Pusat baby berdarah

Time Afrina ni banyak benda baru yang berlaku... Time Alisha & Aqilah dulu tak jadi, time Afrina ni jadi... Salah satunya pasal pusat berdarah...  bukanlah berdarah sampai keluar darah tak berhenti tu.. tapi bila setiap kali lepas mandi, bila lap area pusat, mesti ada kesan darah dekat kain.. maybe sebab darah kering yang cair bila kena air..

Seingat saya, ketika Alisha & Aqilah dulu, time bersihkan tali pusat, takda pulak keluar darah... tapi time Afrina ni, walaupun tali pusat dah tercabut pada 14/09/2014, darah masih ada.. heran jugaklah saya kan... bila misi datang rumah, saya tanyalah kenapa jadi camtu... misi kata ianya normal, memang lambat nak kering darah dekat pusat tu... ambik masa seminggu dua... aaikkk... pelik gak saya ni, time Alisha & Aqilah takda pun.. bagi saya macam tak normal la pulak kan...

Ditambah pulak time tu orang tengah kecoh kat Fb share gambar baby yang pusat dia berdarah tu... lagilah buat saya risau... yang pasal baby tu, katanya akibat dari jangkitan... Saya telefon mak saya tanya pasal ni, mak saya pulak tanya kawan2 sekerja dia... kawan2 mak pulak cakap anak2 dorang tak pernah jadi camni... Last2 mak saya pergi  tanya dekat klinik ibu & anak... Ohya, mak saya ni kerja di klinik kesihatan tapinya bahagian pergigian.. so, anytime lah mak saya boleh pergi tanya dekat klinik ibu & anak kan sebab satu bangunan je...

Menurut kata mak saya... staff nurse tu cakap memang lambat darah tu akan hilang.. just terus cuci area pusat tu dengan spirit yang disediakan... Jangan cuci dengan air biasa nanti lagi lambat baik.. Yang pasal air biasa tu, sebenarnya misi yang datang rumah saya tu yang cakap boleh je cuci dengan air biasa kalau spirit tu takda... Bila staff nurse gtau jangan cuci dengan air biasa, terus saya suruh my dear pergi klinik mintak lagi spirit tu... tapi takda la plak... last2 my dear pergi beli dekat farmasi... murah je, rm2 je kot kalau tak silap saya...


Saya cuci guna kapas yang korek telinga tu haaa... Misi suruh cuci sambil korek2 sikit dalam pusat tu.. tapi saya takdanya nak korek2.. just cuci2 area atas pusat tu je... seriau aihhh kalau nak korek2.. kang tembus ke dalam pulak... muahhahah... Darah tu akhirnya hilang sendiri jugak... tapi ambik masa lama jugak la... kalau dari tarikh pusat tercabut tu, rasanya hampir 2 minggu or 2 minggu la jugak kot baru darah tu hilang sepenuhnya... Bila dah ada pengalaman camni, sekurang2nya kalau terjadi lagi dekat anak2 lepas ni, takdalah saya risau lagi kan...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 22 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons October 15, 2014
sue pon tak penah jadi gini...sekurang-kurangnya dapat tahu jugak kan
CtAyue CtAyue October 15, 2014
salam ina.. punyalah lama sy tak aktif blog.. dah ade baby baru dah ina yer.. tahniah.. hihi..
Tie HT Tie HT October 15, 2014
thanks sharing pengalaman ni
moga bermanfaat untuk kawan-kawan pada masa kaan datang
insha Allah
moga mommy n baby sihatat selalu :)
Unknown Unknown October 15, 2014
Pengalaman ni...sy pon tak pernah ada pengalaman camni walaupon anak dh tiga tau...thanks sharing ina..
Unknown Unknown October 15, 2014
Owh.. Gitu plk eh.. Tp kelakarlah akk ckp nanti tembus. Hubby sya pun pnh ckp cmtu. Kelakar tp kekadang fikir mcm logik.. Ye dak?? Haha
mila mila October 15, 2014
pengalaman menjaga anak memang lain2 kn.hehe
Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad October 15, 2014
memang depends juga pada baby. ada yang cepat kering ada juga yang lambat.
randomlyally randomlyally October 15, 2014
Memang risau tang pusat baby kan. Kena jaga betul2. Anak saya Hani tu (setahun dah skg) dulu pusat dia macam timbul sikit. Alhamdulillah, selepas beberapa usaha dlm seminggu - dua gitu, pusat dia cantik je masuk dalam.. :)
DYatie ABakar DYatie ABakar October 15, 2014
jadi abnormal bagi sis yg dah ada 2 anak comel tu kan bila situasi mcm ni. hehe. semoga anak-anak baik2 sahaja semuanya. InsyaAllah.
NAZLIANA SI CUTE NAZLIANA SI CUTE October 15, 2014
budak sekarang kan banyak sgt penyakit huhuu..semoga baby cepat sembuh
Syamimi Saad Syamimi Saad October 15, 2014
Syukur bby sy xkna cmtu. Kalau x, msti cuak. Dah la ank ptma..
Maria Firdz Maria Firdz October 15, 2014
Mmg kna sntiasa pntau smpai hilang darah2 tu..
Unknown Unknown October 15, 2014
bertambah lagi satu ilmu..tq kak..
Unknown Unknown October 16, 2014
kak.. selalu kalau pas bersalin mm drang bekalkan spirit n kapas kan suh cuci pusat anak.. mmg bagus guna spirit. elak jangkitan..
Unknown Unknown October 16, 2014
ketiga2 ank saya x prnh alami nasalah mcm ni. Tapi pusat mereka akan jatuh elok je lps hari ke-10.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 21, 2014
salam k.ina..
pusat bby berdarah ni setahu cma ianya normal..kecuali bila ada pendarahan y banyak or bernanah itu mungkin kena refer doc sbb jangkitan..mungkin kulit afrina lagi sensitif berbanding kanda2 dia tu yg ada kesan drh agaknya..
apepun alhamdulillah..semuanya dah okay :)
Fiza Rahman Fiza Rahman October 27, 2014
Siannya afrina. So far anak2 saya tak pernah kena lagi. Thanks for sharing ina. Mana tau anak akan datang kan...erkkk...ekekeke...
Mimie Mimie October 28, 2014
Memg kena kerap cuci dgn air spirit tuh kak ina smp betul betul kering walaupun tali pusat dh tercabut....aduhhh rindu btul saat ada baby dlu
Mimie Mimie October 28, 2014
Memg kena kerap cuci dgn air spirit tuh kak ina smp betul betul kering walaupun tali pusat dh tercabut....aduhhh rindu btul saat ada baby dlu
MamaIka MamaIka July 15, 2016
SalaM, ank sy no 4 ni pon pusat berdarah lepas jatuh tu. Risau sbb ketiga2 ank xda plak cmni. Harp pasni keringla dia
Maria Firdz Maria Firdz September 25, 2016
Baru mengalami ank ketiga... Ank satu dua dulu takde juga masalah macam ni...
a!!sha a!!sha August 11, 2018
Anak saya yg kedua ni pn Sama..risau jugak..bila dh baca entries yg ni xde la risau lg..rupanya normal