Kebaikan or kelebihan tuam bayi

Saya dari Alisha lagi saya memang tuam anak2 saya... dari lahir sampailah usia 6 bulan... U all pun mesti tuam jugak anak2 u all kan... Eh, ke tuam ni bukan termasuk dalam "aktiviti" wajib untuk dilakukan kepada baby... ke terpulang samada nak buat or tak.. ke camne... Ermmm macam saya, saya memang tuam sebab rasanya selama ni saya tengok baby2 semuanya kene tuam tak kira lelaki or perempuan... Lagipun time Alisha dulu, parent saya dah ajar suruh tuam... kalau tak tuam mereka bising... sampailah anak no 3 ni haaa, mak saya duk ingatkan saya suruh tuam si anak solehah Afrina tu haaa.... Pernah sekali sembang2 dengan mak pastu saya bagitahu saya tak tuam sebab tiba2 penyakit M datang singgah, terus mak saya berletiaqqqq.. *cucu opah tu puan ina oiiiii.... jangan pandai2 nak ngelat...

Anak solehah Afrina ni saya tuam guna pasir sungai yang dipanaskan tau... kira lepas dipanaskan, saya buatlah macam bunjut tu pastu tuamlah dekat satu badan Afrina yer... saya bukan sekadar tuam di perut je tau... tapi satu badan kecuali kepala.... saya tuam time nak siapkan Afrina lepas mandi tu... Saya start tuam Afrina dari saya balik rumah selepas bersalin hinggalah sekarang... InsyaAllah akan tuam sampai dia besarlah... kalau ikutkan Alisha dulu sampai umur 6 bulan.. TAPI... tau tak, sebenarnya saya ada 2 3 hari tau saya ngelat... maksudnya saya tak tuam... puncanya??? Penyakit M datang serang saya time tu... Tak tuam sebab malas tapi malam tu, ambiklah habuan saya... Afrina susah nak lena..!!

Pada mulanya saya pikir jugak kenapalah Afrina macam susah benor nak tido... time minum susu tu gelojoh semacam bila tarik nipple menangis..!! sapu minyak dekat perut pun tak jadi apa... si ibu ni jenuhlah duk mengulit si Afrina ni nak bagi tido... nak bagi pahala lebih dekat ibu si Afrina ni... nak suruh ibu selawat & zikir banyak2 & lama2 sebab dia nak dengar zikir & selawat la tu... Last2 Afrina terlena jugak... Esoknya Afrina ok je tau.. tido malam tu lena je... dah gaya macam bagi peluang ibu dia ni mengarang entry banyak2 dekat blog pulak... hahahhah.. Tapi tu la, baru puji Afrina tido lena... tengok2 esoknya lagi sekali Afrina tak lena tido... Time ni saya teruslah pikir apa sebab Afrina jadi camtu... Last2 jawapannya adalah SAYA TAK TUAM AFRINA...!! Kan tadi saya bagitahu Afrina tak lena tido, lepas tu esoknya lena, lepas tu esoknya tak lena lagi sekali... hari yang ke 4 tu, saya tuam Afrina & dia kembali ok... so, jawapannya betoi lah sebab saya tak tuam kan... sejak dari tu, saya dah halau penyakit M ni jauh2 dari saya... shuhhhh shuhhhh... jangan dekat2 ai menyampah dengan u wahai si penyakit M...

Kesimpulannya, Afrina tak selesa bila badan dia tak di tuam... yela yela... lepas2 ni ibu selalu tuam Afrina yer... mentang2lah time kakak Alisha & kakak Aqilah dulu ibu rajin tuam.. ni kes nak "fair & square" la ni... kikikiii... Btw, untuk pengetahuan u all, tuam or demah baby ni banyak kebaikan dia tau.. antaranya MENGELAKKAN PERUT BABY KEMBUNG... PASTU IA JUGAK DAPAT MEMBANTU MEMBUANG ANGIN.. SEBAB TU KADANG2 KALAU KITA TUAM BABY AKAN KENTUT... SERIUS, SAYA SANGAT HAPPY BILA DENGAR AFRINA KENTUT SEBAB SAYA TAHU PERUT DIA "LEGA"... MUAHHAHHA.... SELAIN TU JUGAK, TUAM NI DAPAT BAGI KESELESAAN PADA BABY.. KALAU BABY U ALL TU LELAKI, TUAM DEKAT KELILING ALAT SULIT TU LAMA2 SIKIT TAU UNTUK ELAKKAN ANGIN PASANG... ANAK LELAKI NI LAGILAH KENE JAGA LEBIH.. LAGILAH KENE RAJIN TUAM...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Kebaikan or kelebihan tuam bayi

{ 15 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons October 01, 2014
MMG BANYAK KEBAIKANNYA KALO TUAM PADA BABY KAN..SAMA LA SUE PON...TAPI KADANG MALAS JUGAK..HAHAHHAHAH...TAPI SUE SUKE TUAM GUNA DAUN SIREH
MOMMYLIN MOMMYLIN October 01, 2014
intan, anak lin lelaki mmg tuam aktiviti wajib, lg2 time dalam hari. tp skrg dah moden,. ada bunjut yang siap di jual. beli yang tu je.

entry terkini...What inside IKON connaught
Unknown Unknown October 01, 2014
hakimi alhamdulillah jijah tuam gak..pas tuam pakai barut.. nak2 anak lelaki yg takut angin pasang.. kdg2 pandai besar sebelah telur dia kalau tak tuam
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra October 01, 2014
Hihi, sama la kita kak, saya pun suka dengar Ainul kentut, hihi.

Saya dulu tuam Ainul dengan herba, mak mertua balut dengan daun sirih then balut dengan kain...
Unknown Unknown October 01, 2014
Anak no satu jer x tuam...no 2 tuam jgk...anak no 3 terus ngelat...kejap tuam kejap tak...tapi Alhamdulillah...xde masalah kembung perut..
Unknown Unknown October 01, 2014
dah dapat tambah pengetahuan bila ada anak nanti..terima kasih kak..
Unknown Unknown October 01, 2014
Betul..kalu anak lelaki lagi la kena tiuam setiap hari..senang kena angin pasang kalau tak tuam.Jadi macam adik saya..berpantang di rumah mertua langsung tak tuam.
Unknown Unknown October 01, 2014
Err.. Xpnh tuam kat Aniq.. Sebabnya? Entahlah..
Unknown Unknown October 01, 2014
salah satu kebaikan tuam baby ialah blh melegakan sakit badan baby. Biasanya kan kita suka dukung2 baby mesti dia sakit badan tu yg ade baby yg susah nak tidur.
Fiza Rahman Fiza Rahman October 02, 2014
Memang bagus tuam baby ni. Tapi tu lah...mcm saya ni jarang buat.
lynndamya lynndamya October 02, 2014
Salam, wahhh baru sy tahu! bagus2.. :D
Maria Firdz Maria Firdz October 07, 2014
Sy x pnh buat... Cuma dr bby,cara sy urutan bby setiap kali lepas mndi dan sblum tido..
QasehnyaRania QasehnyaRania October 13, 2014
betul tu.
saya guna jintan hitam panas kat seterika je.
skali blik kg kak pupu kata
"waaa, canggih dah depa"..hahaha

sbb dlu2 anak dorng just layurkan daun sireh dgn lilin pastu tuam.. hihi
Cik Puan Farhana Cik Puan Farhana October 14, 2014
bagus entri ni. saya singgah blogwalking sini.
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 21, 2014
salam k.ina..
betui2.. tuam mmg bagus utk keluarkan angin dlm badan bby..mmg rasa legaaaaa bila time tuam2 tu dgn bby kentut.. :)