Punca masalah keputihan

Sebelum saya cerita lebih2 lagi pasal keputihan, saya nak bagitahu dulu apa itu keputihan... Takut ada adik2 yang tak tahu pasal ni... Keputihan ni kira macam ada lendir yang keluar dari "aset yang paling berharga" kita tu.. Biasanya keputihan ni dia jernih je tau tapi kalau u all tengok ianya berwarna kekuningan atau kehijauan, haaa yang ni bermakna dah ada jangkitan la tu... bila dah ada jangkitan ni gak, mulalah buat "aset yang paling berharga" kita tu rasa gatal.. itu bab rasa, belum masuk bab bau... ia boleh buat "aset yang paling berharga" kita tu bau hanyir...

Setiap orang rasanya ada je keputihan ni tapi yang membezakannya samada banyak atau sikit... Selama ni tahap keputihan saya ni biasa2 je tau... tapi nak dijadikan cerita, tiba2 ianya jadi banyak dari biasa.. Memang terasa sangat tak selesa + pelik, kenapa tiba2 jadi macam tu... Pikir punya pikir, satu je dalam kepala saya terpikir pasal alat perancang keluarga yang saya guna...

Semalam pergi klinik, terus saya tanya pasal ni.. Jawapan misi dekat klinik tu ya... "IA MEMANG BOLEH BUAT KEPUTIHAN... MAYBE SAYA NI ALERGIK DENGAN GETAH... RAMAI LAGI YANG KOMPLEN PASAL NI"... Tu diaaa.. bila saya tak nak guna kan, disuruhnya jugak guna.. tapi tak bagitahu saya kesan macam ni... bila dah jadi saya yang tanggung... Rancang sendiri lagi bagus nampaknya ni... haihh!! Nampaknya setiap alat perancang keluarga akan ada kesan yang tersendiri... 

Bila dah jadi macam ni, mulalah saya rasa tak nak guna dah... dah tak pasal2 kena cari jalan penyelesaian untuk selesaikan masalah keputihan ni haa... Kalau saya ni duduk di kampung, dah lama saya pergi kutip daun sireh yang berlambak tu haaa... Ohya, cara nak guna daun sireh untuk atasi masalah keputihan ni, DAUN SIREH + AIR SUAM = RAMAS2 PASTU TAPIS... AMBIK AIR TAPISAN TU CUCI DEKAT "ASET YANG PALING BERHARGA" KITA TU... Untuk pengetahuan u all jugak, selain dari untuk hilangkan rasa gatal & bau @ masalah keputihan, ia jugak dapat membantu merapatkan kembali "aset yang paling berharga" kita tu.... InsyaAllah...

Tapi disebabkan dekat rumah saya ni takda daun sireh, so saya guna INTIMATE WASH.. Produk ni ada daun sireh jugak... Intimate wash ni hadir dalam kehidupan saya di saat saya memerlukan... wah gituuu... Alhamdulillah memang nampak perubahan... jumlah keputihan tu semakin kurang dari sebelum ni, tapi masih tahap kurang selesa lah bagi saya.... Harap2 Intimate Wash ni dapat bantu saya atasi masalah keputihan ni sepenuhnya... Tak nak dah guna alat perancang bagai ni tau... Bila saya kata kalau tak guna, misi tu kata nanti awak buat buku pink pulak.. saya jawablah.. buat buku pink takpa, Alhamdulllah... pastu misi tu cakap, awak Alhamdulillah la... kami ni............ haihhh nak jugak suruh guna...!!!

P/S : U ALL PIKIR SENDIRILAH APA ALAT PERANCANG KELUARGA YANG SAYA MAKSUDKAN... HINT2 DAH BAGI DEKAT ENTRY NI... BUKAN APA, SEGAN PULAK SAYA NAK TULIS WORD TU DEKAT SINI.... (^_^)

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

Punca masalah keputihan

{ 17 comments.. read them below or add one }

nur anis nur anis January 08, 2015
Yup..sangat tak selesa bila keputihan macam tu..saya pernah jadi, pegi jumpa doktor. Dia bagi ubat sebiji je. Makan sekali je. Alhamdulillah..terus baik.
eima eima January 08, 2015
perkara paling ditakuti dan paling merisaukan kita kaum wanita ..serius aku cakap .....

kalau yang belum berkahwin mungkin kerisauan itu tak la seteruk yg dah berkahwin ni .....

tetiba suami bau pelik ... hilang selera die kat kita kan ... so jgn amik mudah dgn keputihan ni ... kena jg dan rawat betui2 ...

byk cara tradisional yang kita boleh guna ... tp ada juga supllement yang boleh bantu kita

contoh set keputihan shaklee

Alfalfa boleh membantu untuk merawat dan mengatasi masalah dalaman wanita dan ia merupakan kacip fatimah moden

Garlic Complex pulak adalah antibakteria/antibiotik semulajadi yang mebantu untuk membunuh bakteria jahat yang menjangkiti aset wanita kita

GLA Complex membantu untuk membetulkan hormon estrogen wanita yang mungkin menjadi salah satu pun ketidaknormalan hormon penyebab keputihan yang teruk spt ina cakap pakai alat perancangan keluarga penyebab keputihan ... dalam alat perancangan keluarga mmg ada hormon untuk mengawal kesuburan wanita tu ...

jika ada sesiapa yang mengalami masalah keputihan ... boleh pm eima 0129220376 untuk maklumat lanjut ...
zazanizam zazanizam January 08, 2015
benda ni la yg paling merisaukan buat para wanita huhu..
Unknown Unknown January 08, 2015
Rasanya tau kot apa jenis yg kak ina pakai tu.. Eh.. Tp ntah la.. Haha. Tetibe X sure plk.. Masa dulu sya minta nasihat dr doktor kat swasta. Dia ada bg tau kesan negatif perancang ni. Semua ada.. Sbb tu sya X pakai walau doktor asyik tanya. Sya ckp nk pakai implant, terus diorg X tanya dah. Sbb implant ni X semua tempat ada.. So, selamat.. :)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI January 08, 2015
mmg tak selesa bila ada mslh cmni kak...
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra January 08, 2015
Kak..saya tak faham knapa misi setiap klinik tu merasakan satu beban klu org ngandung kerap. Rezeki Allah nk bg. Mak budak x banyak cakap tapi misi yv kalut.ada yg sampai marah2 bila tau ngandung lagi.macam kata x pandai la apa la.hmm..

Saya xpakai alat pa2 kak..mkn pun x.rancang sndiri. Sy tkut nk mkn.tkut kaco hormon.lg pun jauh dgn abg.no meaning nk mkn perancang bagai. Hihi..

Moga akak cepat sembuh..
Siti Sharini Siti Sharini January 08, 2015
ssemoga hilang masalah problemnya
Unknown Unknown January 08, 2015
semoga akak dapat merawat masalah ni..
Unknown Unknown January 08, 2015
Alhamdulillah..saya tak pernah ada keputihan..tapi teringat kisah sorang wanita saya bebual diklinik yang tak selesa sebab keputihan yang dia laami..nampak tersiksa sangt..siap bagitau tak tahan sebab gatal2 dan pedih bila nak kencing..

kenapa nurse rasa susah sangt bila orang mengandung??macam la dia yang tolong bawak perut kita..rasa terbeban cari kerja lain la..
MOMMYLIN MOMMYLIN January 08, 2015
dear... iucd yek? lin penah kena kejap tau. pastu lin pakai pencuci silky girl dlam seminggu terus ok.
Maria Firdz Maria Firdz January 08, 2015
sy rncg sendiri je la... mmg mls nk tggung risiko smpingan cmni... suami pun tak galakkn amik perancg klurga moden..
Nadia Johari Nadia Johari January 08, 2015
keputihan kalau banyak memang tak suka..
AnonymousAnonymous January 08, 2015
Mcm pelik bl nurse tu mrh xmik prancang kan...
Unknown Unknown January 10, 2015
ingtkan amik perangcng kelrga blh mnyebbkan badan naik je. X thu plak blh sbbkan keputihan
Unknown Unknown January 12, 2015
Jijah rancang sendiri je kak.. padahal czer lg tu.. sbb tau da akan kacau hormon.. mana2 perancang mmg akan kacau hormon.
lynndamya lynndamya January 14, 2015
Salam, habis baca entry akak, sy mcm risau, bila baca komen2 diorang, lagi lah sy risau....okay so mmg sah, sy xnak amek or guna apa2 perancang moden sekalipun...hish! nurse pun satu, kecoh je~
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Masalah kebanyakan wanita termasuk saya. Memang tak selasa sangat. Kena pakai pantyliner hari².

Saya merancang sendiri jer. Tak reti nak makan² pil nih.