Kerinduan pada kenangan dengan kawan baik di zaman persekolahan

AllahuAkbar... Entry ni saya tulis untuk melayan perasaan sendiri, di mana seminggu dua ni saya rasa rinduuuuuu sangat dengan zaman persekolahan dulu... Yap, saya rindu dengan rakan2 saya.. Kerinduan tu sebenarnya lebih kepada kenangan2 di antara kami.. Saya rindukan suasana persekolahan.. Kalau masa ini dapat diputar kembali, salah satu yang saya nak, adalah kembali ke zaman sekolah... Zaman sekolah ni la saya ada kawan yang sentiasa susah senang bersama... Setiap "zaman", tak kira di zaman sekolah ke, zaman IPT ke, zaman kerja ke, saya memang ada kawan baik yang tersendiri.. Cuma untuk entry ni saya ingin bercerita kawan susah senang saya ketika di zaman sekolah..


Eksklusif untuk tatapan u all, ini gambar saya dengan kawan baik saya di sekolah menengah.. Tingkatan berapa saya pun dah lupa.. Jangan terkejut, saya memang "legam" zaman sekolah dulu yer... hahhahah.. Tapi saya tak kisah walaupun u all tengok gambar lama saya ni.. terpulang dekat u all nak pikir apa pun.. Ini antara salah satu gambar kenangan saya dengan sahabat baik saya tu... Yap SAHABAT..!!

Saya panggil kawan saya ni Fetty.. Fetty ni sahabat yang sangat baik.. Kami mula berkawan ketika di Tingkatan 4.. Di sekolah, kami dah macam belangkas.. ke mana je mesti berdua.. Kami hanya "hidup" dalam dunia kami.. Banyak kenangan saya dengan Fetty ni.. Kenangan "nakal" pun ada jugak.. hahah.. Tapi nakal2 pun, nakal kami je la.. tak campur orang lain.. Antara yang saya ingat, Fetty ni bawak walkman tau pergi sekolah, pasang pulak time cikgu mengajar, lagu hindustan pulak tu.. Saya yang dengar siap goyang2 la kan.. Sekali cikgu nampak terus kena panggil ke depan kelas.. Serius malu time tu, tapi tahan je la,... Ingat balik sekarang ni rasa nak gelak pun ada... hahahhah... Jenuhlah kami berdua buat muka tembok pergi mintak balik walkman tu dekat cikgu tersebut.. Sampai sekarang saya ingat situasi tu.. Haihhh...

Ketika kami sekolah, kan ada sekolah petang, bila takda duit nak makan petang, kami bawak keluar duit dari poket masing2 & buat kira2... Last2 beli mee sup sebekas, kongsi berdua... Alahaiiii manis sungguh kenangan untuk dikenang.. Bila lepas rehat pulak, kami mesti beli ayam goreng bahagian sayap.. Masuk kelas je mesti poket sekolah gelembong sumbat ayam.. ahhahha... Kami di sekolah kadang2 amalkan, duit ko duit aku, duit aku duit ko.. Oh teringat satu benda, masa sekolah kan, saya ajar Fetty matematik tau u all, tapi bila result SPM keluar, result dia lagi power dari saya.. hahhah... Satu kenangan yang saya takkan lupa adalah bila Fetty cuci "kawan baik" saya yang melekat di baju sekolah.., Eh, zaman sekolah, satu perkara yang normal bila kawan baik melekat di baju... Saya tak tahu dia masih ingat atau tak pasal ni... Saya ingat lagi, Fetty teman saya ke tandas, lepas tu dia terus cuci belakang baju saya tu.. bukan cuci bod*h2 tau u all, cuci betoi2, seolah2 takda perasaan geli langsung!! Kamu memang sahabat yang sangat baik Fetty..!! 

Sangat banyak kalau nak ditulis segala kenangan kami berdua di blog saya ni.. Kami dulu boleh dikatakan setiap hari bersembang di telefon, sekali bercakap berejam2, sampai telefon rumah Fetty kena potong la... hahhah.. Walaupun kami dah berjumpa di sekolah, tapi boleh pulak berejam bergayut dekat telefon lepas balik sekolah... haha... Zaman sekolah, segala cerita kami kongsi bersama.. Selepas SPM Fetty sambung belajar Diploma, lepas tu sambung Ijazah, sekarang ni tengah belajar master pulak.. Kalau tak silap saya, Fetty tengah cuti tanpa gaji rasanya.. Oh, Fetty kerja juruaudit... Eh, walaupun saya kata Fetty adalah sahabat saya, tapi u all tahu tak, kami bukannya jenis yang berhubung selalu.. bukannya jenis yang selalu ber"whatsup".. Walaupun kami jarang berhubung, tapi saya tahu bila kami jumpa, kami tetap kecoh macam dulu2... Dengan Fetty lah saya boleh cakap apa sahaja.. Boleh membahan, tanpa perlu risau terasa hati.. Selepas Fetty, saya masih takda jumpa lagi rakan macam Fetty..

Sekarang ni kehidupan saya hanya dengan anak2.. saya takda rakan, sekadar rakan alam maya sahaja.. Dekat rumah pun saya terkurung je dalam rumah... U all baca entry ni mesti rasa tak best je life saya yang terkurung ni kan?? Tapi saya tak kisah pun, saya ok je... memang dari zaman anak dara lagi macam ni.. Alhamdulillah setakat ni saya terhindar dari segala gosip2 nakal.. hahah... Saya takda nak bercerita apa2 pun macam dulu2.. takda benda yang nak digosipkan, melainkan kisah anak je... Kalau setakat nak cerita2 yang "remeh temeh" tu, normally saya akan cerita dekat my dear ataupun parent saya.. Hanya mereka je yang saya percaya.. Saya tahu, bila saya bercerita dekat mereka, cerita saya tu tak "mengalir" keluar.. 


Inilah gambar Fetty sekarang.. Dah ada anak sorang.. Cantik kan u all?? Saya tahu Fetty akan baca entry ni.. saya nak cakap "Fetty, terima kasih sebab jadi sahabat terbaik aku... Kenangan ko dengan aku, aku takkan lupa sampai bila2.. Walaupun kita jarang berhubung, tapi aku percaya, kita saling ingat mengingati... Ko tau? gambar kita berdua, mak aku letak dalam frame & letak atas meja bersama2 dengan gambar family aku yang lain... Persahabatan kita, bukan hanya sekadar kita berdua, tapi jugak ko dengan family aku... TERIMA KASIH lagi sekali... Moga ko berbahagia selalu & sentiasa di bawah lindungan NYA.."


Ini pulak gambar kami 4 beranak..Berbezakan gambar kami zaman sekolah dengan sekarang.. Sengih sorang2 tengok gambar zaman comot2... Tapi yang comot tu la banyak kenangan yang terindah!! Moga Tuhan merahmati semua hubungan saya dengan rakan2, tak kiralah kawan secara real atau alam maya... Moga persahabatan kita semua kekal sampai bila2... InsyaAllah, kita berkawan kerana Allah... Kita bertemu dan berpisah jugak kerana Allah...

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Iman itu tidak diwarisi sekalipun ayah kita seorang yang bertakwa... maka, usahalah diri kita sendiri mencari ilmu untuk menjadi insan yang bertakwa"

{ 7 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown January 26, 2016
rindu zaman sekolah.. lelagi kalau pernah terbuat perkara pelik2 bersama sahabat.. mesti akan igt sampai bebila kan.. hehehe..
feti feti January 26, 2016
Noza.. Terharu aku ko tulis cmni..😭😭😭mmg best kalu igt zaman dulu..dulu x suka skolah.. Now btol la org ckp.. Kalu blh putar masa.. Mmg nak ulang balik masa dulu😭😭xde pk apa pon.. Now da jd mak ni mcm2 la kan.. Dunia kita umah kita jerlaa..best igt kenangan zaman sekolah..now x sangka ko da jd blogger hebat.. Pandai menulis n ibu yg hebat jgk!! Tak tahan tgk muka zaman skola tu.. Hahahaha.. Smg Allah sentiasa merahmati ko n family jgk.. Miss u babe!😘😘😘
Mimie Mimie January 27, 2016
Sy pun rindu zaman sekola kak ina...tp yg kekal jd kawan n bff sy smp skang kwn mse kat uitm...
eima eima January 27, 2016
semoga kekal persahabatan uoll ...bknsenang nk ada kawan baik mcmni kan
Dunia Zumal Dunia Zumal January 27, 2016
Tetiba teringat juga kawan2 sekolah tapi sayangnya sebab kami tak banyak memori bergambar...
LYAfrina LYAfrina February 13, 2016
cantik kawan ina..
alhamdulillah..sahabat selamanya..