia dalam pantang sampai lah sekarang, dia akan muak @ jeluak @ muntah susu... Ketika dalam pantang dulu saya risau la jugak... Yela u all, sikit2 muak... Minum susu tak dan lama, keluar balik... Kadang2 keluar susu yang dah jadi ketul2 sikit tu...

Memang time ni keje saya duk tanya orang je apa puncanya... Pergi klinik swasta pun tanya, pergi klinik ibu anak pun tanya... tanya misi lah, tanya doktorlah... sampai ke mak saya dekat kampung tu pun saya suruh tanya misi dekat klinik ibu anak dekat sana... Adehhhh... nampak tak saya punya peel??... Selagi ianya tak memuaskan hati saya, selagi tu saya kan tanya orang soalan yang sama... Berapa ramai pun yang saya tanya, jawapan mereka tetap sama.. "TAK PERLU RISAU... NANTI IA AKAN BERHENTI SENDIRI..."

Tapi dalam masa yang sama, saya kene perhatikan Afrina ni selalu la kan, takut boleh tersedak susu... Ingat lagi masa awal2 dulu, saya BF Afrina depan misi sebab time tu dia dah menangis... so, misi suruh bagi susu... nak dijadikan cerita, time tu boleh pulak tiba2 si Afrina ni batuk2.. so, cepat2 tepuk la kan takut tersedak... Misi terus cakap susu saya banyak sangat.. so, dia suruh saya pegang breast dalam bentuk "gunting @ jari telunjuk dengan jari tengah" ketika menyusu anak... kira macam jari saya tu control pengeluaran susu yang masuk dalam mulut Afrina.... Bila susu banyak tu, memang Afrina marah2lah kan.. bebal2 sikit... tapi bila dah cut macam tu barulah dia ok.... Selain tu, misi jugak suruh saya bagi Afrina tidur mengiring... kiranya kalau Afrina jeluak pun, susu akan meleleh keluar... Kepala jugak kena tinggi kan... Memang kene selalu perhatilah sebab takut bila susu tu tak dapat keluar & tertelan balik, takut ia akan sampai ke paru2... Selain tu jugak, lepas minum susu kene burp kan Afrina... tapi si Afrina ni, dah burp @ sendawa kan dia pun, tetap jugak muak...

Untuk pengetahuan u all, Afrina muak ni, sehari tu berkali2 tau u all.. dari lahir lagi duk muak je kojenya... Sekarang pun kadang2 ada lagi muak... Cuma saya nak bagitahu, betoilah cakap misi & doktor tu semua yang lama2 muak @ muntah susu @ jeluak ni akan hilang... tapi untuk Afrina, muak ni belum hilang sepenuhnya lagi... sekarang ni pun ada jugak lagi tapi tidak sekerap dulu... kalau dulu hari2 muak... setiap hari berkali2 pulak tu... tapi sekarang dah kadang2 baru muak... tu pun kalau tertekan di breast dia... Ohya, masa dalam pantang hari tu, saya ada jugak google pasal ni... terjumpa satu forum tu tapi cari balik dah tak jumpa pulak... Haihh!! Rata2 ibu2 yang join perbincangan di forum tu bagitahu benda yang sama... akan hilang sendiri muak tersebut... memang ada ibu2 tu jugak bagitahu yang anak mereka dah tak muak... rasanya sorang tu bagitahu umur anak dia 6 bulan kot baru berhenti muak... Ingat2 lupa dah saya pun...

Itu je lah saya nak share dengan u all.. kot2 ada antara anak2 u all yang jadi camni... entry ni sepatutnya 
masa saya dalam pantang hari tu saya nak karang, tapi tu la, sekarang ni kekangan masa yang amat..!!! Banyakkkkkkkkkkkk sangat lagi info yang saya nak tulis dekat blog tapi ta berkesempatan...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 
Baby suka muak @ jeluak @ muntah susu

{ 18 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown January 15, 2015
Ala..hilang dah ke komen TD..
QasehnyaRania QasehnyaRania January 15, 2015
alhamdulillah anak saya setakat ni oke.
masa dlm pantang mmg saya bgi anak saya tido ngiring.mak suruh.ada jga yg dgr org ckp jgn bg tido ngiring nti kepala leper la, mcm mcm la..

selalunya lps susu msti sendawakan.
kalau malam, mmg risau. sbb lps nyusu mmg terlelap. skali mak dgn anak. tp mak saya yg tlg sendawakan. risau kan..

in shaa Allah smga cepat hilang semua ni..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI January 15, 2015
kesiannya afrina..moga cpt baik dri muak susu mcm tu..
Unknown Unknown January 15, 2015
bestnyaa susu kak banyak..sampai baby tak sempat nak telan..tu dia jadi terjeluak..betul kata misi buat gunting tu nak kasi jgn terlalu cepat..sbb kdg2 baby jadi trauma laju sgt dia xnak direct BF dah..

pengalaman kawan jijah
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad January 15, 2015
Betul akn hilang sndiri...ank saya yg first kuat temuak...sehari 4 5 baju betukar sbb dia temuak smpai lencun baju..bila masuk 6 bulan makin kurang n behenti terus..berbeza ngan ank saya yg no 2 susah sgt temuak...
eima eima January 15, 2015
hmm ... ok anak buah aku ade kes cam ni ... lebih kurang umur die 8 bulan baru muntah susu tu berhenti sbb injap saluran makanan tak tertutup rapat .... salah satu punca nape baby selalu muntah balik lps minum/mkn ....

selalunye kes cam ni akan baik sendri bila semakin besar ... faktor anatomi bdn jg ...

dont worry ... tp perlu jg jumpa DR untuk kenal pasti masalah sebenar ... anak buah ni mmg parent die bawa pi jumpa paed ...dan buat ujian ..sbb dah umur 8 bulan still muntah lagi .... setter zarina jumpa doktor pakar klu masalah yg sma masih berlarutan
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 15, 2015
@eima

haaa yg pasal injap saluran ni pun saya ada baca dekat forum tu... ada ibu tu gtau doc gtau dia camtu... tapi tu la, tak jumpa cari link forum tu plak dah... jenuh duk google macam2 keyword... kalau tak dah boleh buat backlink.. haih...

mcm saya ni pulak, misi n doc yg saya jumpa n tanya... dorg tak gtau pun pasal injap saluran tu... semua pakat duk kata takda pa2... nanti akn bhenti sendiri...
Nadia Johari Nadia Johari January 15, 2015
Alahaimafrina..susu baik2 ye..
Unknown Unknown January 15, 2015
Anak pertama tak de muak..anak kedua pun tak de..tak de pengalaman tentang ni.
AnonymousAnonymous January 16, 2015
Salam sis maaf komen disini...saya nk tnye sis masih jual inner menyusu x?? Klu ada mcm mne nk contact sis??
Unknown Unknown January 17, 2015
Haha.. kan dah kata komen tu.hilang.. meh nak komen balik.. just nak tulis, kalau sikit² ok.. kalau teruk n berpanjangan sampai 6 bulan takut problem juga kan...
Unknown Unknown January 17, 2015
mmng ade sesetangh bdk mcm ni
Maria Firdz Maria Firdz January 19, 2015
Bhya juga kn... Tkut jadi kes tersedak dlm muntah... Kna hati2 waktu mlm..
AnonymousAnonymous January 20, 2015
salam. saja nak kongsi.sy silent reader blog ni. anak saya muak susu smpi umur 3 tahun.lps tu bru ok.mula2 memang risau.tpi pkembangan dia sama dgn kanak2 lain.jumpa paed pun dia kata jgn risau.smua bgantung pd bdn kanak2 tu sendiri.tq
AnonymousAnonymous January 20, 2015
salam.just nak share.anak saya muak susu hingga umur 3 tahun. jumpa paed kata jgn risau.mula2 risau sgt.sbb minum asyik muntah jer.tapi lama2 ok skit.bru btul2 ok 3 tahun.tpi asal pkembangan dia sama cam budak lain jgn risau sgt k.setiap anak ada mslh berbeza2.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 20, 2015
@Tanpa Nama

inner menyusu?... awak tgk di entry mana yer..? saya tak jual.... yg awak tgk tu maybe website yg saya promote... so, awak blh terus tanya owner di link yg saya share di entry tersebut :)
Puan Kutu Puan Kutu January 20, 2015
Baby dengan jeluak memang tak dapat dipisahkan.tp klu kerap sangat macam afrina risau jugak ye..betullah Cara gunting n tidokan mengiring dpt membantu.nti hilang sendirilah kan
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Normal tu. Masa kimi dulu pon sama. Muntah susu macam air paip. Takut plak nengok.