Berat badan selepas sebulan bersalin

Dulu masa belum kawen, saya ingatkan lepas beranak pasti ibu2 ni akan membesar... mahunya tak, semua orang duk cakap camtu kat saya.. mestilah saya percayakan.. lagipun saya rasa ianya logik.. time tu kalau saya jumpa orang yang dah kawen tapi badan masih lagi slim, memang saya tumpang rasa banggalah tengok orang tu... saya pulak jadi teruja siap simpan angan dalam hati kalau dah kawen & ada anak nanti saya pun nak body slim macam dorang...

Bila saya bagitahu kengkawan yang saya tak kerja lepas kawen, bertambah2lah dorang kata saya akan gemuk.. time tu pulak saya membayangkan agaknya dorang kata kalau saya jadi surirumah akan jadi gemuk sebab senang sangat kot bergelar suri rumah ni... duk rileks je kat umah.. tak banyak gerak macam dorang yang bekerja... tapi bila saya alami sendiri.. saya bangkang sekeras2nya... jadi suri rumah sangat2 penat.!!!!!!! Lebih2 lagi macam saya yang ada 3 orang anak yang masih kecik ni haaa.. kurus dengan melayan 3 beradik ni je.. takyah nak makan ubat kurus bagai... kikiii

Bila saya dah ada 3 orang anak ni, saya nak cakap, siapa yang nak mengandung tu... mengandung je...!! tak payah nak risau2 pasal berat badan... tak payah nak pikir akan gemuk bagai la nanti... secara peribadinya, orang2 sekeliling saya yang ramai saya jumpa, badan mereka kembali kepada saiz asal selepas bersalin... malah makin kurus...!! kalau nak "gemuk" pun, maybe tang perut la... (^_^) Lebih2 lagi kalau u all menyusu badan anak, cepat je berat badan turun... haippp susu badan kan susu terbaik di dunia... so, bagi je susu badan dekat anak, nak buat apa keluar duit.. benda free ciptaan Tuhan kan ada... kalau kerja, perah je susu buat stok.. anak dapat susu terbaik, u all dapat berat badan idaman... 2 in 1 gitu... tapi apa2 pun, terpulang dekat diri masing2.. setiap orang ada pendapat berbeza...

Meh saya nak share pasal berat badan saya lepas bersalin dekat u all... Secara peribadinya, SAYA SUKA KALAU BERAT SAYA BERMULA DENGAN ANGKA 5 MEMANDANGKAN KETINGGIAN SAYA 165CM SO SANGAT NAMPAK MACAM BINI POPEYE JIKA BERAT SAYA CECAH ANGKA 4... Tapi faktor genetik maybe memainkan peranan jugak sedikit sebanyak... Kalau u all nak tahu, saya ni jenis yang sangat2 susah nak naik berat badan.. Kalau turun tu bukan main laju, tapi bab naik terkedek2... haihhh..!! Tau tak, ketika saya nak pergi interview inspektor polis masa zaman anak dara, saya tak lepas disebabkan berat yang ringan... 44 kg je u all... sedangkan time tu berat minimum 48kg... sebelum interview tu, jenuh tiap2 hari sebelum tidur mesti makan beger... bukan sebijik tapi 2 bijik.. hambikkk...!!! orang kata makan sebelum tido boleh gemuk, tapi langsung tak mujarab untuk saya... adehhh... takda rezeki nak jadi polis walaupun 2 kali pergi temuduga... semuanya sangkut dekat berat badan....     


Berat final saya sebelum bersalin 60++... Kalau tak silap paling berat time mengandungkan Alisha... 64kg... time mengandungkan Aqilah & Afrina rasanya 62kg kot... ingat2 lupa dah... tapi setiap kali mengandung, berat saya akan naik melebihi dari 15kg... hebat tak??? hehhe.. Ketika mengandung, saya tak pernah ada istilah nak kene control makan sebab takut gemuk lepas beranak ke apa ke... saya main bedal semua... ikut selera tekak ni haa... nanti dah beranak, nak kene berpantang makan.. so, time sebelum beranak, baik makan puas2... puas hati..!! kikikiii

Tapi kan, tak sangka pulak, bila saya pergi checkup untuk sebulan lepas beranak bagi ketiga2 orang anak saya, rupa2nya... berat sama je semuanya... 51kg... hahhah... Time timbang ni memang seronoklah tengok angka 5 kan... takdalah nampak saya ni macam tiang elektrik sangat... adalah cutting sikit kononnya... muahhaha... tapi yang sayangnya... biasa berat angka 5 ni, dia tak kekal lama... nak jugak terjun ke angka 4... jenuh saya mempertahankan angka 5 ni... makan berlambak2 pun tak jadi apa... bukan apa, bila dah cecah angka 4, ia boleh buat saya nampak cengkung... bila dah cengkung mulalah nampak tua dari usia... haihhh!!   


Nampak tak berat saya dekat atas tu... itu berat ketika saya mula2 buat buku pink

Time Alisha : 

Berat 48kg
Kandungan usia 9 minggu

Time Aqilah :

Berat 44kg 
Kandungan usia 11 minggu

Time Afrina :

Berat 47kg 
Kandungan usia 9 minggu

Berat saya ketika awal mengandung time nak buat buku pink, semuanya bermula pada angka 4... tak pernah kekal pada angka 5... kan saya dah cakap... kejap je angka 5 tu saya pegang... mempermainkan perasaan saya je angka 5 ni tau... Time Aqilah tu paling ringan... 44kg je sedangkan saya buat buku pink ketika kandungan berusia 11 minggu berbanding time Alisha & Afrina masa kandungan 9 minggu.. sepatutnya time Aqilah la lagi beratkan... 

Sebenarnya saya berpendapat, jika kita betoi2 nak dapatkan berat badan asal or lebih ringan, time berpantang tu nak kene pantang betoi2..!! Kalau time berpantang tu kita dah tak follow... itu yang jadi masalah... banyak lemak2 yang ada bakal jadi lemak tepu..!! Kesimpulannya, jangan pernah takut gemuk jika ingin mengandung sebab mengandung mampu buat kita jadi lebih slim dari sebelumnya... dengan syarat, keringkan hati untuk betoi2 follow time berpantang...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 11 comments.. read them below or add one }

mila mila October 30, 2014
pergh bestnye sis, jenis susah naik bdn...sy ni kena kontrol makan.. sy ni tang perut yg cepat naik..badan menten je..tu yg jadi makin berat huu
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI October 30, 2014
eh akk 165cm ea??

aritu tak nmpk tinggi time jumpa..hihi.. yui 157cm je..huhu
Mrs Velentine Mrs Velentine October 30, 2014
maknanya kak ni jenis cepat lah turun berat..MV masa pantang mmg cepat turun dalam 15 kg..tapi lepas bby 6 bulan berat naik semula..tapi still ok lah
zazanizam zazanizam October 30, 2014
untung berat badan ina angka 4 ke 5 hihihi..bilah la zaza nk ke angka tu muahahahaha..keje makan2!!
irrayyan irrayyan October 30, 2014
Saya sedang mengembang buat kali ke3. Hikhik. Tapi kang tahun depan kuncup balik laa.
Fiza Rahman Fiza Rahman October 30, 2014
Saya dapat berat masa anak dara lepas bersalinkan qhalif. Skang rasa dah naik berat badan since dah tak mengepam. Tapi qhalif still BF lagi.
Unknown Unknown October 30, 2014
jijah pun pantang betul2.. even kurus pon.. memang jenis badan tak naik.. Alhamdulillah juga sbb takut tgk og naik badan mendadak lepas bersalin..
lynndamya lynndamya October 31, 2014
Salam, owh akak..hahaha sy ni tinggi lebih kurang akak je, berat sy 43kg je, selalu duk risau boleh ke sy ngandung nanti dan cmne lah klw sy bersalin nt..bila dgr citer akak ni, baru sy lega sikit..means insyaAllah lah kan, boleh je..hehe..
yup, gemuk lepas bersalin mmg cm menakutkan sikit, tp utk sy yg xpernah langsung merasa bdn sedikti berisi, rasanya xde hal kot..makin nak lagi ade lah~ haha (n_n)
Myra Jay Myra Jay October 31, 2014
Best Ina makan banyak pun berat tak naik..hehee
Sama macam adik myra gitu la kurus, padahal makan belambak..
Tapi memang setuju sangat dengan Ina pasal jaga betul2 masa berpantang..


Myra lak pantang terlebih makan naik melebih2 ha, makan sikit pun naik jugak, tak makan pun naik... acaner tak geram.. baik makan da nak naik sangat kan..muahaha. Myra demam sminggu ari tu langsung tak lalu makan sebab muntah smpai 4hari, ingatkan boleh kurus, rupanya berat naik.. Adoiii stress giler.

Mak pun cakap sebab dah try macam2 cara berat susah nak turun cuma beranak je then jaga betul2 masa pantang, ha masa tu la baru berat boleh kontrol & turun. Masalah la ni sebab ngandung pun belum apatah lagi beranak kan, dok 'tanam protein' dah masuk 5 tahun ha mau tak gemuk..hahaa


Sori ina, dah rupa karang entry pulak walhal komen je pun :)

Unknown Unknown November 06, 2014
Turun laju, naik terkedek-kedek? Haha.. Best ayat ni.. Sya mcm yoyo, kejap naik, kejap turun. Tak. Kiralah makan ke tak.. Tapi baru² ni tak tau. Malas nak ambil tau.. Sebab kalau tau pun, masih mcm tu juga. Tak buat apapun.. Hehe