Natural inducer untuk ibu mengandung 37 minggu ke atas

3 kali bersalin, 3 kali kali pengalaman yang berlainan... Alisha ngam2 tarikh lahir, Aqilah awal 2 minggu manakala Afrina pulak, saya overdue 4 hari... Pengalaman overdue ni la yang saya rasa ngeri.. bukan apa, bila teringatkan misi kata "Jika 04/09/2014 saya tak bersalin lagi, saya kena serah diri @ masuk wad pada 04/09/2014.. Manakala pada 05/09/2014 saya akan di induce @ "paksa" bersalin"... Perkataan induce tu yang buat saya ngeri tu... Sebab setakat yang bagitahu saya, semua duk cakap sakit bila kena induce.. Habis tu macamanalah saya tak susah hati... Due date saya 29/08/2014 tau, lepas je tarikh tu, mulalah saya duk pikir macamana nak bagi bersalin sebelum tarikh "serah diri" ni haa...

Nasib baiklah salah sorang friendlist FB saya bagitahu pasal NATURAL INDUCER... Saya pun apa lagi, teruslah buat apa yang sesuai.. Tapi mula2 sekali yang penting bila kita dah overdue ni adalah JANGAN PANIK OR JANGAN RISAU...!! Selagi denyutan jantung anak dalam kandungan kita tu ok, selagi tu takda masalah... Sebab tu pentingnya u all kira pergerakan baby tu.. Kalau tak cukup 10 kali sehingga pukul 9 malam, cepat2 pergi hospital.. Kena alert betoi bab perkiraan gerakan baby ni tau.. bukan apa, sebab pada masa ni, pergerakan baby tu memang sangatttt lambat dah... kalau awal2 tu, nak sampai 10 kali tu, takdan petang dah cukup 10.. tapi ketika usia ni, nak sampai 10 kali tu pun, adehhhhh.... Bila dah overdue ni jugak, apa2 jadi dekat baby, semuanya bergantung dekat ibu.. Ingat, kene alert betoi2 dengan perkiraan gerakan baby ni tau...  

NATURAL INDUCER ni dilakukan ketika kandungan dah berusia 37 MINGGU tau bukan sebelum itu.. Antara NATURAL INDUCER yang saya lakukan adalah jalan itik... U all tahu kan jalan itik tu macamana.. Walaupun kadang ada jugak rasa se'eh ketika jalan itik tu haa, tapi saya buat jugak.. Eh u all tahu tak, kadang2 saya buat sekali dengan anak2.. konon2 macam nak ajak anak bermain la.. tapi anak tak tahu maksud sebenar saya.. hahahhah.. Selain dari tu, saya jugak minum air kelapa.. Makan makanan yang pedas & panas pun saya makan.. Eh, panas yang saya maksudkan tu bukan yang panas sebab baru lepas masak tu tau.. Panas macam daging kambing tu haaa... Saya ingat lagi, Malam sebelum saya bersalin tu, saya ajak my dear pergi makan lamb chop dekat luar.. Restoran yang saya pergi ni memang sepinggan tu hidangan dia banyak tau.. tapi saya tak habis pulak makan, bungkus bawak balik rumah.. konon nak makan dekat rumah la... Ohya, dekat restoran tu jugak, pada mulanya saya nak minum air apa ntah, tapi tiba2 saya teringat yang nenas jugak salah satu natural inducer.. terus saya order jus nenas.. Dengan takdir Tuhan, pukul 2:15 pagi tu, terus saya turun tanda @ keluar darah.. Serius masa ni, saya bukan rasa takut tau u all, tapi rasa seronokkkkkk sangat!! Tersengih2 je saya bila nampak dah keluar darah.. Bukan pasal apa, sebab saya dah tak perlu risau nak kena "serah diri" untuk di "induce"...

Itu antara yang saya lakukan.. Tapi NATURAL INDUCER lain yang saya baca adalah seperti berjalan di tepi pantai tanpa pakai kasut.. katanya ada kajian mengatakan tekstur pasir & garam pantai tu boleh trigger bersalin.. Lagi satu, "bersama" dengan suami pun salah satu jugak tau u all.. Kira macam hormon yang dirembeskan tu akan membantu mempercepatkanla... Bukan tu je, stimulasi nipple pun sama jugak.. Yang ni cara dia lebih kurang macam ala2 teknik nak bagi susu laju time sebelum pam susu.. ia jugak dapat membantu trigger rahim kita contraction... Banyak lagi cara lain yang boleh lembutkan "pintu" untuk baby keluar ni sebenarnya.. tapi saya tulis sekadar yang saya ingat je la... Eh, bergelek atas birth ball ke, berjogek pun iyer jugak tau.. selain dari senaman turun naik tangga tu haa... Ohya, u all jugak boleh urut dekat tangan .. alaa macam ni, tengok tangan u all sekarang, antara ibu jari dengan jari telunjuk tu, dekat tengah2 tu macam ada "kulit terlebih" kan.. haaa, u all picit2 manja bahagian tu.. 

U all boleh try mana2 yang u all rasa sesuai.. Ini sekadar ikhtiar je la.. Lambat atau cepat tu urusan Tuhan.. Ada orang dah buat semua cara, tapi tak bersalin jugak, last2 kena operate.. Yang natural ni, dia tak secepat cara induce yang dekat hospital tu.. tapi yang penting kita ikhtiar kan u all.. saya ni first time sampai overdue, tu yang takut semacam tu.. 

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Iman itu tidak diwarisi sekalipun ayah kita seorang yang bertakwa... maka, usahalah diri kita sendiri mencari ilmu untuk menjadi insan yang bertakwa"
Natural inducer untuk ibu mengandung 37 minggu ke atas

{ 11 comments.. read them below or add one }

Linalogy Linalogy January 27, 2016
Jeng3..tengah fikir2 nak buat yg nana satu dulu..next week dah 36 minggu nih..he he. Tq ina!
Unknown Unknown January 27, 2016
pengalaman saya anak kedua dan pertama dua2 nya lahir pada minggu ke 39..tak de la alami masalah terlebih tarikh ni.Alhamdulillah..tapi Ina, saya kan..kalau nak dekat2 bersalin tu nak berak pun saya takut..cemana nak siap jalan itik lagi..uih..seram..hahhah..


iklan pop up asyik keluar 3, 4kali masa baca entry ni..kenapa entah..terkejut saya..haha
Unknown Unknown January 27, 2016
tu la kak.. takut gak overdue ni sbb chances nak bsalin normal tipis..

skrg mmg amalkan makan nenas, bendi, minum air kelapa, jalan itik, ketuk ketampi..

moga allah permudahkan
Unknown Unknown January 27, 2016
ngeri plak baca entry ina yang ni..huhu..
Nugrul Sakura Nugrul Sakura January 27, 2016
Nurul dh merasai induce tuh mcmna... harap lps ni di beri peluang merasai bersalin normal plk..bru dpt beza.
Mrs Velentine Mrs Velentine January 28, 2016
MV memang pernah induce masa tu overdue dah 2 minggu anak first..lepas tue anak 2-4..memang ikut due..tapi MV memang buat natural induce ni
Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie January 28, 2016
ok, baru tau jalan itik boleh.. info bagus ni
y i e n y i e n January 28, 2016
Kite time sakit contraction dtg, terus jalan2, pastu kejap2 g toilet duduk cangkung nak bg bukaan cepat, haha~~
Mimie Mimie January 31, 2016
Sy kena induce msr nak lahirkan auni...kne serah diri.Ya Allah sakitnya hanya Allah yg tahu...
Mommy_ima Mommy_ima February 02, 2016
hehe.. keluar juga cerita penuh yang ni. :p
Sepp sikit jus nenas! 2 hari sebelum bersalin Alham, telan jus nenas. ;)
Lynndamya Lynndamya February 18, 2016
Salam, wahhhhh ilmu berguna ni utk saye...
Baru tahu sikit2 psl mengandung dan bersalin pas bace ni, thanx kak...Aduh seram pulak tapi insyaAllah, sy akan ingat ilmu ni...sgt berguna! :D